På grunn av smittefare på kollektivtrafikken, tar færre folk bussen enn vanlig. Sjåfør Marit Sauge har merket at flere velger bilen på trafikken og på stemmen. – Jeg blir hes av økt forurensing, sier hun.
Bjørn A. Grimstad
Korona:
Få fulgte råd om munnbind: – Jeg har sett eldre mennesker gå av bussen når den fyller seg opp
Bussjåfør og tillitsvalgt i Sporveien, Marit Sauge ønsker permanent smittevernstiltak: — Vi kan bli en enorm kilde til smitte, sier hun.
guro.gn@hotmail.com
Mandag kl. 08:20 Skøyen stasjon: Marit Sauge er klar for dagens andre tur med 20-bussen fra Skøyen til Galgeberg. På holdeplassen står folk som skal på jobb og venter, som på en hvilken som helst annen morgen.
Noe er allikevel annerledes; omtrent halvparten av fjesene på holdeplassen er dekket av munnbind.
– Kjære passasjerer, nå skal man helst bruke munnbind i rushtiden mellom klokken 7 og 9 om morgenen, og mellom 15 og 18 om ettermiddagen, minner Marit om på høyttalerne.
• Lest denne? Fagforbundet frykter at munnbindpåbud skal ramme lavtlønte
Ikke flere enn halvparten av passasjerene på 20-bussen fra Skøyen mandag morgen hadde tatt på seg munnbind.
Bjørn A. Grimstad
Frykter framtiden
På fredag innførte helseminister Bent Høie anbefaling om å bruke munnbind på reiser til og fra, og i Oslo i rushtiden. Rådet gjelder i 14 dager fra mandag 17. august for alle over barneskolealder.
Det er god plass til alle på bussen fra Skøyen denne morgenen. Det er det også når den kjører både inn og ut av krysset på Majorstuen. Vanligvis er det fullt på denne tiden av døgnet.
Som tillitsvalgt i Sporveien snakker Marit Sauge manges sak når hun sier at hun ønsker seg flere permanente smitteverntiltak for sjåførene på jobb.
– Jeg og de andre tillitsvalgte i Sporveien er veldig positive til rådet som nå er kommet. Flere ønsker også en permanent sikkerhetsløsning, som et pleksiglass som skiller førerhuset helt fra passasjeren, sier hun.
Fra mars har førerhuset vært sperring med et rødstripet bånd og et skilt med beskjed om å ikke gå lenger. Den fremste døra har også vært lukket, så folk ikke kommer inn foran.
Nå er det snakk om å åpne fordørene for passasjerene igjen på steder der det er lite smitte.
• Les også: Siv Jensen: – Regjeringen må gi gratis munnbind til folk med dårlig råd
– Jeg er veldig redd for at vi må åpne foran. Vi som er sjåfører, er ekstremt utsatt for smitte og kan potensielt bli en enorm smittekilde når vi nærmer oss så mange mennesker i løpet av en dag.
Til nå har folk vist respekt og ikke forsøkt å krysse sperringene. Det trengs heller ikke når bussen har så mange ledige seter.
På denne tiden av året pleier bussene om morgenen å fylle seg opp av spente skoleelever som har første skoledag etter en lang sommer.
Nå er det ingen som ivrig forteller kameraten om hvor gøy det var på hytta, den søte gutten de møtte på campingplassen eller om å ha lært å ta salto.
– Det hjelper at skolene har forskjøvet tidene og at flere har hjemmekontor. Det fine været gjør nok også at flere sykler. Men det er ikke permanent og når det blir kaldere, tar flere bussen igjen, sier Marit.
– Urettferdig
62-åringen har kjørt buss i Oslo siden hun var 28 og har sett mye rart på jobb. Nå blir hun trist av hva hun ser.
– Jeg har sett eldre mennesker gå av bussen når den fyller seg opp, og det ikke er mulig å holde avstand. Bussen skal være for alle, og hvis noen er redde for å ta den fordi noen ikke følger sikkerhetsrådene, er det urettferdig.
Det er delte meninger om munnbind, og noen mener som Marit at det burde være påbudt og at rådene ikke har kommet for tidlig.
Også blant passasjerene er det tydelig at ikke alle er enige, sett på hvor mange som ikke bruker munnbind. Ingen av dem vil svare når Fagbladet spør om grunnen til at de ikke følger anbefalingen.
Skulle ønske at flere fulgte rådet
Passasjer Bjørn Gustoff derimot, svarer villig bak den blå, medisinske masken. Han er på vei hjem fra nattevakt i barnevernet, og har tatt med seg munnbindet fra jobb.
Passasjer Bjørn Gustoff skulle ønske at enda flere hadde tatt på seg munnbind, og synes anbefalingen om det burde ha kommet tidligere.
Bjørn A. Grimstad
– Jeg synes det burde ha blitt innført råd om munnbind mye tidligere og skulle ønske flere brukte det. Men det må være opp til hver enkelt – det er jo ikke påbudt, sier han.
Også Sara Brinkmann er passasjer på 20-bussen, og gjemmer nese og munn bak et tynt munnbind i papir for å ikke smitte noen andre.
– Jeg bruker det til daglig på jobb i filmbransjen. Det er veldig bra at folk endelig begynner å bruke det.
Sara Brinkmann (foran) bruker også munnbind på jobb i filmbransjen, og fulgte selvfølgelig rådet om å bruke det på bussen også.
Bjørn A. Grimstad
Vil ha påbud
Klokken bikker ni før Marit Sauge rekker å stoppe på endestasjonen på Galgeberg. Bak henne har kun en av de 10-12 passasjerene på seg munnbind.
Rushtiden er over, og det er ikke lenger en anbefaling å bruke munnbind.
Marit Sauge løper gjennom bussen for å se etter hittegods eller søppel før hun skal kjøre samme rute tilbake til Skøyen.
– Det er også en stor risiko for å bli smittet når jeg må gjennom bussen rett etter folk har forlatt den. Det er også et argument for at munnbind bør brukes, sier hun.
Hun håper flere følger rådene, men har forståelse for at ikke alle har fått det med seg første dag.
Kollega Diman Saraj håper det blir et påbud med munnbind på kollektivtrafikken, og synes det er skuffende at så få følger rådet om å bruke det.
– Det er veldig viktig med munnbind, for det er umulig inne i en trang buss å holde en meters avstand til enhver tid. Det er mange land som har innført påbud, så hvorfor kan ikke vi? spør han.
Bjørn A. Grimstad
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Debatt
Alf Ragnar Olsen
Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim