JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
På grunn av smittefare på kollektivtrafikken, tar færre folk bussen enn vanlig. Sjåfør Marit Sauge har merket at flere velger bilen på trafikken og på stemmen. – Jeg blir hes av økt forurensing, sier hun.

På grunn av smittefare på kollektivtrafikken, tar færre folk bussen enn vanlig. Sjåfør Marit Sauge har merket at flere velger bilen på trafikken og på stemmen. – Jeg blir hes av økt forurensing, sier hun.

Bjørn A. Grimstad

Korona:

Få fulgte råd om munnbind: – Jeg har sett eldre mennesker gå av bussen når den fyller seg opp

Bussjåfør og tillitsvalgt i Sporveien, Marit Sauge ønsker permanent smittevernstiltak: — Vi kan bli en enorm kilde til smitte, sier hun.



17.08.2020
14:04
17.08.2020 14:04

guro.gn@hotmail.com

Mandag kl. 08:20 Skøyen stasjon: Marit Sauge er klar for dagens andre tur med 20-bussen fra Skøyen til Galgeberg. På holdeplassen står folk som skal på jobb og venter, som på en hvilken som helst annen morgen.

Noe er allikevel annerledes; omtrent halvparten av fjesene på holdeplassen er dekket av munnbind.

– Kjære passasjerer, nå skal man helst bruke munnbind i rushtiden mellom klokken 7 og 9 om morgenen, og mellom 15 og 18 om ettermiddagen, minner Marit om på høyttalerne.

Lest denne? Fagforbundet frykter at munnbindpåbud skal ramme lavtlønte

Ikke flere enn halvparten av passasjerene på 20-bussen fra Skøyen mandag morgen hadde tatt på seg munnbind.

Ikke flere enn halvparten av passasjerene på 20-bussen fra Skøyen mandag morgen hadde tatt på seg munnbind.

Bjørn A. Grimstad

Frykter framtiden

På fredag innførte helseminister Bent Høie anbefaling om å bruke munnbind på reiser til og fra, og i Oslo i rushtiden. Rådet gjelder i 14 dager fra mandag 17. august for alle over barneskolealder.

Det er god plass til alle på bussen fra Skøyen denne morgenen. Det er det også når den kjører både inn og ut av krysset på Majorstuen. Vanligvis er det fullt på denne tiden av døgnet.

Som tillitsvalgt i Sporveien snakker Marit Sauge manges sak når hun sier at hun ønsker seg flere permanente smitteverntiltak for sjåførene på jobb.

– Jeg og de andre tillitsvalgte i Sporveien er veldig positive til rådet som nå er kommet. Flere ønsker også en permanent sikkerhetsløsning, som et pleksiglass som skiller førerhuset helt fra passasjeren, sier hun.

Fra mars har førerhuset vært sperring med et rødstripet bånd og et skilt med beskjed om å ikke gå lenger. Den fremste døra har også vært lukket, så folk ikke kommer inn foran.

Nå er det snakk om å åpne fordørene for passasjerene igjen på steder der det er lite smitte.

• Les også: Siv Jensen: – Regjeringen må gi gratis munnbind til folk med dårlig råd

– Jeg er veldig redd for at vi må åpne foran. Vi som er sjåfører, er ekstremt utsatt for smitte og kan potensielt bli en enorm smittekilde når vi nærmer oss så mange mennesker i løpet av en dag.

Til nå har folk vist respekt og ikke forsøkt å krysse sperringene. Det trengs heller ikke når bussen har så mange ledige seter.

På denne tiden av året pleier bussene om morgenen å fylle seg opp av spente skoleelever som har første skoledag etter en lang sommer.

Nå er det ingen som ivrig forteller kameraten om hvor gøy det var på hytta, den søte gutten de møtte på campingplassen eller om å ha lært å ta salto.

– Det hjelper at skolene har forskjøvet tidene og at flere har hjemmekontor. Det fine været gjør nok også at flere sykler. Men det er ikke permanent og når det blir kaldere, tar flere bussen igjen, sier Marit.

– Urettferdig

62-åringen har kjørt buss i Oslo siden hun var 28 og har sett mye rart på jobb. Nå blir hun trist av hva hun ser.

– Jeg har sett eldre mennesker gå av bussen når den fyller seg opp, og det ikke er mulig å holde avstand. Bussen skal være for alle, og hvis noen er redde for å ta den fordi noen ikke følger sikkerhetsrådene, er det urettferdig.

Det er delte meninger om munnbind, og noen mener som Marit at det burde være påbudt og at rådene ikke har kommet for tidlig.

Også blant passasjerene er det tydelig at ikke alle er enige, sett på hvor mange som ikke bruker munnbind. Ingen av dem vil svare når Fagbladet spør om grunnen til at de ikke følger anbefalingen.

Skulle ønske at flere fulgte rådet

Passasjer Bjørn Gustoff derimot, svarer villig bak den blå, medisinske masken. Han er på vei hjem fra nattevakt i barnevernet, og har tatt med seg munnbindet fra jobb.

Passasjer Bjørn Gustoff skulle ønske at enda flere hadde tatt på seg munnbind, og synes anbefalingen om det burde ha kommet tidligere.

Passasjer Bjørn Gustoff skulle ønske at enda flere hadde tatt på seg munnbind, og synes anbefalingen om det burde ha kommet tidligere.

Bjørn A. Grimstad

– Jeg synes det burde ha blitt innført råd om munnbind mye tidligere og skulle ønske flere brukte det. Men det må være opp til hver enkelt – det er jo ikke påbudt, sier han.

Også Sara Brinkmann er passasjer på 20-bussen, og gjemmer nese og munn bak et tynt munnbind i papir for å ikke smitte noen andre.

– Jeg bruker det til daglig på jobb i filmbransjen. Det er veldig bra at folk endelig begynner å bruke det.

Sara Brinkmann (foran) bruker også munnbind på jobb i filmbransjen, og fulgte selvfølgelig rådet om å bruke det på bussen også.

Sara Brinkmann (foran) bruker også munnbind på jobb i filmbransjen, og fulgte selvfølgelig rådet om å bruke det på bussen også.

Bjørn A. Grimstad

Vil ha påbud

Klokken bikker ni før Marit Sauge rekker å stoppe på endestasjonen på Galgeberg. Bak henne har kun en av de 10-12 passasjerene på seg munnbind.

Rushtiden er over, og det er ikke lenger en anbefaling å bruke munnbind.

Marit Sauge løper gjennom bussen for å se etter hittegods eller søppel før hun skal kjøre samme rute tilbake til Skøyen.

– Det er også en stor risiko for å bli smittet når jeg må gjennom bussen rett etter folk har forlatt den. Det er også et argument for at munnbind bør brukes, sier hun.

Hun håper flere følger rådene, men har forståelse for at ikke alle har fått det med seg første dag.

Kollega Diman Saraj håper det blir et påbud med munnbind på kollektivtrafikken, og synes det er skuffende at så få følger rådet om å bruke det.

– Det er veldig viktig med munnbind, for det er umulig inne i en trang buss å holde en meters avstand til enhver tid. Det er mange land som har innført påbud, så hvorfor kan ikke vi? spør han.

Bjørn A. Grimstad

17.08.2020
14:04
17.08.2020 14:04



Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

Brian Cliff Olguin

Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

Berit Baumberger

Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg

Debatt

Alf Ragnar Olsen

Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige

Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.

Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.

Hanna Skotheim

Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig


Flere saker