SLO TILBAKE: Havnearbeiderne er blitt utestengt fra Oslo Havn. I dag kom "hevnen" da aksjonister blokkerte lastebiler fra å komme både inn og ut fra Yilport sine terminaler.
Roy Ervin Solstad
Havnearbeidere blokkerte Yilport
Rundt 50 havnearbeidere og andre aksjonister hindret transport til og fra Yilports terminaler i Oslo Havn.
res@lomedia.no
– Vi er lei av å bli tråkka på av Yilport. Vi har vært i konflikt i to år, og har prøvd alle muligheter for å finne en forhandlingsløsning. Det har ikke ført fram. Derfor vil vi vise oss fram, sier nestleder Tommy Torgersen i Oslo Bryggearbeideres Forening (OBF) til Transportarbeideren.
* Se video fra aksjonen i bunnen av artikkelen
Fratatt adgangskort
Sist uke ble losse- og lastekontoret i Oslo begjært konkurs av arbeidsgiverne, og havnearbeiderne fikk inndratt sine adgangskort og ISPS-godkjenninger til Oslo Havn. Det har fått havnearbeiderne i Oslo til å se rødt.
– Til tross for at Oslo Havn forsøker å fjerne havnearbeiderne ved å slå losse- og lastekontoret konkurs, så har vi fremdeles losse- og lastearbeid på havna som må gjøres. Det er helt horribelt slik Oslo Havn holder på, raser Torgersen.
I henhold til tariffavtalen skal det være losse- og lastekontor i havnene, og inntil et nytt er på plass, har OBF bedt operatørene i havna bestille direkte fra dem. Det har både Norsteve, Norlines og Toten Transport gjort, mens både Bring, Color Line, DFDS og Stena Line har benyttet egne ansatte i stedet for havnearbeiderne.
Fra hele landet
Dagens blokade ble kun annonsert via "jungeltelegrafen", men blant det rundt 50 aksjonistene var det fire havnearbeidere fra Tromsø, fire fra Kristiansand, fire fra Fredrikstad og tre fra Ålesund. I tillegg deltok andre fagforeningskamerater fra både NTF og andre forbund.
Den første blokaden ble gjennomført på Sjursøya rundt klokka ti, men da lastebilene først begynte å bruke porten ved tomdepotet, flyttet noen av aksjonistene seg dit for å blokkere også den porten. Det samme ble gjort da lastebilene dro fra Sjursøya til Ormsund litt lenger sør. Resultatet var at tre porter inn til Yilport sine terminaler ble stengt for trafikk.
– Jeg er veldig fornøyd med at vi er så mange, sier Tommy Torgersen.
Støttet aksjonen
En del av lastebilsjåførene var tydelig irriterte over at de ikke fikk gjort jobben sin på grunn av blokadene, men havnearbeiderne fikk også støtte.
– Aksjonen har min fulle støtte, og jeg har full forståelse for at de blokkerer Yilport, sier sjåfør Frode Larsen som kjører for Thage J. Sørensen.
Han har kjørt på containerterminalene i Oslo i rundt seks år.
– Da havnearbeiderne fra NTF jobbet her, var det aldri noen problemer. Med Yilport er det fullstendig kaos. Import- og eksportcontainere står om hverandre, og det er ikke noe system på noe, sukker han oppgitt.
Flere aksjoner
Oslo Havn meldte for øvrig etter kort tid på sine nettsider at det foregikk en ulovlig blokade på Sjursøya, og at politiet var varslet og på vei.
Men da Transportarbeideren dro fra aksjonistene rett etter klokka 12, hadde vi kun observert en politibil som kjørte forbi blokaden uten å gripe inn. Dermed tyder mye på at blokaden vil fortsette utover dagen.
– Vi blir her til vi blir jaga, sier Tommy Torgersen.
Det utelukkes heller ikke flere aksjoner utover i uka.
– Vi oppfordrer alle støttespillerne våre til å møte opp på OBF sitt kontor halv ni hver morgen hele denne uka. Så får vi se hva vi finner på, er den svært så kryptiske meldingen fra Vegard Holm i Støttegruppa for Havnearbeiderne.
Dagens blokade ble avsluttet klokka 13.
Dette er saken
• I februar overtok tyrkiske Yilport driften av containerhåndteringen i Oslo for de neste 20 årene.
• Yilport nekter å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet, og vil heller bruke egne ansatte.
• NTF har iverksatte en boikott av Yilport. Den har også fått støtte fra utlandet.
• Over halvparten av havnearbeiderne er blitt oppsagt fra Oslo Losse- og Lastekontor, OLLK, der de har vært ansatt.
• Sist uke begjærte arbeidsgiverne OLLK konkurs. Samtidig ble de resterende havnearbeiderne fratatt sine adgangskort til havna.
• I dag blokkerte havnearbeiderne og deres støttespillere Yilport sine terminaler i Oslo.
Tidligere saker
• Havneultimatum fra NTF til LO
• Havnekonfliktene fortsetter med rettssak og forhandlinger
• Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten
• Bryggesjauerappell fra Youngstorgets talerstol
• Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne
• Angriper havnearbeidere i Mo i Rana
• Holder støttearrangement for havnearbeiderne
Da havnearbeiderne fra NTF jobbet her, var det aldri noen problemer. Med Yilport er det fullstendig kaos.
Frode Larsen, lastebilsjåfør
Dette er saken
• I februar overtok tyrkiske Yilport driften av containerhåndteringen i Oslo for de neste 20 årene.
• Yilport nekter å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet, og vil heller bruke egne ansatte.
• NTF har iverksatte en boikott av Yilport. Den har også fått støtte fra utlandet.
• Over halvparten av havnearbeiderne er blitt oppsagt fra Oslo Losse- og Lastekontor, OLLK, der de har vært ansatt.
• Sist uke begjærte arbeidsgiverne OLLK konkurs. Samtidig ble de resterende havnearbeiderne fratatt sine adgangskort til havna.
• I dag blokkerte havnearbeiderne og deres støttespillere Yilport sine terminaler i Oslo.
Tidligere saker
• Havneultimatum fra NTF til LO
• Havnekonfliktene fortsetter med rettssak og forhandlinger
• Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten
• Bryggesjauerappell fra Youngstorgets talerstol
• Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne
• Angriper havnearbeidere i Mo i Rana
• Holder støttearrangement for havnearbeiderne
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset