JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Frp-leder Sylvi Listhaug har lite til overs for EUs ønske om å fase ut fossilbiler.

Frp-leder Sylvi Listhaug har lite til overs for EUs ønske om å fase ut fossilbiler.

Jan-Erik Østlie

Frp og Sp raser mot EUs farvel til fossilbilen

EU-kommisjonen ventes denne uka å foreslå en sluttdato for nye bensin- og dieselbiler i 2035. Det får Frp og Sp til å steile.



13.07.2021
09:30
13.07.2021 09:30

Både Fremskrittspartiet og Senterpartiet retter en advarende pekefinger mot å sette en sluttdato for fossilbilen, slik EU-kommisjonen er ventet å gjøre når den store klimapakken «Fit for 55» legges fram onsdag denne uken.

Der kommer kommisjonen trolig til å foreslå at utslippene fra nye personbiler og varebiler skal reduseres med 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035, melder flere internasjonale medier.

Grepet omtales av flere som et farvel til forbrenningsmotoren – med 2035 som aller siste år det vil bli solgt nye bensin- og dieselbiler i EU.

Frykter forbud

Forslaget kan ikke tolkes som annet enn et forbud mot fossilbiler, mener Senterparti-politiker Sandra Borch.

– Det er helt uaktuelt for oss å være med på, sier Borch, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

– Norge og andre land har ambisjoner om å få ned klimagassutslippene, men det håndterer vi best selv – ikke gjennom forbud fra byråkrater i Brussel, sier Borch.

Heller ikke Frp-leder Sylvi Listhaug er nådig i sin omtale av EU-kommisjonens nye klimamål.

– Det er smått utrolig at EU, det som en gang var en frihandelsunion, nå skal inn og forby diesel- og bensinbiler. Jeg er skremt over hva byråkratene i EU klarer å finne på når det kommer til påbud, forbud og dyre symbolske klimatiltak, sier Listhaug til NTB.

Nytt kvotesystem

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg viser et lekket dokument at EU-kommisjonen planlegger å foreslå et kutt i utslippene av klimagasser fra nye personbiler og varebiler på 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035.

Det betyr i praksis at nye bensin- og dieselbiler skal fases helt ut.

I tillegg ventes EU-kommisjonen å foreslå et nytt kvotesystem for veitrafikk. Der vil det bli satt et tak for hvor store utslippene fra veitrafikk i EU kan være. Taket vil bli senket år for år, slik at de totale utslippene blir mindre og mindre.

EU-kommisjonens klimasjef Frans Timmermans har sagt til Financial Times at målet er å fremme elbiler.

Frp: – Symboltiltak

Her til lands har Stortinget vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy allerede i 2025 – altså ti år tidligere enn det EU-kommisjonen nå ventes å gå inn for.

Måltallene ble utarbeidet mens Frp fortsatt satt i regjering. Listhaug går likevel løs på de andre partiene, som hun mener er strengere enn EU-kommisjonen i dette spørsmålet.

– Her vil resten av partiene ha diesel- og bensinbiler vekk innen 2025. Dette er ikke klimapolitikk som hjelper klima, det er symboltiltak som gjør hverdagen til folk vanskeligere, sier Listhaug.

Både Frp-lederen og Sandra Borch i Sp peker på at folk bosatt utenfor de store byene har problemer med å få ladet elbilen.

Senterpartiet stiller seg like fullt bak 2025-målet, forsikrer Borch.

– Men det er ganske stor forskjell på å ha et mål og å ha et forbud. Ingen vet hvordan verden ser ut om 15 år. Med et forbud frasier vi oss muligheten til å gjøre egne vurderinger.

MDG: – Burde kommet tidligere

Ikke uventet ønsker Miljøpartiet De Grønne det skjerpede klimamålet til EU-kommisjonen velkommen.

– Dette viser nok en gang at EU er mer villig enn det politiske flertallet i Norge til å gjøre det som trengs, sier Josefine Gjerde, som er andrekandidat for Vestland MDG i høstens valg.

Hun håper kommisjonen forplikter seg til et totalforbud mot – og utfasing av – fossilbiler og mener Norge burde følge etter. Samtidig synes hun EU-kommisjonen kunne vært enda litt hardere i klypa.

– 2035 er ganske langt fram i tid, så vi mener dette burde kommet tidligere. Vi ønsker oss et lignende krav for personbiler innen 2023 og for lette varebiler innen 2025, sier Gjerde.

MDG-politikeren frykter Norge står i fare for ikke å nå sitt eget 2025-mål.

– Flere har tatt til orde for å kutte elbilfordelene den siste tiden, og det er det absolutt siste vi burde gjøre. Tvert imot må vi gjøre det lettere å velge elbil, også i distriktene, sier hun.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.07.2021
09:30
13.07.2021 09:30



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å klare å overbevise Nav

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran har fått nok: I dag reiser de til Stortinget for å markere for kulturlivet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker