JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flytoget og Go-Ahead permitterte alle togansatte – unntatt ledelsen

– Det er ikke det som skaper dugnadsånd, sier leder i Norsk Lokomotivmannsforbund til E24.
Både Flytoget og Go-Ahead har permittert togansatte som følge av koronakrisen. Men administrasjonen i begge selskapene er så langt uberørt.

Både Flytoget og Go-Ahead har permittert togansatte som følge av koronakrisen. Men administrasjonen i begge selskapene er så langt uberørt.

Ole Palmstrøm

Siden koronakrisen brøt ut har flere bedrifter sett seg nødt til å permittere ansatte. Offentlig transport er intet unntak.

I Flytoget jobber det om lag 300 lokførere, flytogverter og kundeveiledere. Som følge av passasjernedgang er de ansatte nå i gjennomsnitt permittert 60 prosent.

p

I administrasjonen, som utgjør cirka 60 ansatte, har det derimot ikke vært en eneste permittering.

Det melder E24.

Skaper ikke dugnadsånd

Strategien vekker reaksjoner i fagforbund.

– At det blir permitteringer når passasjerene er borte er forståelig, men vi kan ikke forstå at det kun skal gå utover togpersonalet og ikke administrasjonen. Det er ikke det som skaper dugnadsånd, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, til E24.

Kommunikasjonrådgiver i Flytoget, Elisabeth Gjestland, opplyser til nettavisen at permitteringene berører alle operativt ansatte i noen grad. Hun utelukker ikke at permitteringene kan ramme administrasjonen:

– I administrasjonen er det ikke permittert ennå, men det vurderes fortløpende. Foreløpig er det ikke nødvendig å permittere, sier hun.

Det synes nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss, høres merkelig ut.

– Man har som regel en administrasjon som gjenspeiler antall ansatte, og når man permitterer store deler av de ansatte skulle man tro arbeidsmengden for administrasjonen også går ned, sier han.

Gjestland i Flytoget sier de full forståelse for at det kan føles utrettferdig.

p

– Når vi går fra seks til ett tog i timen bortfaller mye operativt arbeid, mens mange funksjoner i administrasjonen har fått en økt arbeidsmengde som følge av situasjonen. Vi har fremdeles oppgaver som må gjøres uansett om det går tog eller ikke, forteller hun.

Permitteringer utsetter arbeid

Så langt har også Go-Ahead kun permittert togansatte. Der er alle de om lag 200 ansatte permittert 45 prosent.

– Ingen av de cirka 25 i administrasjonen er permittert fordi vi er et nystartet selskap som har mange nye gjøremål og nye prosesser som må i stand, sier pressevakt Dag Brekkan i Go-Ahead til E24.

– Permitterer vi nå så må det arbeidet ligge på vent. Enkelte synes selvfølgelig ikke dette er greit, men det må vi forvente.

Næss i Norsk Jernbaneforbund mener strategien ikke sender et hyggelig signal.

– Permitteringer burde treffe likt både for togpersonalet og administrasjonen, sier han.

Annonse
Annonse