JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

Colourbox/Illustrasjonsfoto

Klimautslipp i luftfart:

«Det er forretningsreiser som må kuttes først, ikke sydenturene»

Og ja, jeg kaster stein i glasshus, skriver næringslivstopp.
29.11.2019
15:52
02.12.2019 10:34

Næringslivet holder flybransjen i live. Det kan brått ta slutt.

MDG foreslo nylig i sitt alternative statsbudsjett å drastisk øke avgiftene på flybilletter. Det er helt forståelig at både nordmenn i distriktene, Widerøe og de andre flyselskapene løfter på øyenbrynene. Samtidig vet vi at prisen på å forurense må kraftig opp dersom vi skal avverge en menneskeskapt katastrofe. Det er vanskelig å argumentere for at flybilletter skal være et rettskaffent unntak, også i næringslivssammenheng.

Glem debatten om hva du skal føle når du flyr. Faktum er at forurensende adferd, og dermed også antallet fossile flyreiser, må reduseres kraftig. Det vi burde diskutere er løsninger som får oss dit.

La det være klart at jeg kaster stein i et glasshus. En internasjonal karriere har sendt meg mangfoldige ganger rundt kloden, og jeg pendler nærmest ukentlig til møter og konferanser med fly. Det samme gjøre store deler av miljøbevegelsen. Likevel må jeg rette en pekefinger mot unødvendige flyreiser i næringslivet, og for økte avgifter på fossile flyreiser. Det har seg nemlig slik at man kan være en del av systemet, og samtidig ta til orde for endring. La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta.

Næringslivet kan i dag ta mye av æren for at flyselskapene kan drive lønnsomt, og dermed også skylden for utslippene det medfører. Fordi selskaper ofte bestiller i siste liten, gjerne på businessklasse og gjennom bonusordninger, er inntjeningen per passasjer nemlig mye høyere. Resten av passasjerene reiser dermed til billigere priser. Og det er før man legger til grunn at noen betaler tilstrekkelig for utslippene sine. Det finnes i dag ingen internasjonal karbonskatt på flybensin, selv om det heldigvis er flere som begynner å ta til orde for det.

Utslippsregnskap er også på vei inn i mange selskaper. Vi i Skift har allerede levert inn våre til statsminister Erna Solberg. Det er med god grunn. Skal vi nå målene om utslippskutt som er nedfelt i Paris-avtalen og unngå en katastrofal klimakrise, har vi dårlig tid.

Store bedrifter tenker ikke i stortingsperioder, og da er 2030 faretruende nært. Det gir oss ikke noe annet valg enn å snu på hver stein i egen drift, for å finne ut hvor utslippene kan kuttes. Det betyr at flybransjen, blant mange andre, har kort tid på å gjenoppfinne seg selv som en fornybar bransje.

Det finnes mer klimavennlige løsninger for flybransjen som vil utforskes i stadig større grad jo mer press som legges på flyselskapene. Jeg snakker om en elektrifisering av kortbanenettet, biodrivstoff og hybridløsninger på lengre flygninger. Her går utviklingen alt, altfor sakte. Med dagens prognoser vil kun en svært lav andel av flyflåten benytte slike løsninger innen 2050. Det er ikke i tråd med Paris-avtalen.

Næringslivet bør fremover gjøre som Universitetet i Bergen, nemlig å stramme inn retningslinjene for utenlandsreiser. Vi bør også gjøre vårt for å fly mindre innenlands, forhåpentligvis i takt med at alternative tilbud blir bedre, og etterspørre fornybart bærekraftig biofuel på våre reiser. Staten bør på sin side stille strengere omsetningskrav på biodrivstoff overfor flyselskapene som flyr innenlands, slik at bransjen investerer mer i produksjon og forskning. Det samme gjelder elektriske fly på kortdistanser. Vi må gjøre disse alternativene lønnsomme å operere.

Det er kun dette som kan løse overgangen til en utslippsfri flybransje som knytter nullutslippssamfunnet sammen i også fremtiden. SAS tilbyr allerede biodrivstoff som et alternativ på sine reiser i samarbeid med det svenske selskapet Preem, og selskapet Silva green fuel jobber med planer om produksjon av biodiesel på avfall fra norsk skogindustri på Hurum med Skiftmedlemmet Statkraft og SödraCell i ryggen.

Vi trenger et raskt skifte, og Norden bør samarbeide om å bli et utstillingsvindu for bærekraftige transportløsninger – også i luften.

Kanskje fremtidens luftfart kan ha sitt utspring fra Skandinavia?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.11.2019
15:52
02.12.2019 10:34



Mest lest

NHO og administrerende direktør Ole Erik Almlid sier nei til lønnstillegg i år.

NHO og administrerende direktør Ole Erik Almlid sier nei til lønnstillegg i år.

Nanna Aanes Wolden

NHO vil ikke gi en eneste krone i lønnstillegg: – Vi er i en ekstraordinær situasjon

DOM: Høyesterett har avgitt sin dom i saken mellom 61 renholdere og ISS.

DOM: Høyesterett har avgitt sin dom i saken mellom 61 renholdere og ISS.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Renholderne tapte pensjonsspørsmålet mot ISS i Høyesterett - mister særalderpensjon og AFP

Forbundslederne Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund og Frode Alfheim i Industri Energi foran Møllergata 23-25, som de har kjøpt sammen.

Forbundslederne Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund og Frode Alfheim i Industri Energi foran Møllergata 23-25, som de har kjøpt sammen.

Brian Cliff Olguin

Industri Energi og Arbeidsmandsforbundet har kjøpt et kvartal på Youngstorget for å arbeide tettere sammen

Skal du skjenke alkohol i Bergen, må du betale ordentlig lønn.

Skal du skjenke alkohol i Bergen, må du betale ordentlig lønn.

Sissel M. Rasmussen

Her må du betale ordentlig lønn for å få skjenket alkohol. Nå har Fellesforbundet en oppfordring til andre kommuner

OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Sidsel Valum

Yrkesfaglærere uten praksis fra arbeidslivet kan bli standarden – om master blir obligatorisk krav, frykter SL

Debatt:

I stedet for å angripe velferdsordningene, bør Raymond Johansen og Arbeiderpartiet interessere seg for hvorfor det er vanskeligere å arbeide, skriver Stine Westrum i Fagforbundet.

I stedet for å angripe velferdsordningene, bør Raymond Johansen og Arbeiderpartiet interessere seg for hvorfor det er vanskeligere å arbeide, skriver Stine Westrum i Fagforbundet.

Ole Palmstrøm

«Raymond Johansens romantisering av arbeidslinja er ikke bare kunnskapsløs, den en farlig»

Tvillingene Gudrun og Halldis Folkedal synes det er rart at kvinner i lokføreryrket i det hele tatt er en problemstilling i 2020.

Tvillingene Gudrun og Halldis Folkedal synes det er rart at kvinner i lokføreryrket i det hele tatt er en problemstilling i 2020.

privat, Halldis Folkedal

Tvillingene Gudrun og Halldis er kvinner i et mannsdominert togmiljø: – Liker den ukompliserte væremåten

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Håvard Sæbø

Provoserer: Offentlig ansatte må akseptere at det blir færre av dem for å hjelpe samfunnet fremover, mener Norsk Industri-direktøren

TO KANDIDATER: Bjørn Mietinen tar opp kampen med Christopher Beckham – begge vil bli forbundsleder.

TO KANDIDATER: Bjørn Mietinen tar opp kampen med Christopher Beckham – begge vil bli forbundsleder.

Erlend Angelo

Det blir kamp om toppvervet i HK – nestleder Bjørn Mietinen vil bli forbundsleder

Staten må gjenreise arbeidsformidlingen, mener Rødt og leder Bjørnar Moxnes.

Staten må gjenreise arbeidsformidlingen, mener Rødt og leder Bjørnar Moxnes.

Nanna Aanes Wolden

Rødt-lederen med kraftsalve mot bemanningsbransjen: – Uegna til å løse utfordringene i arbeidsmarkedet

Plasstillitsvalgt i FO og ansatt ved Åsane og Arna barnevernstjeneste, Ola Mikalsen, har vært mye i mediene den siste tiden.

Plasstillitsvalgt i FO og ansatt ved Åsane og Arna barnevernstjeneste, Ola Mikalsen, har vært mye i mediene den siste tiden.

Privat

Kommune vil saksøke egen ansatt. Tillitsvalgt ber kommunen «ta til vettet»

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

Sissel M. Rasmussen

Sture (21) og Marie (23) fikk fast jobb under koronakrisa: – Jeg trodde nesten det var tull

Sigrun Vågeng forlater sjefsstolen i Nav i dag.

Sigrun Vågeng forlater sjefsstolen i Nav i dag.

Morten Hansen

Sigrun Vågeng har styrt Nav gjennom kriser og kuttpolitikk. I dag forlater hun sjefsstolen

Podkasten Rørsla:

Han måtte dra på jobb hver dag gjennom krisa og bekjempe smitte. Renholder Mouloud Zaouaghi håper yrket hans får en høyere status etter krisa.

Han måtte dra på jobb hver dag gjennom krisa og bekjempe smitte. Renholder Mouloud Zaouaghi håper yrket hans får en høyere status etter krisa.

Brian Cliff Olguin

Forsker kaller det «arbeidslivets tragiske tommelfingerregel»: Jo viktigere jobben din er, jo mindre sannsynlig er det at du har høy lønn

– Hvis arbeidsmarkedssituasjonen er som nå, vil vi utvide permitteringslengden, sier statsminister Erna Solberg.

– Hvis arbeidsmarkedssituasjonen er som nå, vil vi utvide permitteringslengden, sier statsminister Erna Solberg.

Leif Martin Kirknes

Statsministeren vil ikke innfri krav fra LO: – Permitteringslengden blir uendret til august

Debatt:

Ole Palmstrøm

«Jernbanen blir ikke privatisert», skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide

Nestleder i SV, Kirsti Bergstø, har bestemt seg for å stille for Akershus foran neste stortingsvalg.

Nestleder i SV, Kirsti Bergstø, har bestemt seg for å stille for Akershus foran neste stortingsvalg.

Adrian Nielsen

SV-topp vil tilbake til Stortinget – velger å bytte fylke

De to som nå har sendt brev til statsminister Erna Solberg – LO-sjef Hans-Christian Gabrielsen, og NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid.

De to som nå har sendt brev til statsminister Erna Solberg – LO-sjef Hans-Christian Gabrielsen, og NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid.

Håvard Sæbø

LO og NHO har sendt brev til Erna – krever at permitterte må få dagpenger i 52 uker

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad leder programarbeidet i partiet fram mot stortingsvalget høsten 2021.

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad leder programarbeidet i partiet fram mot stortingsvalget høsten 2021.

Jan-Erik Østlie

Sp har kjempet for å få Norge ut av Schengen. Nå gjør partiet en kuvending

Plasstillitsvalgt Linda Sandholm Nybakk ved Aker Solutions i Sandnessjøen sier det har vært ei vanskelig tid for mange etter at oppsigelsene kom i april.

Plasstillitsvalgt Linda Sandholm Nybakk ved Aker Solutions i Sandnessjøen sier det har vært ei vanskelig tid for mange etter at oppsigelsene kom i april.

Hanne Kullerud Nielsen

Oljepakka vil ikke berge bedriften vår fra å bli lagt ned, frykter de ansatte