JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Nina Hanssen

Forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Forsker Frode Longva ved Transportøkonomisk institutt synes det er på høy tid at ansvarsforholdet mellom NSB og Jernbaneverket blir sett på med nye øyne.



12.12.2013
12:00
12.12.2013 12:49

anne.siri.rena@lomedia.no

Longva sier NSB-sjef Geir Isaksen legger opp til en kraftig omstrukturering med sitt utspill om å dele jernbanesektoren inn i to aksjeselskap, og konkurranseutsette sportjenestene.

– Mens den politiske debatten til nå stort sett har dreid seg om hvor mye penger vi skal bruke på jernbanen i Norge, åpner Isaksen opp for en debatt om hvordan vi kan få mest mulig ut av pengene vi bruker. Dagens ansvarsdeling mellom NSB og Jernbaneverket er trolig ikke optimal når vi ser på forholdet mellom tjenesteproduksjonen og eierskapet til stasjonsområder og infrastrukturen rundt, mener Longva.

Han er leder for avdeling for mobilitet og organisering ved Transportøkonomisk institutt.

– Det er nødvendigvis ikke hensiktsmessig at operatøren eier deler av stasjonsområdet, som i dag. Kanskje hadde det vært enklere for begge parter om NSB drifter tjenestetilbudet, mens andre tar ansvar for det som ikke direkte produseres, sier Longva.

Han mener uansett det vil ta mange år før passasjerene vil merke noe til endringer i den norske jernbanestrukturen.

Mer konkurranse

Jernbanesjefens forslag åpner også i langt større grad opp for konkurranse, både i tråd med hva regjeringa ønsker og med den politikken som føres fra Brussel.

– Dette vil kreve en større administrasjon på kjøpssiden for å håndtere anbudsrundene. I følge forslaget vil også det nye selskapet kunne spille en større rolle i å samordne hvor det er fornuftig henholdsvis å bruke jernbane og buss. Ut fra forslaget vil NSB bli et mer spisset selskap som produserer tjenestene på skinner, men også med buss der de mener det er best.

* Les også: NSBs konsernsjef vil dele jernbanen

– Er det riktig at det er lønnsomhet som skal få styre denne sektoren?

– Da er vi inne på hva som skal være formålet med kollektivtransport og med jernbanen spesifikt. Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse. Dette er noe politikerne bør uttale seg om, fortsetter Longva.

Forskeren understreker at dagens NSB er i en unik posisjon, der selskapet sitter med store eiendeler i jernbanen samtidig som de eier Nettbuss. Isaksens forslag må sees i lys av det, mener Longva.

Østlandet øverst

Longva sier forslaget fra NSB-sjefen innebærer en tydelig prioritering av de mest befolkningstette områdene i landet. Dette er også i tråd med deler av Nasjonal transportplan, som sier at flere skal reise kollektivt i årene som kommer.

– Dette vil i så fall bidra til at investeringene blir gjort rundt de største byene i Norge og på Østlandet, noe som igjen kan bety nedprioritering av andre områder. Rent samfunnsøkonomisk er det smartest å investere penger der folk flest reiser.

– Men om dette er ønsket politikk, eller om jernbanen skal spille en betydelig rolle også på lengre reiser, er en annen sak, fortsetter Longva.

– Ser det ut til at passasjerene må finne seg i å kjøre mer buss istedenfor tog i framtida?

– NSB-sjefen er som sagt tydelig på at han ønsker å styrke togtilbudet rundt de store byene. Kanskje vil det føre til at flere av jobbpendlerne tar tog, mens det blir vanskeligere å ta tog på de lengre strekningene, fortsetter Longva.

Ulikt løst i utlandet

Ute i Europa har det vært foretatt mange ulike omlegginger i jernbanesektoren. Lignende modeller som det Geir Isaksen i NSB nå tar til orde for, har ikke Longva, men han sier det finnes eksempler fra utlandet der konkurranse om sportilgangen har hatt positiv effekt på kostnader og tilbud.

– De dårlige eksemplene er ofte knyttet til privatiseringen av infrastrukturholdet i Storbritannia, som de senere renasjonaliserte. Men det er ingenting i det Isaksen sier som går i de retninger, sier Frode Longva, og fortsetter:

– NSB-sjefens forslag er omfattende, og det er vanskelig å si hva som konkret kommer ut av det. Uansett er det nok lite trolig at han får gjennomslag for alt, først og fremst fordi det er politisk vanskelig.

Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2013
12:00
12.12.2013 12:49



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at flere blir ansatt

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Jeg er veldig trygg på at hun har lojaliteten sin hos Venstre og regjeringen, og ikke hos noen kunder, svarer Guri  Melby.

Jeg er veldig trygg på at hun har lojaliteten sin hos Venstre og regjeringen, og ikke hos noen kunder, svarer Guri Melby.

Statsministerens kontor

Venstre-topp var møtefikser for First House-kunder

De avtalte tilleggene er på mellom 1.400 og 1.900 kroner. Tilleggene gis med virkning fra 1. september. (Illustrasjonsfoto)

De avtalte tilleggene er på mellom 1.400 og 1.900 kroner. Tilleggene gis med virkning fra 1. september. (Illustrasjonsfoto)

Berit Roald / NTB

Det største lærerforbundet sier nei til lønnsoppgjøret: – Frustrasjonen er stor


Flere saker