Arne Hjeltnes, medlem av Høyres sentralstyre, har ikke særlig tro på privatisering av jernbanesektoren.
Erlend Angelo, Magasinet for fag
«Det er noen monopol jeg liker veldig godt. Det er Vinmonopolet, Avinor og NSB»
Arne Hjeltnes (H) har stor kjærlighet til jernbanen.
nina.hanssen@lomedia.no
Voss. Der er det vanskelig å ikke elske tog. Jernbanen er jo selve livsnerva i Voss og holder liv i stedet, sier Hjeltnes på sin særegne vossadialekt vi kjenner fra TV-ruta.
I likhet med de fleste unge gutter som vokste opp der, drømte også han en gang om å bli lokfører og kjøre de største togene.
Hjeltnes husker best togturene mellom Voss og Oslo.
– Jeg studerte i Oslo og reiste hjem til Voss omtrent hver fredag og returnerte til hovedstaden med nattoget på søndag. Jeg husker spesielt den tiden da det var en egen videovogn på nattoget der de viste filmer. Det var veldig moderne den gangen, og det veldig artig å se filmer på toget. I dag sitter folk med egne PCer og ser filmer, sier han.
Arne blir nostalgisk når han prater om gamle dager på toget. Særlig savner han de gode gamle spisevognene som NSB hadde tidligere.
– Det var noe eget med spisevognene. I forbindelse med 100-årsjubileet til Bergensbanen skrev jeg en egen Ode til spisevogna. Spisevogna med hvit duk og kelnere med svarte vester og vasskjemt hår, ler han.
Arne husker fortsatt den spesielle følelsen da hovmesteren annonserte de ulike bordsetningene og dagens meny. Han er ikke like imponert over dagens spisevogn på NSB med pølser og pizza.
Arne skulle ønske det var flere muligheter for å kombinere god mat, vin og tog.
Omorganisering
NSB-ledelsen ønsker å tegne jernbanekartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav der målet er at alt av persontransport
i Europa skal ut på anbud. Løsningen, ifølge NSB-sjef Geir Isaksen, er omorganisering.
Isaksen foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. Konsekvensen av forslaget er at NSB legges ned, mener Norsk Jernbaneforbund.
* Les også: NSB vil dele jernbanen | Isaksen vil ikke provosere | Ansatte ble ikke informert
Men spiller det egentlig noen rolle hvilket selskap som har ansvar for persontransporten?
Hjeltnes jubler ikke over tanken på privatisering av NSB.
– Jeg har ikke særlig tro på at privatisering og anbudsutsetting av jernbanesektoren er det viktigste, poengterer Hjeltnes.
Pendlerne
Dette tror han heller ikke at hans venn statsminister Erna Solberg vil gjøre med det første.
Hjeltnes har tidligere vært leder av Voss Unge Høyre og stiftet tidlig bekjentskap med dagens statsminister fra Bergen.
Våren 2010 kom han tilbake i politikken som medlem av Høyres sentralstyre.
– Jeg synes dagens samferdselsminister virker veldig flink. Han gjør en viktig jobb, sier han.
Selv mener han at det blir feil også å satse på høyhastighetstog i Norge. Da er det bedre om man satser på å utbedre infrastrukturen og litt raskere tog for de mange pendlerne som bruker NSB hver dag.
Om debatten rundt privatisering, anbud og omstrukturering av jernbanen sier han følgende:
– Jeg er verken for eller imot, men synes det er viktig å prioritere infrastrukturen og skinnegangen før man slipper private til. Jeg mener det er viktig at man opprettholder gamle stasjoner som Finse, Flåm og andre stasjoner med mye historie. Her synes jeg faktisk NSB gjør en glimrende jobb, sier han.
– Det er noen monopol jeg liker veldig godt. Det er Vinmonopolet, Avinor og NSB, sier han. Men har ikke noe imot at Flytoget blir eid av private.
Finner roen
Arne har reist mye med tog og testet stort sett alle togstrekningene i Norge.
Han foretrekker helt klart tog som transportmiddel, og finner alltid roen når han sitter på toget.
– Det er ikke så stressende som å kjøre bil. Jeg synes det er helt fantastisk å slappe av på toget. Her kan vi lese, spise og prate med mennesker. Jeg liker også godt å jobbe litt underveis og finner også inspirasjon til bøker på toget, sier han.
Energiske Arne har allerede utgitt 15 bøker, deriblant flere diktsamlinger, kokebøker og en roman de siste årene. Han liker å skrive bøker og akkurat nå går han svanger med tre bøker, samtidig med jobben som konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna.
– Mange lurer på hvordan jeg får tid til å skrive bøker i tillegg til fast jobb. Da svarer jeg som regel at jeg ikke bruker tid på å trene til Birken. Jeg bruker tiden godt, reiser ofte med
tog og ser heller ikke så mye på TV.
Tog og mat
Arne har reist mye utenlands. Han er imponert over de landene som satser på jernbanen. Særlig likte han godt å reise med supertoget Shinkansen gjennom Japan.
Men den mest spennende utenlandsreisen var da han fikk være med på den første togreisen mellom Beijing og Lhasa. En høyhastighetsbane på 4.064 km.
På det høyeste ligger skinnene 5.000 meter over havet.
– Ettersom det er så stor høydeforskjell hadde vi med oss en lege, og vi tok deler av turen på et moderne tog med trykkabin, forteller han.
En annen tur som gjorde stort inntrykk var togreisen med Egil Drillo OIsen gjennom regnskogen i Brasil.
– Det er nesten som Brasils Flåmbane, sier han og ler.
* Les også: Jan Erik Vold - en bister togpoet | Toget er en mariusgenser
NSBs forslag:
I november 2013 la konsernsjef Geir Isaksen fram en helt ny modell for norsk jernbane.
Jernbanesektoren deles inn i to aksjeselskaper, der ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvar for alt som kreves til drift: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiell har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.
Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres buss, gods- og persontog samt vedlikehold av både tog og trekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her.
Isaksens forslag møtte sterk motstand fra ansatte i NSB som reagerte både på innholdet, og at de ikke var informert før utspillet.
NSBs forslag:
I november 2013 la konsernsjef Geir Isaksen fram en helt ny modell for norsk jernbane.
Jernbanesektoren deles inn i to aksjeselskaper, der ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvar for alt som kreves til drift: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiell har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.
Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres buss, gods- og persontog samt vedlikehold av både tog og trekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her.
Isaksens forslag møtte sterk motstand fra ansatte i NSB som reagerte både på innholdet, og at de ikke var informert før utspillet.
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Berit Roald / NTB
Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen
Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse
Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.
Pontus Lundahl / TT / NTB
Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen
– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.
Brian Cliff Olguin