JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

Werner Juvik

Her går de på tvers av rådene fra forskerne:

Dette skjedde da norske byer testet gratis buss

Trafikkforskere er kritiske til gratis tilbud og mener billettprisen ikke er viktig, men aldri har bussjåførene i Fredrikstad hatt så mange passasjerer. Nå har bystyret vedtatt å halvere prisen på månedsbillett .



03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37

ola.tommeras@fagbladet.no

– Det har vært travle uker.

Det forteller bussjåfør og hovedtillitsvalgt i Vy buss, Svein Jacobsen.

Vi har akkurat parkert på innfartsparkeringen og ruslet opp til holdeplassen. Der svinger kollega Tom Sjøberg inn med en av bybussene.

Det er snart tre måneder siden han sist sjekket billetten til de reisende. Fra november til starten av februar har det vært gratis å kjøre buss i Fredrikstad.

p

– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer. Prosjektet er flott. Det gagner både bussnæringa og miljøet, men jammen har det vært mye stress også. Det skjer noe med huet til folk når noe blir gratis. De presser seg på og nekter å gå med på at det er fullt når det er fullt, sier Jacobsen.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

Werner Juvik

Mange av de nye passasjerene er skoleelever som ellers kanskje ville gått eller syklet, men sjåførene ser også at bilistene inntar bussetene mer enn før.

– Det er fortsatt glissent på innfartsparkeringene. Det tar tid å forandre folks vaner, men en del har funnet veien til bussen, sier Jacobsen.

En kvart million passasjerer

Gratis kollektivtransport har preget de to østfoldbyene Moss og Fredrikstad det siste halvåret. Da sommerferien var over og de fleste var tilbake på jobb, smalt Moss og Rygge til med nye priser på absolutt alle bussruter i by og omegn. I tre måneder fikk alle reise gratis.

p

I vinter har altså Fredrikstad fulgt opp. Bussen var gratis fra november til februar – nye innfartsparkeringer ble etablert, og byfergetilbudet utvidet – som allerede har vært gratis i noen år.

Da prosjektet i Moss gikk mot slutten, var konklusjonen at det hadde gått over all forventning. Antall reisende ble mer enn doblet. Over en kvart million ganger steg passasjerer av og på en av byens busser i Moss fra slutten av august til november. Fra sjåførene ble det meldt om færre biler og bedre trafikk i bygatene.

Fikk gratis innfartsparkering

Fredrikstad kommune vedtok allerede i juni 2018 å gjennomføre et tre måneders prosjekt med gratis buss, men koordinerte prosjektet med etablering av bomring med avgift for å kjøre bil på alle innfartsveier. Den åpnet i vinter.

– Dermed fikk bilistene et gratis alternativ til å kjøre bil inn til sentrum, sier ordfører Jon-Ivar Nygård, som tror fri buss og innfartsparkeringer kan ha dempet kritikken mot byens nye bomring.

– Ingen liker nye avgifter, og da er det greit å kunne tilby et alternativ, sier han.

Når Fagbladet møter ordføreren i Fredrikstad, er det få dager igjen av gratisperioden. Men bystyret har bestemt at prisen på månedsbillett skal halveres i framtiden. Da vil den koste bare tre hundre kroner.

– Vi håper dette samlet gjør at så mange som mulig parkerer bilen og velger buss, sier Nygård og kan konstatere at statistikken fra Østfold kollektivtrafikk og Vegvesenet forteller om et godt steg mot å nå nullvekstmålet i biltrafikken.

Trafikktellingene viser 12 til 14 prosent nedgang i antall biler. Antall passasjerer har steget med opptil 92 prosent i rushtiden.

Koster millioner

Tre måneder med fri buss i Fredrikstad kostet ti millioner kroner. Er det verdt det?

– Ja, mener ordfører Nygård.

– I hvert fall hvis det fører til en varig endring, sier han.

Forskere er kritiske

Trafikkforskere er kritisk til gratis tilbud og mener pris ikke er viktig. Til det sier Nygård:

– Det dreier om å være framoverlent i samfunnsutviklingen. Vi må teste og se hva som fungerer.

– Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, mener også markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk, som hadde ett ord da resultatet fra tellingene tikket inn: Formidabelt.

Mossingene ble på bussen

De siste tellingene fra Moss viser at pengene kan være vel anvendt. Mange har funnet veien til bussete for godt. Hver eneste uke etter at passasjerene måtte betale igjen, har det vært flere reisende enn samme uke året før.

Siste uke med gratisbuss i november var det omtrent dobbelt så mange reisende som samme uke året før. I ukene deretter har gjennomsnittlig 34 prosent flere gått på bussen enn i samme periode i fjor.

Forsker i tvil

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Det er ikke prisen som teller for bilistene, sier han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten, mener Fearnley.

– Vår erfaring er at pris ikke er uvesentlig, parerer ordfører Nygård. Han kan vise til byfergene, der trafikken er økt fra 360.000 til 1,5 millioner reisende etter at den ble gratis.

– Men frekvens er også viktig, og vi skal oppgradere tilbudet. For å nå et mål om nullvekst, så må alt prøves for å få de som kan parkere til å gjøre det.

Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt

• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.

• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.

• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.

Dette koster forsøkene med gratis buss

• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.

• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.

• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker