JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

Werner Juvik

Her går de på tvers av rådene fra forskerne:

Dette skjedde da norske byer testet gratis buss

Trafikkforskere er kritiske til gratis tilbud og mener billettprisen ikke er viktig, men aldri har bussjåførene i Fredrikstad hatt så mange passasjerer. Nå har bystyret vedtatt å halvere prisen på månedsbillett .



03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37

ola.tommeras@fagbladet.no

– Det har vært travle uker.

Det forteller bussjåfør og hovedtillitsvalgt i Vy buss, Svein Jacobsen.

Vi har akkurat parkert på innfartsparkeringen og ruslet opp til holdeplassen. Der svinger kollega Tom Sjøberg inn med en av bybussene.

Det er snart tre måneder siden han sist sjekket billetten til de reisende. Fra november til starten av februar har det vært gratis å kjøre buss i Fredrikstad.

p

– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer. Prosjektet er flott. Det gagner både bussnæringa og miljøet, men jammen har det vært mye stress også. Det skjer noe med huet til folk når noe blir gratis. De presser seg på og nekter å gå med på at det er fullt når det er fullt, sier Jacobsen.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

Werner Juvik

Mange av de nye passasjerene er skoleelever som ellers kanskje ville gått eller syklet, men sjåførene ser også at bilistene inntar bussetene mer enn før.

– Det er fortsatt glissent på innfartsparkeringene. Det tar tid å forandre folks vaner, men en del har funnet veien til bussen, sier Jacobsen.

En kvart million passasjerer

Gratis kollektivtransport har preget de to østfoldbyene Moss og Fredrikstad det siste halvåret. Da sommerferien var over og de fleste var tilbake på jobb, smalt Moss og Rygge til med nye priser på absolutt alle bussruter i by og omegn. I tre måneder fikk alle reise gratis.

p

I vinter har altså Fredrikstad fulgt opp. Bussen var gratis fra november til februar – nye innfartsparkeringer ble etablert, og byfergetilbudet utvidet – som allerede har vært gratis i noen år.

Da prosjektet i Moss gikk mot slutten, var konklusjonen at det hadde gått over all forventning. Antall reisende ble mer enn doblet. Over en kvart million ganger steg passasjerer av og på en av byens busser i Moss fra slutten av august til november. Fra sjåførene ble det meldt om færre biler og bedre trafikk i bygatene.

Fikk gratis innfartsparkering

Fredrikstad kommune vedtok allerede i juni 2018 å gjennomføre et tre måneders prosjekt med gratis buss, men koordinerte prosjektet med etablering av bomring med avgift for å kjøre bil på alle innfartsveier. Den åpnet i vinter.

– Dermed fikk bilistene et gratis alternativ til å kjøre bil inn til sentrum, sier ordfører Jon-Ivar Nygård, som tror fri buss og innfartsparkeringer kan ha dempet kritikken mot byens nye bomring.

– Ingen liker nye avgifter, og da er det greit å kunne tilby et alternativ, sier han.

Når Fagbladet møter ordføreren i Fredrikstad, er det få dager igjen av gratisperioden. Men bystyret har bestemt at prisen på månedsbillett skal halveres i framtiden. Da vil den koste bare tre hundre kroner.

– Vi håper dette samlet gjør at så mange som mulig parkerer bilen og velger buss, sier Nygård og kan konstatere at statistikken fra Østfold kollektivtrafikk og Vegvesenet forteller om et godt steg mot å nå nullvekstmålet i biltrafikken.

Trafikktellingene viser 12 til 14 prosent nedgang i antall biler. Antall passasjerer har steget med opptil 92 prosent i rushtiden.

Koster millioner

Tre måneder med fri buss i Fredrikstad kostet ti millioner kroner. Er det verdt det?

– Ja, mener ordfører Nygård.

– I hvert fall hvis det fører til en varig endring, sier han.

Forskere er kritiske

Trafikkforskere er kritisk til gratis tilbud og mener pris ikke er viktig. Til det sier Nygård:

– Det dreier om å være framoverlent i samfunnsutviklingen. Vi må teste og se hva som fungerer.

– Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, mener også markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk, som hadde ett ord da resultatet fra tellingene tikket inn: Formidabelt.

Mossingene ble på bussen

De siste tellingene fra Moss viser at pengene kan være vel anvendt. Mange har funnet veien til bussete for godt. Hver eneste uke etter at passasjerene måtte betale igjen, har det vært flere reisende enn samme uke året før.

Siste uke med gratisbuss i november var det omtrent dobbelt så mange reisende som samme uke året før. I ukene deretter har gjennomsnittlig 34 prosent flere gått på bussen enn i samme periode i fjor.

Forsker i tvil

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Det er ikke prisen som teller for bilistene, sier han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten, mener Fearnley.

– Vår erfaring er at pris ikke er uvesentlig, parerer ordfører Nygård. Han kan vise til byfergene, der trafikken er økt fra 360.000 til 1,5 millioner reisende etter at den ble gratis.

– Men frekvens er også viktig, og vi skal oppgradere tilbudet. For å nå et mål om nullvekst, så må alt prøves for å få de som kan parkere til å gjøre det.

Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt

• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.

• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.

• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.

Dette koster forsøkene med gratis buss

• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.

• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.

• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Sissel M. Rasmussen

Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Kommentar

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

Katharina Dale Håkonsen

Rune og Svein Jonny kjemper for arbeidsplassene i den siste norske kullgruva på Svalbard


Flere saker