JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

Siri Hardeland

Flere vil ha InterCity-fortgang

– Bygg fortere, lød kommentarene da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i går la fram regjeringens planer for utbygging av InterCity-trianglet.


27.10.2014
12:00
21.08.2023 17:14

anne.siri.rena@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at jernbanen er en av de store satsningsområdene til regjeringa.

– Det skjer så mye nå at Naturvernforbundet går ut og protesterer mot meg, sa Solvik-Olsen mandag, til lett humring fra salen.

Jernbaneverket og Østlandssamarbeidet arrangerte konferansen «InterCity-utbyggingen – status og utfordringer framover», og samlet blant andre politikere og naturvernere til diskusjon.

Rollene byttet om

Da den nåværende Nasjonal transportplan ble vedtatt, under den rødgrønne regjeringen, het det at InterCity-trianglet skal være ferdig utbygd i 2030. Den gangen var Ketil Solvik-Olsens Frp et opposisjonsparti og hevdet bestemt at utbyggingen kunne være ferdig i 2025.

I dag er Solvik-Olsen ansvarlig statsråd, og på gårsdagens seminar valgte han å holde seg til 2030 som frist for å bli ferdig med utbyggingen. Nå var det han som måtte tåle kritikk for at utbyggingen går for tregt.

Foran skjema

Ketil Solvik-Olsen uttalte at de ligger foran skjema i arbeidet, men at han ikke kan love at utbyggingen blir ferdig før tidsfristen. Regjeringen foreslår 540 millioner kroner i planleggingsmidler til prosjektet i 2015. Da skal planleggingsarbeidet videreføres med blant annet stasjons- og knutepunktutvikling, ifølge departementet.

– Må se det i et samfunnsperspektiv

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby, var i sin innledning klar på at ett av hovedformålene med InterCity-satsningen er å redusere klimautslipp. Venstre-politikeren mener utbyggingen bør ferdigstilles i god tid før 2030, og mener hun har flere i ryggen når hun sier dette – både NSB, som har presentert en bratt kurve for passasjervekst de kommende åra, og Jernbaneverket, som også har bedt om kortere tidsfrister.

– Vi må se på kostnadene i et samfunnsperspektiv, ikke bare ut fra samferdselsbudsjettet. Lange passasjerkøer og tøffe klimamål legger nå til rette for at det kan settes en tidligere sluttdato enn 2030, sa Melby.

Hun trakk også fram et økende vedlikeholdsetterslep på jernbanen, som hun mener det haster å gjøre noe med.

Hadde ventet mer penger

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) mente på sin side at Solvik-Olsen nå forholder seg til rammene i den rødgrønne regjeringas Nasjonal Transportplan (NTP).

– Sett i lys av slakten dere ga budsjettet vårt, hadde nok mange ventet enda mer penger til samferdselssektoren, sa Myrli, som likevel mente at det var «veldig mye bra» i det blå budsjettet.

Også Myrli mener det må være mulig å sette sluttstrek for utbyggingen i 2027, og ikke i 2030, som er ambisjonen.

Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant for Høyre, mener utbygging og ferdigstillelse må komme i forkant av passasjerveksten, og at man dermed ikke skal vente på passasjerene.

Nyttig først når det er folk eller gods

NSBs konsernsjef Geir Isaksen vektla i innlegget sitt at dette dreier seg om store samfunnsmessige investeringer, og at nyttigheten må forsvares.

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene, sa Isaksen, som er opptatt av organiseringen av arbeidet framover.

Isaksen anbefaler større knutepunktlignende «Bjørvika-løsninger» for alle større norske byer.

– Folketallet i Norge vil trolig passere 6 millioner i 2031, og den største veksten kommer i storbyområdene, sa Isaksen.

Kort om InterCity-triangelet:

En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.

Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.

Kilde: Wikipedia.no

Les flere saker om jernbanen:

En ny tid for jernbanen

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Flytoget vil konkurrere med NSB

Støre kritisk til salg av flytoget

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene.

NSB-sjef Geir Isaksen

– Velg heller bane enn vei

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener bygging av firefelts motorveier parallelt med jernbanebygging, gjør at flere velger å kjøre bil.

Anne Siri Renå

anne.siri.rena@lomedia.no

– Og da vil miljøgevinsten av jernbaneutbyggingen snus fra reduserte til økte utslipp, mener Haltbrekken, en av innlederne på InterCity-konferansen.

Han viste til en analyse gjort for Jernbaneverket, som sier at en firefelts motorveg mellom Hamar og Lillehammer vil redusere antallet togpassasjerer med mellom 12 og 18 prosent på stasjonene Brumunddal, Moelv og Lillehammer.

– Videre mener jeg at kommunene som nyter godt at intercity-utbyggingen, må forplikte seg til en arealpolitikk som gjør det enkelt for folk å bruke toget.

– Hvordan?

– Arbeidsplasser må lokaliseres ved jernbanestasjonene, og det må bygges tett og høyt.

Sørge for lokale vedtak

At utbyggingen er helt ferdig til 2030 bør være et mål, mener Haltbrekken. Jernbaneverket sier også at dette er mulig.

– Hvem har det største ansvaret for at prosjektet blir gjennomført? Og er det i rute?

– Så langt er vi i rute. Så må samferdselsministeren sørge for at de lovede pengene faktisk kommer, og de involverte kommunene må sørge for at planene vedtas lokalt.

Viktig vedlikehold

– Hva med de passasjerene som ikke omfattes av denne utbyggingen, hvordan skal de få «sitt»?

Passasjerene på det sentrale Østlandet har ventet lenge på et kraftig forbedret togtilbud, det haster med å få ferdig denne utbyggingen. I tillegg er det viktig å øke bevilgningene til vedlikehold som kommer hele landet til gode. Der er det et stort etterslep, ifølge Lars Haltbrekken.

27.10.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Kort om InterCity-triangelet:

En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.

Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.

Kilde: Wikipedia.no

Les flere saker om jernbanen:

En ny tid for jernbanen

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Flytoget vil konkurrere med NSB

Støre kritisk til salg av flytoget




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker