JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

Werner Juvik

Her går de på tvers av rådene fra forskerne:

Dette skjedde da norske byer testet gratis buss

Trafikkforskere er kritiske til gratis tilbud og mener billettprisen ikke er viktig, men aldri har bussjåførene i Fredrikstad hatt så mange passasjerer. Nå har bystyret vedtatt å halvere prisen på månedsbillett .



03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37

ola.tommeras@fagbladet.no

– Det har vært travle uker.

Det forteller bussjåfør og hovedtillitsvalgt i Vy buss, Svein Jacobsen.

Vi har akkurat parkert på innfartsparkeringen og ruslet opp til holdeplassen. Der svinger kollega Tom Sjøberg inn med en av bybussene.

Det er snart tre måneder siden han sist sjekket billetten til de reisende. Fra november til starten av februar har det vært gratis å kjøre buss i Fredrikstad.

p

– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer. Prosjektet er flott. Det gagner både bussnæringa og miljøet, men jammen har det vært mye stress også. Det skjer noe med huet til folk når noe blir gratis. De presser seg på og nekter å gå med på at det er fullt når det er fullt, sier Jacobsen.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

Werner Juvik

Mange av de nye passasjerene er skoleelever som ellers kanskje ville gått eller syklet, men sjåførene ser også at bilistene inntar bussetene mer enn før.

– Det er fortsatt glissent på innfartsparkeringene. Det tar tid å forandre folks vaner, men en del har funnet veien til bussen, sier Jacobsen.

En kvart million passasjerer

Gratis kollektivtransport har preget de to østfoldbyene Moss og Fredrikstad det siste halvåret. Da sommerferien var over og de fleste var tilbake på jobb, smalt Moss og Rygge til med nye priser på absolutt alle bussruter i by og omegn. I tre måneder fikk alle reise gratis.

p

I vinter har altså Fredrikstad fulgt opp. Bussen var gratis fra november til februar – nye innfartsparkeringer ble etablert, og byfergetilbudet utvidet – som allerede har vært gratis i noen år.

Da prosjektet i Moss gikk mot slutten, var konklusjonen at det hadde gått over all forventning. Antall reisende ble mer enn doblet. Over en kvart million ganger steg passasjerer av og på en av byens busser i Moss fra slutten av august til november. Fra sjåførene ble det meldt om færre biler og bedre trafikk i bygatene.

Fikk gratis innfartsparkering

Fredrikstad kommune vedtok allerede i juni 2018 å gjennomføre et tre måneders prosjekt med gratis buss, men koordinerte prosjektet med etablering av bomring med avgift for å kjøre bil på alle innfartsveier. Den åpnet i vinter.

– Dermed fikk bilistene et gratis alternativ til å kjøre bil inn til sentrum, sier ordfører Jon-Ivar Nygård, som tror fri buss og innfartsparkeringer kan ha dempet kritikken mot byens nye bomring.

– Ingen liker nye avgifter, og da er det greit å kunne tilby et alternativ, sier han.

Når Fagbladet møter ordføreren i Fredrikstad, er det få dager igjen av gratisperioden. Men bystyret har bestemt at prisen på månedsbillett skal halveres i framtiden. Da vil den koste bare tre hundre kroner.

– Vi håper dette samlet gjør at så mange som mulig parkerer bilen og velger buss, sier Nygård og kan konstatere at statistikken fra Østfold kollektivtrafikk og Vegvesenet forteller om et godt steg mot å nå nullvekstmålet i biltrafikken.

Trafikktellingene viser 12 til 14 prosent nedgang i antall biler. Antall passasjerer har steget med opptil 92 prosent i rushtiden.

Koster millioner

Tre måneder med fri buss i Fredrikstad kostet ti millioner kroner. Er det verdt det?

– Ja, mener ordfører Nygård.

– I hvert fall hvis det fører til en varig endring, sier han.

Forskere er kritiske

Trafikkforskere er kritisk til gratis tilbud og mener pris ikke er viktig. Til det sier Nygård:

– Det dreier om å være framoverlent i samfunnsutviklingen. Vi må teste og se hva som fungerer.

– Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, mener også markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk, som hadde ett ord da resultatet fra tellingene tikket inn: Formidabelt.

Mossingene ble på bussen

De siste tellingene fra Moss viser at pengene kan være vel anvendt. Mange har funnet veien til bussete for godt. Hver eneste uke etter at passasjerene måtte betale igjen, har det vært flere reisende enn samme uke året før.

Siste uke med gratisbuss i november var det omtrent dobbelt så mange reisende som samme uke året før. I ukene deretter har gjennomsnittlig 34 prosent flere gått på bussen enn i samme periode i fjor.

Forsker i tvil

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Det er ikke prisen som teller for bilistene, sier han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten, mener Fearnley.

– Vår erfaring er at pris ikke er uvesentlig, parerer ordfører Nygård. Han kan vise til byfergene, der trafikken er økt fra 360.000 til 1,5 millioner reisende etter at den ble gratis.

– Men frekvens er også viktig, og vi skal oppgradere tilbudet. For å nå et mål om nullvekst, så må alt prøves for å få de som kan parkere til å gjøre det.

Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt

• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.

• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.

• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.

Dette koster forsøkene med gratis buss

• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.

• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.

• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.

03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund,  havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Jan-Erik Østlie

LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klare å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-lederen ser seg ekstra over skulderen etter masseskytingen

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NTB

Millionar av britar ramma av jernbanestreik. Leiaren har blitt ei superstjerne

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

Petter Pettersen

Ingri (22) leder grønn gigantsatsing: – Det her er en «once in a lifetime»-mulighet

Ile dostanę emerytury?

Ile dostanę emerytury?

Anna Granqvist

Ile dostanę emerytury? Czy mogę ją ze sobą zabrać opuszczając Norwegię?

Kommentar

En tvungen lønnsnemnd vil gi flyteknikerne det samme tillegget som lønnstakere flest, skriver Kjell Werner. (Illustrasjonsfoto)

En tvungen lønnsnemnd vil gi flyteknikerne det samme tillegget som lønnstakere flest, skriver Kjell Werner. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

«Lønnskrav på 17 prosent er helt urealistisk. Det måtte bli lønnsnemnd»


Flere saker