JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen bevilger penger:

Erna griper inn for å unngå landets lengste rettssak noensinne

Fra september 2020 og i mer enn 12 måneder har Gjøvik tingrett berammet en veistrid uten sidestykke. Nå kan det tyde på at striden løses.
Erna Solberg

Erna Solberg

helge@lomedia.no

I statsråd hos Kongen onsdag, ble det nemlig vedtatt å øke totalkostnaden for veiprosjektet mellom Gran grense og Lygna sør i Innlandet fylke.

Bakgrunnen er et ønske om å inngå forlik med entreprenøren foran en bebudet rettssak i Gjøvik tingrett.

Opprinnelig ba partene, Statens vegvesen og NCC, om at Gjøvik tingrett skulle beramme 70 uker til rettssaken. Nå er det hovedforhandlingen berammet i perioden 7. september 2020 til 10. september 2021.

Det vil bety ny norgesrekord – nesten uten sidestykke i norsk rettshistorie. Bare en petroleumssak og den såkalte Lime-saken har etter det vi kjenner til vært i nærheten i omfang.

Partene har meklet siden februar, og fortsatt ikke kommet til enighet.

Men at saken nå er løftet opp på regjeringsnivå, og det er foretatt en ekstrabevilgning, kan tyde på at en meklingsløsning kan være mulig.

Lang veistrid

Striden har pågått over mange år. Det dreier seg om et riksvei-prosjekt hvor NCC i 2013 inngikk en kontrakt med Statens vegvesen på drøyt 1,1 milliarder kroner.

Under bygging oppsto flere uenigheter mellom entreprenøren NCC og Statens vegvesen.

Uenigheten ble aldri avklart, og ble dermed med inn i sluttoppgjøret. I februar i 2018 kom det fram at NCC hadde et tilleggskrav i prosjektet på hele 800 millioner kroner.

Entreprenøren har fremmet en rekke krav. Da prosjektet startet opp var blant annet ikke grunnerverv på plass, og entreprenøren måtte gjøre om på driftsopplegget. I tillegg er det uenighet knyttet til geologi og grunnforhold med bløte masser.

I en proposisjon legger altså regjeringen nå opp til at det blir inngått et forlik med entreprenøren. Det vil føre til at kostnadsrammen for veiprosjektet økes fra 3,1 milliarder kroner nærmere 3,5 milliarder.

Møttes til mekling

I februar møttes entreprenøren NCC og Statens vegvesen til rettsmekling i forbindelse med giganttvisten. Meklingen var berammet til fire uker, men er ennå ikke avsluttet. Det blir meklet om tilsammen 255 krav.

Sorenskriver i Gjøvik tingrett, Ingjerd Thune, sier til FriFagbevegelse at saken alene vil kreve tre-fire dommerårsverk for en allerede presset domstol.

I februar møttes entreprenøren NCC og Statens vegvesen til rettsmekling i forbindelse med giganttvisten. Meklingen var berammet til fire uker, men er ennå ikke avsluttet. Det blir meklet om en mengde krav.

Sorenskriver i Gjøvik tingrett, Ingjerd Thune, sier til FriFagbevegelse at saken alene vil kreve to dommerårsverk for en allerede presset domstol.

– Den bør vel settes som en forsterket rett, siden den skal pågå over så lang tid. Det vil si to dommere. I tillegg må vi ha inn en dommervikar for den ene dommeren. Rettssalen må innredes med digitalt utstyr, noe som vil koste en halv million kroner. I tillegg vil det kreve tid å skrive ut dommen. Kostnadene vil bli store, sier Thune.

Stevningen og tilsvar alene er på rundt 800 sider med 1000 bilag til stevningen. Advokatutgiftene vil likevel bli den aller største utgiften.

Annonse
Annonse