JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Statssekretær Anders Tyvand (i midten) fikk kjørt seg mot leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen )(t.v.) og Ap-politiker Sverre Myrli.

Statssekretær Anders Tyvand (i midten) fikk kjørt seg mot leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen )(t.v.) og Ap-politiker Sverre Myrli.

Helge Rønning Birkelund

Luftfartsdebatt i Arendal:

Har vi «cowboy-tilstander» i norsk luftfart? Slik gikk debatten om luftfartens framtid i Arendal

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Anders Tyvand (KrF) fikk det ikke enkelt da luftfartens framtid ble diskutert under Arendalsuka.



18.08.2021
12:40
18.08.2021 12:44

helge@lomedia.no

ARENDAL: – Luftfart er transportpolitikk, men også næringspolitikk og distriktspolitikk. Norge fungerer ikke uten luftfarten. Da kan vi ikke ha en regjering som synes det er greit at vi har cowboy-tilstander i lufta. Vi må ha en lønn å leve av, en bærekraftig luftfart, med norske lønns- og arbeidsforhold. Og tilsyn som slår ned på åpenbare brudd på regelverket.

Sverre Myrli, som av flere nevnes som en kandidat til å bli samferdselsminister i en eventuell ny rødgrønn regjering, vet hva som vil være en ny regjerings hovedoppgave etter valget:

– En storrengjøring i arbeidslivet. Ut med de useriøse selskapene. Vi mangler en overordnet strategi i dag. Når du sitter på bakrommet og innfører en flypassasjeravgift over natta for å berge et budsjett, virker det ikke akkurat som langsiktig strategi, sier Sverre Myrli.

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, kaller regjeringens endring av politikk «shady» (på norsk: lyssky), da endringen legger til rette for en helt ny praksis på området som kan tilrettelegge for sosial dumping.

– Hvis du kan sette opp en «shady business» via Litauen, hvor virksomheten egentlig er etablert i Norge; da skal norske lønns- og arbeidsforhold gjelde. Men de forutsetter at dette er virksomhet i Norge, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Regjeringen forsvarer seg og mener at det er fri konkurranse i luftfarten, og uten allmenngjort lønn er det umulig å nekte dette.

– Det er mulig å ta tak i dette uten, men det er også mulig å gjøre det med allmenngjort lønn, mener Carlsen.

Fikk du med deg denne? Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

EØS-avtalen

– Det høres ut på regjeringen som det ikke er mulig å få gjort noen ting. Men det er mulig å håndheve de reglene som finnes og rydde opp der du kan rydde opp. Det er virkemidler i dag. Men da må det være en vilje til å bruke de, mener Sverre Myrli.

– De skylder på EØS-avtalen i stedet for å gjøre jobben og gå inn å se på hva handlingsrommet gir for muligheter. Dette er en omlegging av praksis. Vi har gjort det på riktig måte i 25 år uten at det er reagert på det fra EU-hold, sier LO-sekretær Are Tomasgard.

Statssekretær Anders Tyvand (KrF) møtte med andre ord kritikk fra alle kanter da han stilte til debatt om luftfart under Arendalsuka.

Både fra opposisjonspolitiker Sverre Myrli, LO-forbundet Norsk Flygerforbund og flyselskapene.

Ny praksis?

Han møtte kritikk både for manglende støtte under koronapandemien og for å ha innført en helt ny praksis ved å sluppet et litauisk selskap inn på landets kortbanenett – betalt av staten.

Tyvand benektet på det sterkeste at det er innført en ny praksis ved å tillate at et dansk flyselskap kan bruke sitt datterselskap til å fly innenlands på såkalte fotruter – fra Florø til Oslo.

– To selskap har innlevert et felles tilbud. Danske DAT og et datterselskap. Et felles tilbud hvor begge forplikter seg til den kontrakten vi har skrevet under på. Vi har ingen mulighet til å nekte dette. Vi kan mislike det, men de er kvalifisert og har rett til å levere inn anbudet, mener Anders Tyvand.

Widerøe-topp Stein Nilsen ser det annerledes.

– Vi har forhold til oss til konkurranse på kortbanenettet lenge – også i dette anbudet. Jeg er helt uenig i at dette ikke er en ny praksis. Samme operatør skal fly – det skjer ikke her. Dette er endret i denne anbudsrunden. Det er en utvikling vi ikke liker. Det åpner opp for veldig krevende organisasjonsmodeller. Hvis det ikke settes slike krav, kan det tvinge norske operatører til å utstasjonere seg i lavkostland. Det ønsker ikke vi. Vi ønsker å drive et norsk selskap. Regjeringen er altfor lite flinke til å utnytte handlingsrommet EØS-avtalen, svarer Stein Nilsen.

– Praksis i Norge har vært at operatøren som vinner anbudet skal fly. Ingen fra ESA har angrepet denne praksisen før, påpeker han.

Tyvand påpeker at åtte jurister i departementet har vurdert dette.

– Vi kan ikke si nei til dette, påpekte han.

– Jus er ikke matematikk. LO-advokatene har kommet fram til noe annet. Det som imidlertid bekymrer oss aller mest, er at myndighetene her åpner opp for skallselskap som kan fly med billigere produksjonsarbeidere, sier svarer Yngve Carlsen.

Krever kompensasjonsordning: Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian, sier Myrli (Ap): – Alternativet er useriøse lavprisselskap

Like konkurransemuligheter

Widerøe har hatt en veldig god dialog med sine ansatte under pandemien.

– Tillitsvalgte og ansatte har gjort ting vi ikke har kunnet be om. Frivillig har de permittert seg kollektivt. Alle gikk ned til halv stilling og sto der. Vi måtte endre flyprogrammet kraftig. Men de ansatte gjorde det mye enklere enn det kunne blitt, sier Nilsen.

Han er klar på at det i Norge må være like konkurransemuligheter.

– Det er ikke mulig å kombinere på like vilkår med østeuropeiske selskap hvor piloter er selvstendig næringsdrivende, som slipper norske offentlige avgifter og slippe rå betale sykepenger.

Yngve Carlsen, selv permittert fra SAS i et år, mener myndighetene har gått inn i pandemien fullstendig uten noen strategi for hva regjeringen vil med norsk luftfart.

– Konkurranse må vi håndtere. Men den må være rettferdig. Når aktører får konkurrere på parameter som det er umulig for norske selskap å tilpasse seg og det i tillegg er et helt fraværende tilsyn, er det ikke enkelt, mener Carlsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.08.2021
12:40
18.08.2021 12:44



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker