JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

Siri Hardeland

Flere vil ha InterCity-fortgang

– Bygg fortere, lød kommentarene da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i går la fram regjeringens planer for utbygging av InterCity-trianglet.



27.10.2014
12:00
28.10.2014 08:12

anne.siri.rena@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at jernbanen er en av de store satsningsområdene til regjeringa.

– Det skjer så mye nå at Naturvernforbundet går ut og protesterer mot meg, sa Solvik-Olsen mandag, til lett humring fra salen.

Jernbaneverket og Østlandssamarbeidet arrangerte konferansen «InterCity-utbyggingen – status og utfordringer framover», og samlet blant andre politikere og naturvernere til diskusjon.

Rollene byttet om

Da den nåværende Nasjonal transportplan ble vedtatt, under den rødgrønne regjeringen, het det at InterCity-trianglet skal være ferdig utbygd i 2030. Den gangen var Ketil Solvik-Olsens Frp et opposisjonsparti og hevdet bestemt at utbyggingen kunne være ferdig i 2025.

I dag er Solvik-Olsen ansvarlig statsråd, og på gårsdagens seminar valgte han å holde seg til 2030 som frist for å bli ferdig med utbyggingen. Nå var det han som måtte tåle kritikk for at utbyggingen går for tregt.

Foran skjema

Ketil Solvik-Olsen uttalte at de ligger foran skjema i arbeidet, men at han ikke kan love at utbyggingen blir ferdig før tidsfristen. Regjeringen foreslår 540 millioner kroner i planleggingsmidler til prosjektet i 2015. Da skal planleggingsarbeidet videreføres med blant annet stasjons- og knutepunktutvikling, ifølge departementet.

– Må se det i et samfunnsperspektiv

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby, var i sin innledning klar på at ett av hovedformålene med InterCity-satsningen er å redusere klimautslipp. Venstre-politikeren mener utbyggingen bør ferdigstilles i god tid før 2030, og mener hun har flere i ryggen når hun sier dette – både NSB, som har presentert en bratt kurve for passasjervekst de kommende åra, og Jernbaneverket, som også har bedt om kortere tidsfrister.

– Vi må se på kostnadene i et samfunnsperspektiv, ikke bare ut fra samferdselsbudsjettet. Lange passasjerkøer og tøffe klimamål legger nå til rette for at det kan settes en tidligere sluttdato enn 2030, sa Melby.

Hun trakk også fram et økende vedlikeholdsetterslep på jernbanen, som hun mener det haster å gjøre noe med.

Hadde ventet mer penger

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) mente på sin side at Solvik-Olsen nå forholder seg til rammene i den rødgrønne regjeringas Nasjonal Transportplan (NTP).

– Sett i lys av slakten dere ga budsjettet vårt, hadde nok mange ventet enda mer penger til samferdselssektoren, sa Myrli, som likevel mente at det var «veldig mye bra» i det blå budsjettet.

Også Myrli mener det må være mulig å sette sluttstrek for utbyggingen i 2027, og ikke i 2030, som er ambisjonen.

Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant for Høyre, mener utbygging og ferdigstillelse må komme i forkant av passasjerveksten, og at man dermed ikke skal vente på passasjerene.

Nyttig først når det er folk eller gods

NSBs konsernsjef Geir Isaksen vektla i innlegget sitt at dette dreier seg om store samfunnsmessige investeringer, og at nyttigheten må forsvares.

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene, sa Isaksen, som er opptatt av organiseringen av arbeidet framover.

Isaksen anbefaler større knutepunktlignende «Bjørvika-løsninger» for alle større norske byer.

– Folketallet i Norge vil trolig passere 6 millioner i 2031, og den største veksten kommer i storbyområdene, sa Isaksen.

Kort om InterCity-triangelet:

En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.

Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.

Kilde: Wikipedia.no

Les flere saker om jernbanen:

En ny tid for jernbanen

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Flytoget vil konkurrere med NSB

Støre kritisk til salg av flytoget

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene.

NSB-sjef Geir Isaksen

– Velg heller bane enn vei

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener bygging av firefelts motorveier parallelt med jernbanebygging, gjør at flere velger å kjøre bil.

Anne Siri Renå

anne.siri.rena@lomedia.no

– Og da vil miljøgevinsten av jernbaneutbyggingen snus fra reduserte til økte utslipp, mener Haltbrekken, en av innlederne på InterCity-konferansen.

Han viste til en analyse gjort for Jernbaneverket, som sier at en firefelts motorveg mellom Hamar og Lillehammer vil redusere antallet togpassasjerer med mellom 12 og 18 prosent på stasjonene Brumunddal, Moelv og Lillehammer.

– Videre mener jeg at kommunene som nyter godt at intercity-utbyggingen, må forplikte seg til en arealpolitikk som gjør det enkelt for folk å bruke toget.

– Hvordan?

– Arbeidsplasser må lokaliseres ved jernbanestasjonene, og det må bygges tett og høyt.

Sørge for lokale vedtak

At utbyggingen er helt ferdig til 2030 bør være et mål, mener Haltbrekken. Jernbaneverket sier også at dette er mulig.

– Hvem har det største ansvaret for at prosjektet blir gjennomført? Og er det i rute?

– Så langt er vi i rute. Så må samferdselsministeren sørge for at de lovede pengene faktisk kommer, og de involverte kommunene må sørge for at planene vedtas lokalt.

Viktig vedlikehold

– Hva med de passasjerene som ikke omfattes av denne utbyggingen, hvordan skal de få «sitt»?

Passasjerene på det sentrale Østlandet har ventet lenge på et kraftig forbedret togtilbud, det haster med å få ferdig denne utbyggingen. I tillegg er det viktig å øke bevilgningene til vedlikehold som kommer hele landet til gode. Der er det et stort etterslep, ifølge Lars Haltbrekken.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.10.2014
12:00
28.10.2014 08:12



Mest lest

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

LO og NHO ble enige i  årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

Håvard Sæbø

Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Emmie Olivia Kristiansen

16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten

Sissel M. Rasmussen

Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

Tormod Ytrehus

Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Emmie Olivia Kristiansen

Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

LO Media

Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Jærbladet

Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Erlend Angelo

Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

Roy Ervin Solstad

Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Forrige gang Senterpartiet fløy høyt kollapset partiet på oppløpet. Hva skjedde?


Flere saker