Tariff
De flyr flere av landets rikeste. Nå har helikopterpilotene fått tariffavtale
To timer på overtid hos Riksmekleren ble helikopterselskapet Pegasus og selskapets piloter enige om en tariffavtale natt til fredag. Dermed unngår selskapet en konflikt.
Pegasus helicopter er et av Norges ledende innen innenlands helikoptertransport.
Magnus Knutsen Bjørke/NTB
helge@lomedia.no
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, bekrefter dette overfor FriFagbevegelse.
Pegasus helicopter er et av Norges ledende innen innenlands helikoptertransport, med hovedbase på Oslo lufthavn Gardermoen, Stavanger Lufthavn Sola, Bergen Sentrum og på Sandefjord lufthavn Torp.
Selskapet opererer 11 helikopter og utfører blant annet linjebefaringer for Statnett, har oppdrag for Statsministerens kontor, og Forsvarets logistikkorganisasjon. I tillegg brukes det mye av landets rikeste personer.
Bakgrunn: De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale
Kom fram til god løsning
Forbundsleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund er glad for at helikopterpilotene i Pegasus har vunnet fram i kampen om en tariffavtale.
– Jeg vil gratulere medlemmene våre med å ha signert en helt ny tariffavtale i et selskap der det ikke har vært tariffavtale før. Samtidig vil jeg berømme Pegasus-pilotene for måten de kollektivt har stått sammen i sine krav om en ny tariffavtale, og for å ha kommet fram til en god løsning, sier Wasland til FriFagbevegelse.
– Tariffavtalen legger nå et godt grunnlag for et konstruktivt partssamarbeid, og vi vil videreutvikle dette sammen med selskapet. Pegasus-ledelsen har ved å inngå denne tariffavtalen vist at de er et seriøst selskap, og med en ny tariffavtale på plass er jeg sikker på at det vil være positivt både for selskapets omdømme og fremtidige inntekter, avslutter han.
Lederen i Pegasus Flygerforening, Aleksander Fürst, er svært fornøyd med endelig å ha fått på plass en tariffavtale for pilotene.
– Dette er en viktig seier, og vil skape en langt større trygghet og forutsigbarhet for medlemmene våre, sier han til FriFagbevegelse.
Fürst er veldig godt fornøyd med den hjelp og støtte som foreningen har fått fra Norsk Flygerforbund i både forhandlinger og mekling.
– For oss som forening har det vært helt avgjørende å ha et sterkt og profesjonelt forbund i ryggen, og dette viser verdien av å være fagorganisert, sier han.
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, berømmer Pegasus-pilotene.
Jan-Erik Østlie
Lønn var største utfordring
Prosessen med å få signert en tariffavtale startet opp i mars, med krav om forhandlinger. Det er ikke uventet lønnsspørsmålet som var den største utfordringen.
Uenigheten førte til at saken altså havnet på bordet til Riksmekleren.
Under den lange perioden med forhandlinger, har helikopterselskapet meldt seg inn i NHO Luftfart.
Norsk Flygerforbund har 2000 medlemmer og er for tiden LOs raskest voksende forbund.
Hovedtyngden av medlemmene kommer fra SAS og Widerøe, men også de nye selskapene, Norse og Flyr, har tegnet tariffavtaler og har medlemmer gjennom Norsk Flygerforbund.
Les også: 150 flyplassarbeidere jubler etter dom – får etterbetalt millionbeløp