JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

Colourbox/Illustrasjonsfoto

Klimautslipp i luftfart:

«Det er forretningsreiser som må kuttes først, ikke sydenturene»

Og ja, jeg kaster stein i glasshus, skriver næringslivstopp.
29.11.2019
15:52
02.12.2019 10:34

Næringslivet holder flybransjen i live. Det kan brått ta slutt.

MDG foreslo nylig i sitt alternative statsbudsjett å drastisk øke avgiftene på flybilletter. Det er helt forståelig at både nordmenn i distriktene, Widerøe og de andre flyselskapene løfter på øyenbrynene. Samtidig vet vi at prisen på å forurense må kraftig opp dersom vi skal avverge en menneskeskapt katastrofe. Det er vanskelig å argumentere for at flybilletter skal være et rettskaffent unntak, også i næringslivssammenheng.

Glem debatten om hva du skal føle når du flyr. Faktum er at forurensende adferd, og dermed også antallet fossile flyreiser, må reduseres kraftig. Det vi burde diskutere er løsninger som får oss dit.

La det være klart at jeg kaster stein i et glasshus. En internasjonal karriere har sendt meg mangfoldige ganger rundt kloden, og jeg pendler nærmest ukentlig til møter og konferanser med fly. Det samme gjøre store deler av miljøbevegelsen. Likevel må jeg rette en pekefinger mot unødvendige flyreiser i næringslivet, og for økte avgifter på fossile flyreiser. Det har seg nemlig slik at man kan være en del av systemet, og samtidig ta til orde for endring. La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta.

Næringslivet kan i dag ta mye av æren for at flyselskapene kan drive lønnsomt, og dermed også skylden for utslippene det medfører. Fordi selskaper ofte bestiller i siste liten, gjerne på businessklasse og gjennom bonusordninger, er inntjeningen per passasjer nemlig mye høyere. Resten av passasjerene reiser dermed til billigere priser. Og det er før man legger til grunn at noen betaler tilstrekkelig for utslippene sine. Det finnes i dag ingen internasjonal karbonskatt på flybensin, selv om det heldigvis er flere som begynner å ta til orde for det.

Utslippsregnskap er også på vei inn i mange selskaper. Vi i Skift har allerede levert inn våre til statsminister Erna Solberg. Det er med god grunn. Skal vi nå målene om utslippskutt som er nedfelt i Paris-avtalen og unngå en katastrofal klimakrise, har vi dårlig tid.

Store bedrifter tenker ikke i stortingsperioder, og da er 2030 faretruende nært. Det gir oss ikke noe annet valg enn å snu på hver stein i egen drift, for å finne ut hvor utslippene kan kuttes. Det betyr at flybransjen, blant mange andre, har kort tid på å gjenoppfinne seg selv som en fornybar bransje.

Det finnes mer klimavennlige løsninger for flybransjen som vil utforskes i stadig større grad jo mer press som legges på flyselskapene. Jeg snakker om en elektrifisering av kortbanenettet, biodrivstoff og hybridløsninger på lengre flygninger. Her går utviklingen alt, altfor sakte. Med dagens prognoser vil kun en svært lav andel av flyflåten benytte slike løsninger innen 2050. Det er ikke i tråd med Paris-avtalen.

Næringslivet bør fremover gjøre som Universitetet i Bergen, nemlig å stramme inn retningslinjene for utenlandsreiser. Vi bør også gjøre vårt for å fly mindre innenlands, forhåpentligvis i takt med at alternative tilbud blir bedre, og etterspørre fornybart bærekraftig biofuel på våre reiser. Staten bør på sin side stille strengere omsetningskrav på biodrivstoff overfor flyselskapene som flyr innenlands, slik at bransjen investerer mer i produksjon og forskning. Det samme gjelder elektriske fly på kortdistanser. Vi må gjøre disse alternativene lønnsomme å operere.

Det er kun dette som kan løse overgangen til en utslippsfri flybransje som knytter nullutslippssamfunnet sammen i også fremtiden. SAS tilbyr allerede biodrivstoff som et alternativ på sine reiser i samarbeid med det svenske selskapet Preem, og selskapet Silva green fuel jobber med planer om produksjon av biodiesel på avfall fra norsk skogindustri på Hurum med Skiftmedlemmet Statkraft og SödraCell i ryggen.

Vi trenger et raskt skifte, og Norden bør samarbeide om å bli et utstillingsvindu for bærekraftige transportløsninger – også i luften.

Kanskje fremtidens luftfart kan ha sitt utspring fra Skandinavia?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.11.2019
15:52
02.12.2019 10:34



Mest lest

SKIFTET BEITE: Etter å ha jobbet fem dager i jordbæråkrene til Geir Hæhre sluttet Klaudia Smolén og Konrad Wojtowicz. Nå plukker de bringebær på Vestlandet.

SKIFTET BEITE: Etter å ha jobbet fem dager i jordbæråkrene til Geir Hæhre sluttet Klaudia Smolén og Konrad Wojtowicz. Nå plukker de bringebær på Vestlandet.

Privat

Konrad og Klaudia jobbet 50-timersuke i jordbæråkeren. Da lønnsslippen kom, fikk de hakeslepp og sluttet

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Line Fausko

Jordbærbonde måtte sende arbeidere tilbake til hjemlandet

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

Yngvil Mortensen

Trygdeskandalen: Rita betaler ennå på gjeld hun fikk etter at Nav stanset AAP

FERIE UTEN PENGER: Tillitsvalgt i Fellesforbundet Gunn-May H. Larsen (til venstre) sier Scandic ikke har respekt for sine ansatte. I sommer har Saree Bangliam (videre fra venstre), Antonia Årsvoll, Jesusa Galapte, Somphorn Insiri og Urai Tjelta og fire andre fast ansatte stuepiker på Scandic Royal Hotel i Stavanger ikke fått feriepengene de har krav på.

FERIE UTEN PENGER: Tillitsvalgt i Fellesforbundet Gunn-May H. Larsen (til venstre) sier Scandic ikke har respekt for sine ansatte. I sommer har Saree Bangliam (videre fra venstre), Antonia Årsvoll, Jesusa Galapte, Somphorn Insiri og Urai Tjelta og fire andre fast ansatte stuepiker på Scandic Royal Hotel i Stavanger ikke fått feriepengene de har krav på.

Roy Ervin Solstad

Stuepikene fikk ikke feriepenger: – Vi jobber hardt for Scandic, og så er dette takken

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet brøt lønnsforhandlingene. Er ikke redd for å bruke streikevåpenet

Mette Nord

Mette Nord

Jan-Erik Østlie

Sykepleiere fortjener ikke mer enn andre i lønnsoppgjøret, mener LOs største forbund

Illustrasjon

Illustrasjon

Morten Hansen

Britiske Go-Ahead tok over togstrekninger i Norge. Nå har halve ledergruppen sluttet

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Tormod Ytrehus

Sjefen for Norsk Industri har sagt «null» i fem lønnsoppgjør på rad. Nå gjør han det igjen

Arbeidspolitisk talsperson i Høyre, Heidi Nordby Lunde.

Arbeidspolitisk talsperson i Høyre, Heidi Nordby Lunde.

Arkivfoto: Ole Palmstrøm

Jordbærplukkere får under minstelønn: – Ødelegger Norges omdømme, mener Høyre-topp

Jussprofessor Finn Arnesen

Jussprofessor Finn Arnesen

Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Han har gransket Nav-skandalen: – Få som har grunn til å være stolte

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

Tonje Vonstad/ TV Klipp

De eldste tar sluttpakke for at de yngste skal ha arbeid: – Gunnar (65) har vært min mentor, sier Kurt Robin (30)

Rina Mariann Hansen reagerer både på det Støre sa og måten han ordla seg på i intervjuet med NRK.

Rina Mariann Hansen reagerer både på det Støre sa og måten han ordla seg på i intervjuet med NRK.

Jan-Erik Østlie

Ap-topp reagerer kraftig på uttalelsene til Støre i NRK-intervju

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Leif Martin Kirknes

Nå kommer rapporten om Nav-skandalen

Debatt:

Jason Alexander Kannemeyer

Jason Alexander Kannemeyer

Brian Cliff Olguin

«Hvor er sikkerheten til vekterne?»

Debatt:

Fastlegen mente Anniken Larsen Dihle er 100 prosent arbeidsufør. Nav konkluderte med at hun var frisk nok til å jobbe og viste til at hun har vært på ferie. Etter at Dagsavisen skrev om saken, snudde Nav i klagesaken.

Fastlegen mente Anniken Larsen Dihle er 100 prosent arbeidsufør. Nav konkluderte med at hun var frisk nok til å jobbe og viste til at hun har vært på ferie. Etter at Dagsavisen skrev om saken, snudde Nav i klagesaken.

Foto: Jens Marius Sæther

«Det oppleves som om rettssikkerheten til syke er avhengig av at man orker å kontakte media»

Debatt:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

«Vi har av ulike grunner kommet uheldig ut av en rekke lønnsoppgjør»

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret: Dette mekler de om

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet vil vente med pengekravet når meklingen med Norsk Industri starter onsdag

Lars Semmerud er blind, og møter en rekke utfordringer og hindringer i hverdagen sin. De nye elsparkesyklene som ligger slengt rundt omrking på fortauet skaper derimot en helt ny og farlig situasjon.

Lars Semmerud er blind, og møter en rekke utfordringer og hindringer i hverdagen sin. De nye elsparkesyklene som ligger slengt rundt omrking på fortauet skaper derimot en helt ny og farlig situasjon.

Foto: ØRN E. BORGEN / NTB scanpix / privat

Blinde Lars (55) må gå ut i bilveien fordi elsparkesykler ligger slengt på fortauet

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

Hurtigruten / Bilde innfelt: Tri Nguyen Dinh

Hurtigrutens ledelse setter arbeidsplasser i fare, mener Sjømannsforbundet: – De ansatte er fortvilte