JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Selv i dagens taxinæring sliter mange sjåfører med å få endene til å møtes, og mange jobber svært mye. Dette skyldes for mye deregulering, ikke for lite, skriver kronikkforfatteren.

Selv i dagens taxinæring sliter mange sjåfører med å få endene til å møtes, og mange jobber svært mye. Dette skyldes for mye deregulering, ikke for lite, skriver kronikkforfatteren.

Roy Ervin Solstad

Debatt:

Det Venstre tar til orde for, vil i praksis gjøre det umulig for folk å leve av å kjøre taxi, skriver Jonas Bals.

Uber-modellen er ikke veien å gå. Ikke er den lønnsom heller.
17.12.2019
15:26
17.12.2019 15:26
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Unge Venstres nestleder Ane Breivik slår i Dagbladet et slag for å deregulere taxinæringen, og ønsker Uber og lignende aktører velkommen til Norge. Hun mener dagens løyvesystem er «et unødvendig hinder for menneskene som det ble skapt for – forbrukerne, til syvende og sist».

Men mennesker er ikke bare forbrukere, ei heller er vi først og fremst forbrukere. De fleste av oss er avhengige av å arbeide for å kunne forbruke. Vi trenger arbeid, helst organisert på en sånn måte at vi kan stå i jobb til vi pensjonerer oss, og vi trenger en lønn vi kan leve av.

Den fullstendige dereguleringen Breivik og Venstre tar til orde for, vil i praksis gjøre det umulig for folk å leve av å kjøre taxi, og omdanne en stor gruppe profesjonelle yrkessjåfører til lavtlønna løsarbeidere.

Selv i dagens taxinæring sliter mange sjåfører med å få endene til å møtes, og mange jobber svært mye. Dette skyldes for mye deregulering, ikke for lite. Det er ikke bare dårlig for sjåførene selv, men også for kundene – som tar deler av regninga for all unødvendig dødtid – og for bylufta. Å ha en masse biler som kjører rundt og venter på tur er dårlig for både mennesker og miljø.

Breivik mener «Uber og tilsvarende digitale løsninger er kommet for å bli». Ja, digitale løsninger vil kunne forbedre taxinæringa. Men Uber-modellen er ikke veien å gå. Ikke er den lønnsom heller. Uber har ikke hatt overskudd de ti åra de har holdt på, og holdes kunstig i live av venture-fond i den ene enden og ved hjelp av skatteparadiser som Bermuda i den andre.

I byer som New York, som har sluppet til Uber, har de vært nødt til å stramme kraftig inn i ettertid, blant annet fordi undersøkelser viste at nær sagt ingen av sjåførene hadde en lønn de kunne leve av. Nå har de stanset masserekruttering til appen, og begrenset hvor mange som kan være logget på appen samtidig.

Ansatte i flere land har gått til søksmål mot selskapet med påstand om at de skal regnes som arbeidstakere, med de rettighetene det innebærer, noe Uber bestrider på det hardeste. Myndighetenes og de ansattes bestrebelser er håpløst gammeldagse og teknologifiendtlige, vil sikkert Venstre si. Der i gården dilter man bare etter hva som er teknologisk mulig, i stedet for å se på hva som er samfunnsmessig og menneskelig ønskelig.

Jeg har selv vært i kontakt med noen av de Uber-sjåførene som har forsøkt å organisere seg i byer som London, der Uber har et av sine sterkeste fotfester. De forteller om en arbeidshverdag der du først begynner å tjene penger etter å ha kjørt i 30–35 timer. Da er utgiftene til bil, drivstoff og annet dekket inn, og du går i pluss.

Resultatet er ofte arbeidsuker på opptil 70 timer. Selskapet går aktivt inn for å rekruttere flyktninger og asylsøkere, mennesker som er desperate og sårbare, og som ofte ikke ser hele utgiftssida når de begynner å kjøre. Mange investerer i bil med lånte midler, og er i realiteten fanget når de har begynt å kjøre. Svært moderne og framtidsrettet, med andre ord, og så frihetlig at et liberalt parti som Venstre selvsagt må rope høyt hurra.

Det siste argumentet Breivik drar opp av hatten, er at Uber gjør henne tryggere enn når hun tar offentlig transport eller taxi i utlandet. Jeg anbefaler henne å ta en titt på Ubers egne tall for antall anmeldte overgrep, som selskapet i et sjeldent anfall av åpenhet nylig offentliggjorde. AFP kunne forrige uke melde at selskapet i 2017 og 2018 samlet mottok 6000 anmeldelser i USA, herunder 450 anmeldelser for voldtekt. Det som ikke kommer med på denne statistikken, er de mange rapporterte sakene om falske Uber-sjåfører.

Er du full og skal hjem fra julebord, slik Breivik nevner som et eksempel på ofrene for dagens reguleringsregime, er du et enkelt bytte for dem som kjører rundt og utgir seg for å være sjåfører.

Når regjeringen neste år deregulerer taxinæringen, vil det helt sikkert vekke interesse hos selskaper som Uber, Kapten, Bolt, Yndax (fra Russland), Didi (fra Kina) og Ola (fra India).

Om Breivik vil løpe deres ærend, så vær så god. Men ikke skyv norske forbrukere foran deg.

Og prøv gjerne å huske at arbeidere er mennesker, de også.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2019
15:26
17.12.2019 15:26



Mest lest

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jan-Erik Østlie

Nå har LO-forbund fått nok: Gir Støre strøm-frist

Kommentar

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Lise Åserud / NTB

«Durek gjør skam på kongehuset», skriver Kjell Werner

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

Alf Ragnar Olsen

Vidar (58) drar på jobb når andre reiser på helgetur: – Man blir litt i utakt med verden

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Kai Hovden

Slår de seg sammen, blir de et av LOs største forbund

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

Martin Guttormsen Slørdal

Flåthen: Kraftkrisen er Støres store test som statsminister

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

Guro Gulstuen Nordhagen

Dommerne mente de hadde en god sak da de saksøkte staten for å få beholde jobben. Retten var uenig

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

Alf Ragnar Olsen

Roar sa nei til lønnsoppgjøret: – Vi skapte rekordresultater for Posten og fortjener mer

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Statsminister Jonas Gahr Støre sier regjeringen ser på to ulike varianter av makspris, men at det finnes argumenter mot begge løsningene.

Statsminister Jonas Gahr Støre sier regjeringen ser på to ulike varianter av makspris, men at det finnes argumenter mot begge løsningene.

Sissel M. Rasmussen

Støre skeptisk til makspris på strøm

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt