JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fete lønninger i nytt statlig veiselskap

Alle de åtte direktørene i statens nye veiselskap Nye Veier tjener mer enn samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
TJENER MER ENN STATSRÅDEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tjener mindre enn direktørene i Nye Veier.

TJENER MER ENN STATSRÅDEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tjener mindre enn direktørene i Nye Veier.

Siri Hardeland

Snittlønnen for de åtte direktørene i selskapet er ifølge Stavanger Aftenblad 1.431.250 kroner. Dette er før bilgodtgjørelser på totalt 350.000 kroner til tre direktører.

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland tjener 2,3 millioner kroner inkludert 150.000 kroner i bilgodtgjørelse. Til sammenligning lønnes statsråder med 1.264.040 kroner. Nye Veier ønsket i utgangspunktet ikke å gå ut med lønnsdetaljene for andre enn administrerende direktør, men avisen påklagde vedtaket og fikk innsyn.

Stortingspolitiker Heikki Eidsvoll Holmås (SV) reagerer på pengebruken.

– Dette er en måte å sløse med fellesskapets penger på som kjennetegner Ketil Solvik-Olsen og regjeringen. Det blir mer byråkrati, flere direktører og høyere lønninger, sier han.

Stortingspolitiker Heikki Eidsvoll Holmås (SV) kritiserer lønningene og mener det er sløsing med fellesskapets penger.

Stortingspolitiker Heikki Eidsvoll Holmås (SV) kritiserer lønningene og mener det er sløsing med fellesskapets penger.

Håvard Sæbø

Styreleder Rolf Roverud i Nye Veier forsvarer lønningene.

– Vi må forholde oss til markedet vi opererer i. Samtidig er vi ekstremt bevisst på ikke å være lønnsledende. Vi får ikke tak i profesjonelle folk uten å være i nærheten av markedet, sier Roverud.

Regjeringen la 130 milliarder kroner i potten da Nye Veier ble lansert i fjor vår. Oppdraget ble i første omgang definert til å bygge og drifte sju veistrekninger på til sammen 500 kilometer gjennom de neste 20 årene.

Annonse
Annonse