JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GJENNOM OSLOTUNNELEN: Flytoget ønsker å øke tilbudet til og fra Lysaker.

GJENNOM OSLOTUNNELEN: Flytoget ønsker å øke tilbudet til og fra Lysaker.

Ole Palmstrøm

Flytoget vil konkurrere med NSB

I løpet av 2014 bestiller Flytoget nye tog for 1,1 milliard kroner, med tanke på å kjøre i InterCity-triangelet. Flere avganger mellom Lysaker og Gardermoen er første prioritet.



14.02.2014
12:00
14.02.2014 11:13

oystein.braathen@lomedia.no

Flere avganger mellom Lysaker og Gardermoen er første prioritet.

I fjor ble det nytt toppresultat med 6,5 millioner passasjerer.

– Ønsket har lenge vært å få flere avganger til og fra Lysaker, i stedet for Oslo S som nå, sier leder i Flytogforeningen, Tor Olav Lien.

Forberedelsene var i gang i fjor. Da ble det tatt inn flere førere med sikte på å starte fra ruteendringen i desember. Tilbudet skulle redusere behovet for å kjøre doble sett på en del tidspunkter.

– Noen flere togverter ble også ansatt. De lærer vi opp selv i løpet av fire måneder, og har fast inntak to ganger i året for å dekke opp behovet, forteller Lien.

I alt er de 123 på heltid, og 20 på deltid.

Viktig beslutning

Kapasiteten i forhold til antall reisende er tilbake til 2008. Da måtte selskapet enten kjøpe nytt eller forlenge togsettene de hadde, og vedtok det siste. Bombardier på Strømmen, fikk oppgaven bygge mellomvogner på de 16 vognsettene. De nye skal inn i trafikk fra 2017, må ha makshastighet på minst 210 km/t og ha 236 seter per tog. Investeringen må til for å holde tritt med utviklingen, særlig under trafikktoppene.

– Antall reisende varierer veldig med tiden på døgnet. Natt til mandag var jeg på en tidlig avgang fra Drammen med tre-fire passasjerer. Tilbake fra Gardermoen var det 300, forteller Lien da vi møter ham i selskapets kontorer i «Posthuset», det tidligere Postgirobygget.

Plass til flere

Oslo Lufthavn regner med en årlig vekst på 3 prosent. I tillegg øker flyselskaper kapasiteten i rushtidene ved å sette inn større fly og ha hyppigere avganger.

Flytoget satt ny rekord i 2013 med 6,5 millioner passasjerer, og har nå 10 prosent av den samlede togtrafikken i landet, 20 prosent i Oslo-området.

– Da jeg begynte for 13 år siden hadde vi fire millioner passasjerer i året. Økningen fram til fjoråret er over 50 prosent. Nå skal styret ta beslutningen om innkjøp i begynnelsen av mars, forteller Lien.

Utvider

Nye tog skal være klare for testing våren 2016 og settes i trafikk før den nye terminal 2 åpner på Oslo Lufthavn i 2017. Da ønsker også ledelsen å utvide driften.

– Vi ser på InterCity-triangelet for å få med flyplassene Torp og Rygge. Det betyr flere bein å stå på.

Omsetningen i 2013 ble 897 millioner kroner, resultatet før skatt 230 millioner noe som gir et overskudd på 170 millioner kroner. Eieren, Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har gitt rådgivningselskapet Alpha Corporate Finance i oppgave å vurdere verdien av Flytoget AS. Oppdraget ble tildelt etter anbudskonkurranse. En slik analyse er noe NFD tidvis gjør av de unoterte selskapene som drives etter forretningsmessige prinsipper.

– Vi må vel regne med at staten kan selge seg ned. Et slikt salg er ikke noe foreningen ønsker. Vi har det greit med staten som eier, og for min egen del mener jeg det er best for hele jernbanen, sier Tor Olav Lien.

Flytoget AS

Togsettene i drift er 17 år gamle.

Passasjerer må stå i rushtidene.

Planlegger å investere 1,1 milliard kroner i nye sett.

Skal være klare for testing våren 2016.

I trafikk 2017.

Vil kjøre InterCity-strekninger hvis det åpnes for konkurranse.

Vi har det greit med staten som eier.

Tor Olav Lien

Bytter jobb

Daglig leder Emil Eike i NSB Gjøvikbanen AS er ansatt som ny kommersiell direktør i Flytoget og går inn i selskapets ledergruppe.

– Jernbanen i Norge er inne i en historisk utviklingsperiode. En fremtidig deregulering av markedet åpner nye muligheter. Ny kommersiell direktør vil få et spesielt ansvar for å posisjonere Flytoget AS med tanke på denne utviklingen, sier administrerende direktør Linda Silseth Bernander.

Eike har vært daglig leder for Gjøvikbanen siden 2009. Før det var han blant annet ansvarlig for anskaffelsen av NSBs nye tog, der valget falt på Flirt-settene fra Sveits. Han har også vært administrerende direktør i konsulentselskapet Rail-X AS.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.02.2014
12:00
14.02.2014 11:13



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

Privat/Lene Svenning

Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon


Flere saker