Selv i dagens taxinæring sliter mange sjåfører med å få endene til å møtes, og mange jobber svært mye. Dette skyldes for mye deregulering, ikke for lite, skriver kronikkforfatteren.
Roy Ervin Solstad
Debatt:
Det Venstre tar til orde for, vil i praksis gjøre det umulig for folk å leve av å kjøre taxi, skriver Jonas Bals.
Uber-modellen er ikke veien å gå. Ikke er den lønnsom heller.
Unge Venstres nestleder Ane Breivik slår i Dagbladet et slag for å deregulere taxinæringen, og ønsker Uber og lignende aktører velkommen til Norge. Hun mener dagens løyvesystem er «et unødvendig hinder for menneskene som det ble skapt for – forbrukerne, til syvende og sist».
Men mennesker er ikke bare forbrukere, ei heller er vi først og fremst forbrukere. De fleste av oss er avhengige av å arbeide for å kunne forbruke. Vi trenger arbeid, helst organisert på en sånn måte at vi kan stå i jobb til vi pensjonerer oss, og vi trenger en lønn vi kan leve av.
Den fullstendige dereguleringen Breivik og Venstre tar til orde for, vil i praksis gjøre det umulig for folk å leve av å kjøre taxi, og omdanne en stor gruppe profesjonelle yrkessjåfører til lavtlønna løsarbeidere.
Selv i dagens taxinæring sliter mange sjåfører med å få endene til å møtes, og mange jobber svært mye. Dette skyldes for mye deregulering, ikke for lite. Det er ikke bare dårlig for sjåførene selv, men også for kundene – som tar deler av regninga for all unødvendig dødtid – og for bylufta. Å ha en masse biler som kjører rundt og venter på tur er dårlig for både mennesker og miljø.
Breivik mener «Uber og tilsvarende digitale løsninger er kommet for å bli». Ja, digitale løsninger vil kunne forbedre taxinæringa. Men Uber-modellen er ikke veien å gå. Ikke er den lønnsom heller. Uber har ikke hatt overskudd de ti åra de har holdt på, og holdes kunstig i live av venture-fond i den ene enden og ved hjelp av skatteparadiser som Bermuda i den andre.
I byer som New York, som har sluppet til Uber, har de vært nødt til å stramme kraftig inn i ettertid, blant annet fordi undersøkelser viste at nær sagt ingen av sjåførene hadde en lønn de kunne leve av. Nå har de stanset masserekruttering til appen, og begrenset hvor mange som kan være logget på appen samtidig.
Ansatte i flere land har gått til søksmål mot selskapet med påstand om at de skal regnes som arbeidstakere, med de rettighetene det innebærer, noe Uber bestrider på det hardeste. Myndighetenes og de ansattes bestrebelser er håpløst gammeldagse og teknologifiendtlige, vil sikkert Venstre si. Der i gården dilter man bare etter hva som er teknologisk mulig, i stedet for å se på hva som er samfunnsmessig og menneskelig ønskelig.
Jeg har selv vært i kontakt med noen av de Uber-sjåførene som har forsøkt å organisere seg i byer som London, der Uber har et av sine sterkeste fotfester. De forteller om en arbeidshverdag der du først begynner å tjene penger etter å ha kjørt i 30–35 timer. Da er utgiftene til bil, drivstoff og annet dekket inn, og du går i pluss.
Resultatet er ofte arbeidsuker på opptil 70 timer. Selskapet går aktivt inn for å rekruttere flyktninger og asylsøkere, mennesker som er desperate og sårbare, og som ofte ikke ser hele utgiftssida når de begynner å kjøre. Mange investerer i bil med lånte midler, og er i realiteten fanget når de har begynt å kjøre. Svært moderne og framtidsrettet, med andre ord, og så frihetlig at et liberalt parti som Venstre selvsagt må rope høyt hurra.
Det siste argumentet Breivik drar opp av hatten, er at Uber gjør henne tryggere enn når hun tar offentlig transport eller taxi i utlandet. Jeg anbefaler henne å ta en titt på Ubers egne tall for antall anmeldte overgrep, som selskapet i et sjeldent anfall av åpenhet nylig offentliggjorde. AFP kunne forrige uke melde at selskapet i 2017 og 2018 samlet mottok 6000 anmeldelser i USA, herunder 450 anmeldelser for voldtekt. Det som ikke kommer med på denne statistikken, er de mange rapporterte sakene om falske Uber-sjåfører.
Er du full og skal hjem fra julebord, slik Breivik nevner som et eksempel på ofrene for dagens reguleringsregime, er du et enkelt bytte for dem som kjører rundt og utgir seg for å være sjåfører.
Når regjeringen neste år deregulerer taxinæringen, vil det helt sikkert vekke interesse hos selskaper som Uber, Kapten, Bolt, Yndax (fra Russland), Didi (fra Kina) og Ola (fra India).
Om Breivik vil løpe deres ærend, så vær så god. Men ikke skyv norske forbrukere foran deg.
Og prøv gjerne å huske at arbeidere er mennesker, de også.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin