JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europeisk transportregelverk:

Fagbevegelsen frykter at EU vil gjøre forholdene verre for lastebilsjåførene. Avgjørelsen kan komme en av de nærmeste dagene

Nå står det avgjørende slaget i om europeisk transportregelverk.
EU sliter med å bli enige om framtidens regler for transportbransjen. Verken EU-kommisjonen, EUs ministerråd eller EU-parlamentet vil fravike sine opprinnelige standpunkt. Dermed er det fremdeles helt uklart når det kan komme en løsning.

EU sliter med å bli enige om framtidens regler for transportbransjen. Verken EU-kommisjonen, EUs ministerråd eller EU-parlamentet vil fravike sine opprinnelige standpunkt. Dermed er det fremdeles helt uklart når det kan komme en løsning.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

I flere år har ulike organer i EU diskutert et nytt europeisk transportregelverk. EU-kommisjonen, EU-parlamentet og ikke minst EUs ministerråd – som i denne saken er EUs transportministre – har kommet med sine standpunkter. Uten å bli enige.

Trilog-behandling

Rett før valget på nytt EU-parlament i vår, gjorde parlamentet en rekke vedtak som ble godt tatt imot av den europeiske fagbevegelsen.

Det inkluderte bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser, en strengere regulering av kabotasjetransport (hvordan innenlands transport utført av utenlandske skal reguleres) og ikke minst hvilket land som sjåførene skal ha sitt lønnsnivå fra når de kjører internasjonalt.

Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF) skulle nok gjerne sett at vedtakene som kom 4. april, ble stående, men i EU er det ikke nok at parlamentet gjør vedtak. Siden det fremdeles er stor avstand mellom standpunktene til EU-kommisjonen – som satte i gang prosessen med nytt transportregelverk – parlamentet og ministerrådet, ble den endelige avgjørelsen overlatt til en såkalt trilogbehandling. Det betyr at noen få representanter fra hver av de tre organene diskuterer til de blir enige.

p

Lekkasjer

I høst har det allerede vært to slike trilog-møter. Det tredje, og siste, startet mandag. Det er ventet at det møtet vil vare helt til de tre partene kan presentere et felles standpunkt. Uansett hvor lang tid det vil ta.

April-vedtaket skapte optimisme i fagbevegelsen, men de lekkasjene som har kommet ut fra de to første trilog-rundene, har snudd optimisme til frykt. Årsaken er at EUs ministerråd, altså transportministrene, har stått steilt på sine opprinnelige standpunkt, uten å vise noen vilje eller ønske til å komme EU-parlamentets standpunkter i møte.

De viktigste punktene det står strid om er disse:

• Ministerrådet vil at det skal bli lovlig å ta to påfølgende døgnhviler, og at resten av den gjenstående ukehvilen tas i slutten av måneden. ETF mener dette vil skape trøtte og farlige sjåfører på veiene, og vil ikke ha noen endring av kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

• Ministerrådet mener at sjåføren sitt hjemsted også kan være et av stedene der selskapet sjåføren jobber for er etablert, mens ETF mener at sjåførens hjem er der han eller hun bor.

• ETF (og parlamentet) vil at alle lastebiler må tilbake til transportselskapets hjemland minimum hver fjerde uke, og etter hver kabotasjeperiode. Ministerrådet avviser en slik regel.

• Ministerrådet mener at utstasjonering av sjåfører kan skje der selskap har operative sentraler, for eksempel både i Romania og Belgia, slik at sjåførene vil kunne kjøre mellom de to landene, samt to internasjonale oppdrag på veien på rumenske lønninger. ETF vil ikke ha et slikt punkt.

• Ministerrådet vil ikke ha noen endring i kriteriene for å skille ordentlige selskaper fra postboksselskaper, mens ETF mener et selskap må være etablert i det landet sjåførene kjører i og kjører fra.

• Ministerrådet vil fortsette med maksimalt tre innenlands transportoppdrag av utenlandske transportører (kabotasjeoppdrag) i løpet av sju dager, men vil i tillegg ha en sperrefrist på fem dager etter en slik sju-dagersperiode før nye kabotasjeoppdrag kan tas. ETF vil heller ha ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre dager, men deretter må kjøretøyet tilbake til hjemlandet i 60 timer før nye kabotasjeoppdrag kan utføres.

Ber Dale om hjelp

Spørsmålet ETF stiller seg nå er hvem som vil stå steilest på sine standpunkter. Frykten for at parlamentet skal gi seg for ministerrådet er såpass stor at ETF har sendt ut et brev der de ber medlemsforbundene ta kontakt med sine politikere og regjering for å få støtte til de kravene som ETF har stilt – og fått støtte for av parlamentet i april.

Den oppfordringen har Fellesforbundet også tatt. I et brev som ble sendt til samferdselsminister Jon Georg Dale i går, ber de regjeringen bruke sine kanaler for å påvirke beslutningene i trilogforhandlingene i riktig retning.

– Vi er selvsagt klar over at trilogforhandlingene innebærer kompromiss og at dette er krevende for alle parter. Vi mener allikevel at det fra norsk side legges vekt på sosiale vilkår for arbeidstakerne og trafikksikkerhet for alle veifarende. De siste dagers nyhetsoppslag har vist oss at det ikke bestandig er tilfelle og en innskjerping av det europeiske regelverket vil være et skritt i riktig retning for å bedre denne situasjonen, skriver Fellesforbundet i brevet.

p

Har gitt opp å spå

Ifølge forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen står nemlig trilogforhandlingene i stampe.

– Vi er ikke overrasket over at partene står steilt på sine standpunkter. Dette har hele tiden vært en vanskelig sak der man ikke har klart å bli enige, og de signalene vi får nå er at partene ikke er villige til å bevege seg, sier han.

– Betyr det at målet om å bli ferdige før jul, ryker?

– I den perioden jeg har jobbet med dette, så har jeg gitt opp å spå hvor lang tid ting tar. Det kan ta noen dager eller så kan det hende de ikke blir enige i det hele tatt. Da rykker vi tilbake til start, sier Sivertsen.

Skulle det siste skje, vil det skape ny usikkerhet i bransjen, selv om det vil bety at man fortsetter med dagens regelverk.

– Alt kan skje, men skulle vi ende opp med kommisjonens og ministerrådets løsning, vil det være et voldsomt tilbakeslag, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

- Jeg har gitt opp å spå hvor lang tid denne prosessen vil ta, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

- Jeg har gitt opp å spå hvor lang tid denne prosessen vil ta, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Håvard Sæbø

Warning
Annonse
Annonse