JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Slik vil Go-Aheads tog i Norge etter hvert framstå, men til å begynne med vil de ha Vys farger. Illustrasjon Go-Ahead Norge AS

Slik vil Go-Aheads tog i Norge etter hvert framstå, men til å begynne med vil de ha Vys farger. Illustrasjon Go-Ahead Norge AS

Illustrasjon GO Ahead

Go-Ahead overtar fra Vy:

Dette er nytt når Go-Ahead tar over om én måned

15. desember klokka 06.47 skrives det jernbanehistorie. Da har Go-Ahead sin aller første avgang i Norge. Den går fra Stavanger til Oslo.



15.11.2019
13:11
15.11.2019 13:11

Dette helt konkrete resultatet av jernbanereformen, kommer likevel ikke til å bli gjennomført med et tog i Go-Aheads farger med det første. Nei, Go-Ahead-toget toget kommer først til å framstå som et helt vanlig Vy-tog.

– Mange tror kanskje det blir store endringer med en gang, men det er ikke praktisk mulig for oss, da vi overtar både togsettene og de ansatte fra Vy omtrent over natten, sier Kristin Monstad, sjef for kommunikasjon og samfunnskontakt i Go-Ahead Norge AS.

p

– Det kan hende vi rekker å profilere noen av togene med Go-Aheads logo til dag én, tilføyer hun.

Det er også planlagt ombygging og omprofilering av togene som Go-Ahead overtar fra Vy, bekrefter Monstad, men disse endringene vil de reisende ikke se med det første.

– Å gjøre om innredningen er en større jobb, men også her kan kundene forvente flere positive endringer framover, tilføyer Monstad.

– Mer lokal mat

Go-Ahead ble tildelt kontrakten for passasjertrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen av Jernbanedirektoratet i oktober i fjor.

«Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, og Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent», heter det i Jernbanedirektoratets begrunnelse.

De to togselskapene Go-Ahead konkurrerte mot, var NSB, som siden har skiftet navn til Vy, og svenske SJ, som siden har vunnet konkurransen om passasjertrafikken på blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen.

I Go-Ahead jobbes det nå på spreng.

– Det er svært hektisk nå én måned før oppstart, men vi er godt i rute for å ta over persontrafikken, forteller Monstad.

– Det første passasjerene vil merke er våre ansatte i våre nye, flotte uniformer. Det blir også et nytt kafékonsept med mer lokal mat fra leverandører langs banen, men det er litt for tidlig å si noe mer konkret om dette nå. Vi jobber også for bedre internettilgang, men det er ikke på plass på dag én. Vi er også pliktig å kjøre dagens ruteplan første driftsår, ifølge avtalen med Jernbanedirektoratet. Men fra desember 2020 vil vi forhåpentligvis tilby en utvidet ruteplan.

– Kommer dere til å iverksette kampanjer for å lokke nye kunder til dere, for eksempel med billigere billetter?

– Vi har hovedsakelig de samme prisene som før. Vi må bli kjent i markedet før vi kan gjøre endringer. Etter hvert innfører vi dynamisk prising, svarer Monstad.

p

Det innebærer at prisene blir som høyest når det er flest som vil reise.

– Men det innebærer også at selskapet kan sette prisene ned for å skape etterspørsel, påpeker Monstad.

– Har beredskapsplan

– Hvordan går samarbeidet med Vy, som dere overtar for?

– Det er en omfattende reform og vi gjør alt for første gang. Det er klart det har vært utfordringer underveis, men vi brøyter vei og det blir trolig enklere å mobilisere for andre togoperatører. Vår opplevelse er at det blir et stadig sterkere fokus på at vi må samarbeide i jernbanesektoren. Alle er avhengig av hverandre skal vi få det til og sammen bidra til et bedre togtilbud og et klimaløft, svarer Monstad.

– Hvordan har samarbeidet med Jernbanedirektoratet vært?

– Vi har et godt samarbeid med direktoratet.

– Hvordan har dere forberedt dere på eventuelle problemer den 15. desember og de påfølgende dagene? Det er jo tross alt snakk om vintersesongen med fare for både mye nedbør og kulde.

– Vi har en beredskapsplan for dette, men kan selvsagt ikke garantere at det ikke oppstår forhold utenfor vår kontroll.

Siste Vy-avganger

I Vy jobbes det like intenst med å avvikle som Go-Ahead jobber med å iverksette.

– Vi jobber med å få alle detaljer på plass slik at overføring fra Vy til Go-Ahead skal foregå på en god måte. Det er mange detaljer og vi følger en nøye oppsatt plan etter avtale med Jernbanedirektoratet, opplyser kommunikasjonssjef Gina Scholz.

– Hvilken avgang blir den siste for Vy på strekningene?

– Lørdag 14. desember fra Oslo S 14.25 til Stavanger 22.04. Tog fra Oslo S klokken 16.25, går kun til Kristiansand, svarer Scholz.

– I motsatt retning fra Stavanger, 10.50 til Oslo S 18.25, og fra Stavanger 15.33 til Kristiansand 18.46. På Jærbanen kjører Vy nattavganger ut driftsdøgnet, det vil si fra Stavanger søndag 15. desember klokken 01.54 til Egersund 03.15.

p

– Hvordan har samarbeidet med Go-Ahead vært?

– Vi har jevnlige møter og legger til rette for at overføringen skal gjøres på en god og riktig måte. Det har blant annet vært holdt flere møter for alle medarbeidere, der både Vy og Go-Ahead har vært til stede.

– Jeg ser av Bane Nors nettsider at punktligheten på Sørlandsbanen har vært på 81,3 prosent den siste måneden. Hvorfor har den vært så lav?

– Dette er blant annet grunnet perioder med utfordringer med infrastrukturen på Jærbanen og Sørlandsbanen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.11.2019
13:11
15.11.2019 13:11



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt


Flere saker