FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.
Siri Hardeland
Flere vil ha InterCity-fortgang
– Bygg fortere, lød kommentarene da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i går la fram regjeringens planer for utbygging av InterCity-trianglet.
anne.siri.rena@lomedia.no
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at jernbanen er en av de store satsningsområdene til regjeringa.
– Det skjer så mye nå at Naturvernforbundet går ut og protesterer mot meg, sa Solvik-Olsen mandag, til lett humring fra salen.
Jernbaneverket og Østlandssamarbeidet arrangerte konferansen «InterCity-utbyggingen – status og utfordringer framover», og samlet blant andre politikere og naturvernere til diskusjon.
Rollene byttet om
Da den nåværende Nasjonal transportplan ble vedtatt, under den rødgrønne regjeringen, het det at InterCity-trianglet skal være ferdig utbygd i 2030. Den gangen var Ketil Solvik-Olsens Frp et opposisjonsparti og hevdet bestemt at utbyggingen kunne være ferdig i 2025.
I dag er Solvik-Olsen ansvarlig statsråd, og på gårsdagens seminar valgte han å holde seg til 2030 som frist for å bli ferdig med utbyggingen. Nå var det han som måtte tåle kritikk for at utbyggingen går for tregt.
Foran skjema
Ketil Solvik-Olsen uttalte at de ligger foran skjema i arbeidet, men at han ikke kan love at utbyggingen blir ferdig før tidsfristen. Regjeringen foreslår 540 millioner kroner i planleggingsmidler til prosjektet i 2015. Da skal planleggingsarbeidet videreføres med blant annet stasjons- og knutepunktutvikling, ifølge departementet.
– Må se det i et samfunnsperspektiv
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby, var i sin innledning klar på at ett av hovedformålene med InterCity-satsningen er å redusere klimautslipp. Venstre-politikeren mener utbyggingen bør ferdigstilles i god tid før 2030, og mener hun har flere i ryggen når hun sier dette – både NSB, som har presentert en bratt kurve for passasjervekst de kommende åra, og Jernbaneverket, som også har bedt om kortere tidsfrister.
– Vi må se på kostnadene i et samfunnsperspektiv, ikke bare ut fra samferdselsbudsjettet. Lange passasjerkøer og tøffe klimamål legger nå til rette for at det kan settes en tidligere sluttdato enn 2030, sa Melby.
Hun trakk også fram et økende vedlikeholdsetterslep på jernbanen, som hun mener det haster å gjøre noe med.
Hadde ventet mer penger
Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) mente på sin side at Solvik-Olsen nå forholder seg til rammene i den rødgrønne regjeringas Nasjonal Transportplan (NTP).
– Sett i lys av slakten dere ga budsjettet vårt, hadde nok mange ventet enda mer penger til samferdselssektoren, sa Myrli, som likevel mente at det var «veldig mye bra» i det blå budsjettet.
Også Myrli mener det må være mulig å sette sluttstrek for utbyggingen i 2027, og ikke i 2030, som er ambisjonen.
Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant for Høyre, mener utbygging og ferdigstillelse må komme i forkant av passasjerveksten, og at man dermed ikke skal vente på passasjerene.
Nyttig først når det er folk eller gods
NSBs konsernsjef Geir Isaksen vektla i innlegget sitt at dette dreier seg om store samfunnsmessige investeringer, og at nyttigheten må forsvares.
– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene, sa Isaksen, som er opptatt av organiseringen av arbeidet framover.
Isaksen anbefaler større knutepunktlignende «Bjørvika-løsninger» for alle større norske byer.
– Folketallet i Norge vil trolig passere 6 millioner i 2031, og den største veksten kommer i storbyområdene, sa Isaksen.
Kort om InterCity-triangelet:
En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.
Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.
Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.
Kilde: Wikipedia.no
Les flere saker om jernbanen:
Ringeriksbanen blir InterCity-strekning
– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene.
NSB-sjef Geir Isaksen
– Velg heller bane enn vei
Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener bygging av firefelts motorveier parallelt med jernbanebygging, gjør at flere velger å kjøre bil.
anne.siri.rena@lomedia.no
– Og da vil miljøgevinsten av jernbaneutbyggingen snus fra reduserte til økte utslipp, mener Haltbrekken, en av innlederne på InterCity-konferansen.
Han viste til en analyse gjort for Jernbaneverket, som sier at en firefelts motorveg mellom Hamar og Lillehammer vil redusere antallet togpassasjerer med mellom 12 og 18 prosent på stasjonene Brumunddal, Moelv og Lillehammer.
– Videre mener jeg at kommunene som nyter godt at intercity-utbyggingen, må forplikte seg til en arealpolitikk som gjør det enkelt for folk å bruke toget.
– Hvordan?
– Arbeidsplasser må lokaliseres ved jernbanestasjonene, og det må bygges tett og høyt.
Sørge for lokale vedtak
At utbyggingen er helt ferdig til 2030 bør være et mål, mener Haltbrekken. Jernbaneverket sier også at dette er mulig.
– Hvem har det største ansvaret for at prosjektet blir gjennomført? Og er det i rute?
– Så langt er vi i rute. Så må samferdselsministeren sørge for at de lovede pengene faktisk kommer, og de involverte kommunene må sørge for at planene vedtas lokalt.
Viktig vedlikehold
– Hva med de passasjerene som ikke omfattes av denne utbyggingen, hvordan skal de få «sitt»?
– Passasjerene på det sentrale Østlandet har ventet lenge på et kraftig forbedret togtilbud, det haster med å få ferdig denne utbyggingen. I tillegg er det viktig å øke bevilgningene til vedlikehold som kommer hele landet til gode. Der er det et stort etterslep, ifølge Lars Haltbrekken.
Kort om InterCity-triangelet:
En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.
Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.
Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.
Kilde: Wikipedia.no
Les flere saker om jernbanen:
Ringeriksbanen blir InterCity-strekning
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin