JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

Colourbox/Illustrasjonsfoto

Klimautslipp i luftfart:

«Det er forretningsreiser som må kuttes først, ikke sydenturene»

Og ja, jeg kaster stein i glasshus, skriver næringslivstopp.
29.11.2019
15:52
21.08.2023 17:14
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Næringslivet holder flybransjen i live. Det kan brått ta slutt.

MDG foreslo nylig i sitt alternative statsbudsjett å drastisk øke avgiftene på flybilletter. Det er helt forståelig at både nordmenn i distriktene, Widerøe og de andre flyselskapene løfter på øyenbrynene. Samtidig vet vi at prisen på å forurense må kraftig opp dersom vi skal avverge en menneskeskapt katastrofe. Det er vanskelig å argumentere for at flybilletter skal være et rettskaffent unntak, også i næringslivssammenheng.

Glem debatten om hva du skal føle når du flyr. Faktum er at forurensende adferd, og dermed også antallet fossile flyreiser, må reduseres kraftig. Det vi burde diskutere er løsninger som får oss dit.

La det være klart at jeg kaster stein i et glasshus. En internasjonal karriere har sendt meg mangfoldige ganger rundt kloden, og jeg pendler nærmest ukentlig til møter og konferanser med fly. Det samme gjøre store deler av miljøbevegelsen. Likevel må jeg rette en pekefinger mot unødvendige flyreiser i næringslivet, og for økte avgifter på fossile flyreiser. Det har seg nemlig slik at man kan være en del av systemet, og samtidig ta til orde for endring. La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta.

Næringslivet kan i dag ta mye av æren for at flyselskapene kan drive lønnsomt, og dermed også skylden for utslippene det medfører. Fordi selskaper ofte bestiller i siste liten, gjerne på businessklasse og gjennom bonusordninger, er inntjeningen per passasjer nemlig mye høyere. Resten av passasjerene reiser dermed til billigere priser. Og det er før man legger til grunn at noen betaler tilstrekkelig for utslippene sine. Det finnes i dag ingen internasjonal karbonskatt på flybensin, selv om det heldigvis er flere som begynner å ta til orde for det.

Utslippsregnskap er også på vei inn i mange selskaper. Vi i Skift har allerede levert inn våre til statsminister Erna Solberg. Det er med god grunn. Skal vi nå målene om utslippskutt som er nedfelt i Paris-avtalen og unngå en katastrofal klimakrise, har vi dårlig tid.

Store bedrifter tenker ikke i stortingsperioder, og da er 2030 faretruende nært. Det gir oss ikke noe annet valg enn å snu på hver stein i egen drift, for å finne ut hvor utslippene kan kuttes. Det betyr at flybransjen, blant mange andre, har kort tid på å gjenoppfinne seg selv som en fornybar bransje.

Det finnes mer klimavennlige løsninger for flybransjen som vil utforskes i stadig større grad jo mer press som legges på flyselskapene. Jeg snakker om en elektrifisering av kortbanenettet, biodrivstoff og hybridløsninger på lengre flygninger. Her går utviklingen alt, altfor sakte. Med dagens prognoser vil kun en svært lav andel av flyflåten benytte slike løsninger innen 2050. Det er ikke i tråd med Paris-avtalen.

Næringslivet bør fremover gjøre som Universitetet i Bergen, nemlig å stramme inn retningslinjene for utenlandsreiser. Vi bør også gjøre vårt for å fly mindre innenlands, forhåpentligvis i takt med at alternative tilbud blir bedre, og etterspørre fornybart bærekraftig biofuel på våre reiser. Staten bør på sin side stille strengere omsetningskrav på biodrivstoff overfor flyselskapene som flyr innenlands, slik at bransjen investerer mer i produksjon og forskning. Det samme gjelder elektriske fly på kortdistanser. Vi må gjøre disse alternativene lønnsomme å operere.

Det er kun dette som kan løse overgangen til en utslippsfri flybransje som knytter nullutslippssamfunnet sammen i også fremtiden. SAS tilbyr allerede biodrivstoff som et alternativ på sine reiser i samarbeid med det svenske selskapet Preem, og selskapet Silva green fuel jobber med planer om produksjon av biodiesel på avfall fra norsk skogindustri på Hurum med Skiftmedlemmet Statkraft og SödraCell i ryggen.

Vi trenger et raskt skifte, og Norden bør samarbeide om å bli et utstillingsvindu for bærekraftige transportløsninger – også i luften.

Kanskje fremtidens luftfart kan ha sitt utspring fra Skandinavia?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.11.2019
15:52
21.08.2023 17:14



Mest lest

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Petter Sørnæs / Posten

Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum

Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

Brian Cliff Olguin

Dette må du passe på når jobben skal kutte stillinger

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB

Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Evan Vucci / AP / NTB

For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Tormod Ytrehus

Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått

Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.

Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

Kolbjørn Rushfeldt

Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks

Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.

Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.

Jan-Erik Østlie

Jonas Gahr Støre om den synkende støtten blant LO-medlemmer