JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TEASER

TEASER

Sissel M. Rasmussen

Gi oss bedre kollektivtransport i stedet for lavere formuesskatt

Folks behov – som bedre kollektivtransport – må løftes høyere opp i klima-kampen, sier LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen dagen før han skal innlede på den store klimakonferansen «Broen til framtiden».



26.02.2014
12:00
27.02.2014 11:21

nina.sandaas@lomedia.no

LO-Aktuelt har presset seg inn på kontoret hans en sen fredagsettermiddag for å snakke om Klimakonferanse 2014 som går av stabelen 27. februar. Vi viser ham det innholdsrike programmet for konferansen der Gabrielsen skal snakke om «En klimaløsning nedenfra». Andre debattdeltakere er Arild Hermstad fra Framtiden i våre hender, Karen O’Brien fra Universitetet i Oslo og AUF-leder Eskil Pedersen.

– Vi kan ikke skylde på folket når det folkelige presset for en omstilling til en klimaløsning nedenfra ikke er særlig synlig. At polisen smelter blir veldig fjernt i det daglige liv og fører fort til maktesløshet. Alle skjønner at klimaproblemet er stort, selv på barneskolen lærer ungene om våre klimaavtrykk. Jeg tror vi må gjøre behovet for omstilling mer forståelig og relevant for alle, er hans spontane utsagn.

NETT-TV: Følg klimakonferansen «Broen til framtiden» direkte fra kl 9.30 torsdag

PROGRAM: Sjekk programmet for klimakonferansen

Løftet pekefinger nytter ikke

Fra LOs side er man i gang med å utarbeide den tredje klimastrategiske planen, basert på handlingsprogrammet kongressen vedtok i fjor vår. Planen skal legges fram før sommeren. Her skal tiltak formuleres, krav spikres og forslag reises.

– For oss som arbeidstakerorganisasjon er det viktig å få klimaspørsmålene med i et bredt HMS-perspektiv i alle sektorer, slår han fast.

Olje- og gassektoren, industrien og transport peker seg ut. Men å forlange at Norge må slutte å produsere olje og tro at klimagassene globalt reduseres av den grunn, har han vansker med å skjønne. Å kreve eller å tro at en løftet pekefinger forandrer adferd er heller ikke rette metoden, ifølge Gabrielsen. Spesielt gjelder det industrien, der det er fornuftigere å støtte klimavennlige investeringer enn å tvinge industrien ut av landet.

Bruk formuesskatten på kollektivet

Av alle klimagassutslipp står transport for 30 prosent. Avgiftspolitikken er derfor egnet til å endre folks adferdsmønster.

– Det store spørsmålet er hva vi skal bruke de store pengene på. Arveavgiften er fjernet, skal også formuesskatten fjernes eller skal vi bruke pengene på eksempelvis å bygge ut kollektivtransporten kraftig i de store byene, spør han retorisk.

Bare i Oslo venter myndighetene at befolkningen vil vokse med 200 000 fram til 2030. Det byr på enorme ufordringer for trafikken. Allerede i dag er køene på veiene inn og ut av Oslo lange og tette, særlig i rushtid. Ifølge beregninger må antall kollektivreisende dobles innen 2030.

– Vi har ikke sjanse å nå klimamålene, hvis vi ikke gjør noe på kollektivområdet. Det er for tidlig å forskuttere hva LO lander på i sin klimaplan, men jeg tror det første myndighetene må lage er en helhetlig kollektiv trafikkstrategi. De statlige tilskuddene må være mye større enn rammetilskuddene til fylkene i dag. Midlene må gå over samferdselsbudsjettet og være øremerkede, og så må det til store kapasitetsøkninger på bane og trikk, forklarer Hans-Christian Gabrielsen.

Omstillingen gir fordeler

Til denne kollektive storsatsningen kreves det også planer for hvordan folk skal rekrutteres til bransjen, der sjåfører og førere er «mangelvare» i dag. Og fornybart drivstoff i bussene, basert på skog eller biometan, kan gi ny industriell vekst, tror han.

LOs nestleder er teknologioptimist og mener at ny energi- og klimateknologi er en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Slik vil omstillingen til mer klimavennlige løsninger gradvis skje. Og Norge bør være i front på miljøteknologi og CO2-fangst, det har vi økonomi til, understreker han

– I stedet for å fremstille klimakampen som vond og vanskelig, bør vi se på fordelene denne omstillingen kan medføre, sier han.

I arbeidet med den klimastrategiske planen inviterte LO alle de store miljøorganisasjonene til et møte i midten av februar for å høre hva de mener landets største arbeidstakerorganisasjon bør gjøre.

– Vi lyttet til dem, og vi er sikkert uenige om mye. Men dialog har aldri skadet noen. Vi tar med innspillene deres videre i arbeidet vårt.

I 2010 da den rødgrønne regjeringen strevde med å samle seg selv og opposisjonen bak klimaforliket, tok LO initiativ til opprettelsen av Arbeidslivets klimaråd. Det ble oppløst etter at klimaforliket var i havn. Nå vil LO, YS, Unio og Akademikerne reetablere Arbeidslivets klimaråd.

Trepartssamarbeid om klimaet

De fire hovedsammenslutningene har gjort en felles henvendelse i et brev til klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft og arbeidsminister Robert Eriksen hvor man ber om at arbeidslivets klimaråd blir gjenopprettet. Organisasjonene mener et velfungerende trepartssamarbeid kan være avgjørende for mulighetene til å få på plass gode løsninger. Det er arbeidslivet som i stor grad skal iverksette og tilpasse seg til myndighetenes nasjonale klima- og miljøpolitikk.

– Sundtoft har respondert positivt. Vi tror trepartsamarbeidet vil gjøre arbeidet bredt forankret og gi større legitimitet og gjennomføringskraft for fornuftige tiltak her hjemme. Og jeg mener LO har mye å bidra med i et slikt klimaråd, sier Hans-Christian Gabrielsen.

Han støtter opp om fortsatt norsk satsning for å redde regnskogene som et virkningsfullt tiltak. Det globale perspektivet må gå hånd i hånd med det nasjonale.

– Vi må gjøre vårt i påvente av en internasjonal klimaavtale. Jeg tror på en avtale i 2015, selv om det så mørkt ut under forhandlingene i Warszawa sist høst, da LO og andre NGO-er marsjerte ut for å legge press på forhandlerne.

– I stedet for å fremstille klimakampen som vond og vanskelig, bør vi se på fordelene denne omstillingen kan medføre.

Hans-Christian Gabrielsen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.02.2014
12:00
27.02.2014 11:21



Mest lest

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

Privat

Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox

«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Colourbox

«Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.

– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.

Irati Ayerza

Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling: – Jeg har det svart på hvitt

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.

Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.

Privat

Nå kan Malin (28) få dagpenger igjen: – Dette er en seier for fornuften

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.

Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.

Ida Bing

«Anne» var innleid og mangla rettigheter på jobben: – Et mareritt å få positiv graviditetstest

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Debatt

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Anna Granqvist

«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Foto: Privat

Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang


Flere saker