Ny rapport fra Petroleumstilsynet:
Flere tilløp til store ulykker på landanleggene i oljebransjen: – Ikke godt nok
Dette kunne ha fått alvorlige konsekvenser, mener Industri Energi etter alarmerende funn i sikkerhetsrapporten for norsk olje- og gassindustri for 2020.
Vedlikeholdsetterslepet i norsk olje- og gassindustri øker fra 2019 til 2020, og er noe som gir grunn til bekymring ifølge Petroleumstilsynet.
Håvard Sæbø
petter@lomedia.no
Petroleumstilsynet la torsdag fram rapporten Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) for 2020. Det er spesielt utviklingen på landanleggene som gir grunn til bekymring, ifølge tilsynet.
– Her kreves det enda mer systematisk og målrettet innsats. Ledelsen og selskapene må ta grep, vise at de forstår risiko, og at de håndterer dette på en god måte for å forebygge uønskede hendelser, sier direktør Anne Myhrvold i Petroleumtilsynet (Ptil) i en pressemelding.
Det var en kraftig økning i antall hendelser med potensial til å bli storulykker på landanleggene i fjor. Og i tillegg til brannene på Melkøya og Tjeldbergodden, er det en økning i antall uantente hydrokarbonlekkasjer på landanleggene.
– Dette er svært bekymringsfullt og kunne fått alvorlige konsekvenser, sier Industri Energi-nestleder Lill-Heidi Bakkerud i en pressemelding på forbundets nettsider.
Hun minner om at brannene fortsatt er under granskning både av Ptil og Equinor, og at forbundet kommer nærmere tilbake til dette når granskningsrapportene foreligger.
Les også: Melkøya kan bli stengt i ett år
Riktig utvikling, men ikke godt nok
Siden årtusenskiftet har RNNP vært et verktøy for å måle risikoen i norsk petroleumsvirksomhet. Der overvåkes både personrisiko og risiko for akutte utslipp, og skal sørge for et mer helhetlig bilde av ulykkesrisiko.
Mye går i riktig retning i norsk petroleumsvirksomhet, ifølge årets rapport. Det er en liten nedgang i antall hendelser med storulykkepotensial, og antall hydrogenlekkasjer og brønnkontrollhendelser er på et historisk lavt nivå på sokkelen.
• Les hele rapporten her.
Likevel går indikatoren for tilløpshendelser for storulykker litt opp, særlig på grunn av en økning i antall konstruksjonshendelser på flyttbare rigger.
– Selv om tallene for sokkelen er relativt stabile, er ikke dette godt nok. Målet må være en ytterligere reduksjon i antall hendelser, sier Myhrvold.
Saken fortsetter under bildet.
BRANN: Brannen på Equinors anlegg på Melkøya i Hammerfest i oktober i fjor er én av grunnene til at Petroleumstilsynet ser med bekymring på landanleggenes sikkerhet i årets RNNP.
Erlend Angelo
Vedlikeholdsetterslepet øker
Mye av det planlagte vedlikeholdet er ikke blitt gjort. Både på sokkelen og landanleggene går omfanget av vedlikehold ned fra 2019 til 2020.
– Mangelfullt og manglende vedlikehold er ofte er en medvirkende årsak til hendelser og storulykker, derfor er det viktig at selskapene sørger for at manglende vedlikehold over tid ikke utvikler seg til å bli en sikkerhetsrisiko, understreker Myhrvold.
Noe kan nok skyldes koronapandemien, siden en rekke revisjonsstanser og planlagt vedlikehold har blitt utsatt. På landanleggene øker etterslepet på vedlikehold av HMS-kritisk utstyr.
– Store endringer i vedlikeholdet kan medvirke til ulykker og hendelser ganske mange år i etterkant, legger fagdirektør Finn Carlsen til.
LO er bekymret
Det er det partssammensatte Sikkerhetsforum som eier rapporten. Der sitter blant annet Cecilie Sjåland for LO, og under fremleggelsen av rapporten ytret hun bekymring over synkende vedlikehold:
– Dette er en bekymring som vi har tatt opp flere ganger de siste årene. Det er fortsatt en bekymring som vi håper blir tatt tak i.
I årets risikorapport er det ikke gjennomført spørreundersøkelse blant de ansatte i petroleumsnæringen.
– Vi ber derfor Ptil gjennomføre en kartlegging av situasjonen rundt korona med et spesielt fokus på hvordan dette påvirker de ansatte i petroleumsbransjen, sier Industri Energi-nestleder Bakkerud.
Tilsynet er også opptatt av en negativ utvikling når det kommer til barrierer, der det er en økning i feil på enkelte av barrierene og spesielt på lekkasjetest i stigerørsventiler.
– Dette er alvorlig. Vi kan ikke akseptere svakheter i barrierene som kontrollerer energistrømmen inn og ut av anleggene. Med tanke på det fokuset som bransjen de siste årene har hatt på forebygging av storulykker, burde det være mulig å få til større forbedringer på dette området, sier Ptil-direktøren.
Nedgang i antall personskader
Fra 234 rapportpliktige personskader på norsk sokkel i 2019, går antallet ned til 191 slike skader i 2020. 25 er klassifisert som alvorlige skader i 2020, mens det i 2019 var 33 personskader med alvorlig klassifisering. Det har ikke vært noen omkomne på norsk sokkel siden 2017.
På landanleggene er det en økning fra sju til ni alvorlige personskader i 2020. Det har ikke vært noen omkomne siden 2010, men antallet alvorlige personskader for 2020 er det nest høyeste siden 2010, kun høyere i 2013 med 13 alvorlige personskader.
– Når vi ser på RNNP-tallene og de hendelsene som har vært, må jeg si at det er ikke helt bra. Vi vil sette dette på dagsorden og finne stadig flere måter å lære av hverandre og forbedre sikkerheten, sier Berit Sørset, som sitter i Sikkerhetsforum for Norsk Industri.