JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BRYGGERSJAUERA I TROMSØ: Fra venstre: Kenth Kristiansen, Ole M. Hustad, Jonas Nilsen, Geir Ingebrigtsen, Asle Sjøgren og Truls B. Høegh.

BRYGGERSJAUERA I TROMSØ: Fra venstre: Kenth Kristiansen, Ole M. Hustad, Jonas Nilsen, Geir Ingebrigtsen, Asle Sjøgren og Truls B. Høegh.

Jan-Erik Østlie

«Don’t fuck with my job!»

Med solidaritet og streik som våpen kjemper landets havnearbeidere – bryggesjauerne – en kamp for tariffavtaler og anstendige arbeidsforhold. Og mot sosial dumping.



26.03.2014
12:00
27.03.2014 10:50

En blanding av erfarne mannfolk og en håndfull tjueåringer med strikkelua godt tredd nedover hodet slenger seg ned på slitne stoler. På veggene i brakka henger to lettkledde damer fra en kalender datert desember 2012. I vindusposten ligger det et par kortstokker og ei svart snuseske – type general. På motsatt vegg krøller det seg et udatert bilde av båten Porsøy. Vi er på streikemøte ved havna i Breivika – fjorten havnearbeidere fra Tromsø Losse- og Lastekontor pluss Elisabeth Hagen som sitter på kontoret og fordeler oppdragene. Alle er organiserte i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), og de har siden 7. desember streiket i sympati med sine kolleger i Risavika utenfor Stavanger som ikke får tariffavtale. Ingen av de femten har tenkt å gi opp kampen (Sakens historikk – se faktaboks).

Anspent forhold

NTF-klubben i Tromsø har tariffavtale med sin arbeidsgivermotpart NOR LINES AS, men klubbleder Geir Ingebrigtsen, som tidligere sjøl har jobbet i NOR LINES, forteller at siden sympatistreiken har de ikke fått inn et eneste oppdrag: Forholdet til NOR LINES er noe anspent. Havnearbeiderne er nemlig nektet adgang innenfor havneportene. Og de har fått epost fra arbeidsgiver der det trues med framtidig arbeidsnekt fra den som deltar i sympatistreiken om ikke streiken snarest opphører. Før sympatistreiken betjente havnearbeiderne tre kaier i Tromsø, to offentlige og en privat.

Hurtigruta

NTFs bryggesjauere i Tromsø losser og laster Hurtigruta som daglig er innom byen. Både nordgående og sydgående. Fra nordgående er det ofte snakk om to til tre hundre paller som skal ombord en fredag ettermiddag mellom halv fire og halv sju. I samme tidsrom skal nesten samme antall kolli av båten. Tre NTF-ere gjør jobben. På sydgående, som kommer til Tromsø om lag halv tolv på kvelden og drar igjen halv to, har de enda kortere tid. Da møter gjerne noen litt før båten kommer for å forberede oppdraget. To mann tar seg av sydgående Hurtigrute. Dette skjer hver eneste dag hele året. I tillegg betjener de noen godsbåter. Fra andre havner. På Tromsø Losse- og Lastekontor fordeler Hagen oppdragene. De som har tjent minst får først tilbud om oppdrag – her er det solidaritet i praksis som rår.

Sterk kampvilje

Det er NTF sentralt som har tatt ut havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø i sympatistreik. Ingebrigtsen forteller at det blant hans klubbmedlemmer i starten var delte meninger.

– Ingen visste jo helt hvordan dette ville slå ut økonomisk. Vi har familier vi som andre. Først ble vi forespeilet 450 kroner dagen, og det kan ingen leve av. På grunn av iherdige innsamlingsaksjoner får vi nå 850 kroner dagen. De fleste av oss har ektefeller med inntekt, så det løser seg jo, sier han.

– Ingen sure miner?

– Nei, kampviljen nå er sterkere enn da vi startet. Vi har truffet andre havnearbeidere og forstår hvordan alt henger sammen. Dette har gitt et mye større samhold. Nå stiller vi opp med en stor delegasjon under markeringen på Youngstorget i Oslo 5. april, sier Ingebrigtsen.

Streikebryteri

Ingebrigtsen forteller at NOR LINES har hentet inn mye folk, også tidligere ansatte, for å gjøre losse- og lastearbeid. Dette mener han er streikebryteri.

– Vi kan snakke med streikebryterne som nå gjør jobben vår – og det gjør vi også. Men fordi vi er i en sympatistreik, kan vi ikke hindre dem streikebryteriet, forteller Ingebrigtsen.

Hver fredag klokka ett kaller han inn sine medlemmer til streikemøte. Da LO-Aktuelt fikk være med, var oppmøtet hundre prosent. Ingebrigtsen er en slags ordstyrer og smetter inn med litt informasjon om framtidige aksjoner og arbeidsoppgaver i forbindelse med streiken, men praten går fint også uten klubbleders inngripen.

Til Oslo i hettegenser

Det kastes litt verbal skitt på en arbeidsgiver her, og en arbeidsgiver der – og det mumles noe om hvilke båter som kommer, og hvilke båter som går. Latteren sitter løst, det samme gjør irritasjonen. For ikke alle er helt enige om at IA-avtalen er like bra. Følelser settes i sving når streikende arbeidsfolk møtes.

– Du får ikke mindre vondt i nakken sjøl om det lages en ny IA-avtale, sier Lars Berglund.

– Når vi skal til Oslo må vi huske hettegenserne med slagord på ryggen, sier Ingebrigtsen.

– Hva skal det stå på dem?

– Der skal det stå «Don’t fuck my job!»

Pirater

På markeringen i Oslo 5. april skal Geir Ingebrigtsen holde appell. Han har allerede bestemt seg for vinklingen.

– Så langt har Norge bare hatt en pirat, nemlig kaptein Sabeltann. Nå har vi fått en pirat til i Stavanger – Toralf Ekrheim, viseadministrerende direktør i NOR LINES. Han har sagt det helt klart at han vil bli kvitt alle havnearbeiderne. Hvis det ikke blir skrevet under en tariffavtale i Risavika, vil andre arbeidsgivere i andre bransjer også prøve å unngå tariffavtaler. Heldigvis er det mange andre LO-forbund som forstår dette og støtter havnearbeidernes kamp, sier Geir Ingebrigtsen.

– Ikke streikebryteri

Toralf Ekrheim syns det er merkelig at havnearbeiderne i Tromsø gjennomfører en sympatistreik som rammer aktivitetene i Tromsø havn. For NOR LINES og øvrige aktører har ikke noen aktivitet ved Risavika Terminal AS. Transportarbeiderforbundets krav om tariffavtale i Risavika har han eller NOR LINES ikke noen kommentarer til.

– Havnearbeiderne i Tromsø mener det foregår streikebryteri i havna?

– Vi har tatt inn noen tilleggsressurser i tillegg til våre faste ansatte som utfører sitt vanlige arbeid, men dette er ikke streikebryteri fordi det er streik hos en underleverandør, jevnfør NHOs brev til LO vedrørende dette.

– Klubblederen i Tromsø sammenligner deg med kaptein Sabeltann – kommentar?

– Det har jeg ingen kommentar til fordi jeg ikke skjønner hva han mener med det, sier Toralf Ekrheim.

Skremmeskudd fra Hurtigruta

Den lokale avtalen NTF-klubben i Tromsø har hatt med Hurtigruta er sagt opp av arbeidsgiver, men reforhandlinger er nå umulig siden bryggesjauerne er i sympatistreik.

– Det var da et merkelig tidspunkt å si opp avtalen på, er det for å skremme dere?

– Selvfølgelig, sier Geir Ingebrigtsen.

Dette er saken

I oktober 2012 varsler Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.

I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes. NTF vinner i begge instanser.

Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram, starter boikotten av terminalen 1. november 2013.

27. november var det stor fanemarkering utenfor Risavika Terminal med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.

NTF trapper opp konflikten ved å ta ut havnene i Mosjøen og Tromsø i sympatistreik fra 7. desember.

10. februar 2014 arrangerte LO Tromsø støttemarkering for de sympatistreikende havnearbeiderne i Tromsø med deltakere fra hele landet:

5. april arrangeres et stort solidaritetsarrangement på Youngstorget i Oslo.

– Ingen visste jo helt hvordan dette ville slå ut økonomisk. Vi har familier vi som andre.

Geir Ingebrigtsen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.03.2014
12:00
27.03.2014 10:50



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist

Kommentar

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) sier hun kan leve med kompromisset om kontantstøtten. (Illustrasjonsfoto)

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) sier hun kan leve med kompromisset om kontantstøtten. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

«Det er all grunn til å glede seg over at kontantstøtten synes å være på vei ut»

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Det er hovedstaden som har de største problemene med innleie på byggeplassene. (Illustrasjonsfoto)

Det er hovedstaden som har de største problemene med innleie på byggeplassene. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Forbud mot innleie lar vente på seg: – Et klart løftebrudd, sier tillitsvalgte

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?


Flere saker