JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det Norske Veritas godkjente israelske krigsskip som bombet Gaza

Oppsiktsvekkende, mener Redd Barna.
De fire missil-båtene ankommer havn i Israel i 2020. Korvettene er bygd i Tyskland og sertifisert av Det Norske Veritas sitt tyske datterselskap. Sertifiseringen utløp i 2022.

De fire missil-båtene ankommer havn i Israel i 2020. Korvettene er bygd i Tyskland og sertifisert av Det Norske Veritas sitt tyske datterselskap. Sertifiseringen utløp i 2022.

NTB/AP

Saken oppsummert

yngvil@lomedia.no

tri.nguyen@lomedia.no

Israels nye krigsskip ble brukt i krig for første gang i 2023 - etter Hamas-angrepene mot Israel 7. oktober samme år, ifølge det israelske militæret.

Alle de fire krigsskipene, korvetter, ble kontrollert og sertifisert av Det Norske Veritas (DNV)

– Ville DNV tatt oppdrag igjen med å sertifisere krigsskip kjøpt av Israel?

«I dag ville vi ikke ha inngått en ny kontrakt for et slikt prosjekt», svarer talsperson i DNV, Margrethe Andersen, på e-post.

– Hvorfor ikke?

«I lys av den pågående krigføring på Gazastripen, er det i dag ikke naturlig å inngå nye avtaler for slike prosjekter», svarer hun.

I denne videoen publisert av IDF skyter en av korvettene, som ble sertifisert av Det Norske Veritas, missiler mot Gaza.

Ifølge opplysninger på nettsiden til IDF, Israels militære, var de to missilbåtene INS Oz og INS Magen med i bombing av et anlegg for våpenproduksjon og en observasjonspost for det IDF kaller Hamas sine marinestyrker i Gaza.

Det er uklart om sivile ble drept eller såret i angrepene videoen viser.

Redd Barna: – Skuffende

Redd Barnas folkerettsjurist, Mads Harlem, viser til at Det Norske Veritas profilerer seg som et selskap som forplikter seg til å sikre respekt for menneskerettighetene, i henhold til blant annet FNs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.

– Det er derfor både oppsiktsvekkende og skuffende at de har bidratt til å sertifisere israelske skip som deltar i folkerettsbrudd i Gaza, mener Harlem.

Han påpeker at det også tilbake i 2015 var «godt dokumentert at Israel begikk folkerettsbrudd i de palestinske områdene».

– Det er bra at DNV er tydelig på at de ikke i dag ville påta seg disse oppdragene, sier folkerettsjuristen.

Krigsskipene er bygd i Tyskland

I 2014 ble det offentlig kjent at Israel skulle anskaffe korvettene, som ble bygd av tyske ThyssenKrupp.

Året etter ble Det Norske Veritas´ tyske datterselskap hyret, til å sertifisere de avanserte missilbåtene.

Det Norske Veritas sier de ikke kan stille til intervju om saken, men svarer på e-post.

DNV i Tyskland undersøkte ikke risikoen for at selskapet kunne medvirke til brudd på krigens folkerett ved å ta et oppdrag for det israelske militæret, bekrefter talsperson i DNV, Margrethe Andersen, til FriFagbevegelse.

DNV i Tyskland gjorde jobben og foretok en «teknisk kvalitetssikring av skipenes sjøsikkerhet under byggeprosessen», forklarer Andersen videre.

Sjekket ikke risiko for folkerettsbrudd

«Prosjektet for vår oppdragsgiver, det tyske marineverftet ThyssenKrupp Marine Systems, fra 2015 var godkjent av tyske myndigheter», opplyser Margrethe Andersen i Det Norske Veritas.

«Det ble i 2015 ikke gjort ytterligere vurdering knyttet til FN og OECDs retningslinjer», ifølge Andersen.

– Hvorfor gjorde ikke DNV Tyskland en særskilt aktsomhetsvurdering i 2015?

«Siden leveransen av korvettene var godkjent av tyske myndigheter, anså DNV Tyskland det som tilstrekkelig», svarer Andersen.

– At tyske myndigheter hadde godkjent prosjektet, er ikke tilstrekkelig i forhold til det selvstendige ansvaret som DNV har til å gjøre aktsomhetsvurderinger etter UNGP og OECD sine internasjonale retningslinjer om ansvarlig næringsliv, sier Mads Harlem.

FNs menneskerettighetskommisjon vedtok tilbake i 2011 enstemmig veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. 

Totalprisen for fire krigsskip var rundt 500 millioner dollar. En tredel av kostnaden var en gave til Israel fra den tyske stat.

Margrethe Andersen i DNV skriver at «DNV følger utviklingen og etterlever til enhver tid gjeldene relevante traktater, lover, sanksjoner og eksportkontrollregler og vurderer potensielle oppdrag opp mot gjeldende regelverk».

DNV kontrollerte skipene

Det Norske Veritas i Tyskland kontrollerte de fire krigsskipene og utstedte midlertidige sertifikater på at skrog og maritime systemer om bord oppfylte kravene til sjøsikkerhet og kvalitet, opplyser DNVs Andersen.

De 20 våpensystemene på korvettene skal være installert etter ankomst i Israel.

De midlertidige sertifikatene til alle fire krigsskip utløp i 2022, opplyser DNV til FriFagbevgelse. Siden har ikke Det Norske Veritas hatt noe med skipene å gjøre.

Den siste av de fire korvettene ble tatt i bruk i desember 2023. Den fikk navnet INS Nitzakhon - «seier» på hebraisk.

Warning