JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Eksperten fra Transportøkonomisk institutt mener det er på høy tid med en endring i jernbanesektoren

Nina Hanssen

Forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Forsker Frode Longva ved Transportøkonomisk institutt synes det er på høy tid at ansvarsforholdet mellom NSB og Jernbaneverket blir sett på med nye øyne.



12.12.2013
12:00
12.12.2013 12:49

anne.siri.rena@lomedia.no

Longva sier NSB-sjef Geir Isaksen legger opp til en kraftig omstrukturering med sitt utspill om å dele jernbanesektoren inn i to aksjeselskap, og konkurranseutsette sportjenestene.

– Mens den politiske debatten til nå stort sett har dreid seg om hvor mye penger vi skal bruke på jernbanen i Norge, åpner Isaksen opp for en debatt om hvordan vi kan få mest mulig ut av pengene vi bruker. Dagens ansvarsdeling mellom NSB og Jernbaneverket er trolig ikke optimal når vi ser på forholdet mellom tjenesteproduksjonen og eierskapet til stasjonsområder og infrastrukturen rundt, mener Longva.

Han er leder for avdeling for mobilitet og organisering ved Transportøkonomisk institutt.

– Det er nødvendigvis ikke hensiktsmessig at operatøren eier deler av stasjonsområdet, som i dag. Kanskje hadde det vært enklere for begge parter om NSB drifter tjenestetilbudet, mens andre tar ansvar for det som ikke direkte produseres, sier Longva.

Han mener uansett det vil ta mange år før passasjerene vil merke noe til endringer i den norske jernbanestrukturen.

Mer konkurranse

Jernbanesjefens forslag åpner også i langt større grad opp for konkurranse, både i tråd med hva regjeringa ønsker og med den politikken som føres fra Brussel.

– Dette vil kreve en større administrasjon på kjøpssiden for å håndtere anbudsrundene. I følge forslaget vil også det nye selskapet kunne spille en større rolle i å samordne hvor det er fornuftig henholdsvis å bruke jernbane og buss. Ut fra forslaget vil NSB bli et mer spisset selskap som produserer tjenestene på skinner, men også med buss der de mener det er best.

* Les også: NSBs konsernsjef vil dele jernbanen

– Er det riktig at det er lønnsomhet som skal få styre denne sektoren?

– Da er vi inne på hva som skal være formålet med kollektivtransport og med jernbanen spesifikt. Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse. Dette er noe politikerne bør uttale seg om, fortsetter Longva.

Forskeren understreker at dagens NSB er i en unik posisjon, der selskapet sitter med store eiendeler i jernbanen samtidig som de eier Nettbuss. Isaksens forslag må sees i lys av det, mener Longva.

Østlandet øverst

Longva sier forslaget fra NSB-sjefen innebærer en tydelig prioritering av de mest befolkningstette områdene i landet. Dette er også i tråd med deler av Nasjonal transportplan, som sier at flere skal reise kollektivt i årene som kommer.

– Dette vil i så fall bidra til at investeringene blir gjort rundt de største byene i Norge og på Østlandet, noe som igjen kan bety nedprioritering av andre områder. Rent samfunnsøkonomisk er det smartest å investere penger der folk flest reiser.

– Men om dette er ønsket politikk, eller om jernbanen skal spille en betydelig rolle også på lengre reiser, er en annen sak, fortsetter Longva.

– Ser det ut til at passasjerene må finne seg i å kjøre mer buss istedenfor tog i framtida?

– NSB-sjefen er som sagt tydelig på at han ønsker å styrke togtilbudet rundt de store byene. Kanskje vil det føre til at flere av jobbpendlerne tar tog, mens det blir vanskeligere å ta tog på de lengre strekningene, fortsetter Longva.

Ulikt løst i utlandet

Ute i Europa har det vært foretatt mange ulike omlegginger i jernbanesektoren. Lignende modeller som det Geir Isaksen i NSB nå tar til orde for, har ikke Longva, men han sier det finnes eksempler fra utlandet der konkurranse om sportilgangen har hatt positiv effekt på kostnader og tilbud.

– De dårlige eksemplene er ofte knyttet til privatiseringen av infrastrukturholdet i Storbritannia, som de senere renasjonaliserte. Men det er ingenting i det Isaksen sier som går i de retninger, sier Frode Longva, og fortsetter:

– NSB-sjefens forslag er omfattende, og det er vanskelig å si hva som konkret kommer ut av det. Uansett er det nok lite trolig at han får gjennomslag for alt, først og fremst fordi det er politisk vanskelig.

Noen mener at sektoren bør ha en sosial profil og en velferdsbegrunnelse.

12.12.2013
12:00
12.12.2013 12:49



Mest lest

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Herman Bjørnson Hagen

Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Forsvaret

Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer

Frøydis Falch Urbye

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Leif Martin Kirknes

May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

Eivind Senneset

Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company

Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Hanna Skotheim

Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Ole Hagen

Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen

Brian Cliff Olguin

Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Ole Berg-Rusten / POOL / NTB

Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

Petter Pettersen

Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse