Nicolay Skarning, advokat for Bedriftsforbundet og Holship (nærmest kamera) kunne smile lurt etter at flertallet i Høyesterett ga klienten hans medhold. Bak står Håkon Angell og Lornts Nagelhus, LOs advokater.
Roy Ervin Solstad
LO og Transportarbeiderforbundet tapte mot Holship
Havnearbeiderne tapte i Høyesterett
Havnearbeidernes boikott i Drammen er i strid med EØS-avtalen og derfor ulovlig, fastslår Høyesterett.
res@lomedia.no
Ti av dommerne i Høyesterett mente en boikott av Holship for å få selskapet til å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet var i strid med EØS-avtalens bestemmelse om fri etableringsrett, siden det hindret selskapet å benytte egne ansatte til lossing og lasting. Sju dommere støttet NTF og LO sitt syn.
Flertallet mente at EØS-avtalen også hadde forrang for ILO-konvensjonen som skal sikre havnearbeiderne arbeid og trygge lønns- og arbeidsvilkår, mens mindretallet stod fast på at tariffavtalens fortrinnsrett ikke var rettsstridig opp mot EØS-avtalen.
• Følg oss på Facebook
– Ulovlig tariffavtale
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen tok tapet tungt.
– Jeg er jævlig skuffa. Dette betyr at Høyesterett har bestemt at tariffavtalen vi har på norske havner er ulovlig. Dette er en katastrofe for Havne-Norge og vi kan ikke lenger leve under dette EØS-åket, sier Lars Johnsen.
Han mener Høyesteretts avgjørelse vil bety at Norges implementering av ILO-konvensjonen må omgjøres, siden den nå ligger inne i en tariffavtale som Høyesterett har erklært ulovlig. Johnsen legger heller ikke skjul på at dommen må føre til en grundig EØS-debatt i LO.
– Det kan bli en spennende LO-kongress til våren, sier Johnsen.
En svært skuffet leder i NTF, Lars Morten Johnsen på vei til møte med LOs ledelse og juridiske avdeling rett etter at dommen falt i Høyesterett.
Roy Ervin Solstad
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Overvurdert betydning
Også LOs nestleder Tor Arne Solbakken var til sted i Høyesterett. Han er som Johnsen skuffet.
- Høyesterett overvurderte den markedsmessige betydningen til administrasjonskontoret, akkurat som EFTA-domstolen gjorde, sier Tor Arne Solbakken, nestleder i LO.
Roy Ervin Solstad
– Flertallet har overvurdert betydningen til administrasjonskontoret som en markedsaktør på havna i Drammen, akkurat slik EFTA-domstolen også gjorde, mens mindretallet sin oppfatning var helt i tråd med vårt syn. Dommen betyr at vi ikke kan bruke kampmidler på havna, sier Solbakken.
Holship fornøyd
Holship sier via sin advokat Nicolay Skarning at de er lettet over avgjørelsen.
– Resultatet vil gi oss åpne, gode og effektive havner, hvor blant annet Norsk Transportarbeiderforbund fortsatt vil ha en sentral rolle, sier han til NTB.
Dommen vil ha ringvirkning for alle havner i Norge som drives etter det samme lovverket.
Terje Fenn-Samuelsen, 1. nestleder i NTF (til venstre) og Nicolay Skarning, Bedriftsforbundet og Holship sin advokat i samtale før dommen ble lest opp.
Roy Ervin Solstad
Utvider i Drammen
Olaf Thommesen, adminstrerende direktør i Bedriftsforbundet er også fornøyd.
– Dette er en gledens dag for fri konkurranse, sier han.
Daglig leder i Holship Norge, Michael Ranners, sier til Transportarbeideren at dommen gjør at Holship vil utvide sin aktivitet i Drammen.
– Den konflikten har gjort at vi har begrenset vår aktivitet, men med denne dommen kan vi utvikle oss videre, sier Ranners.
Olav Thommesen, administerende direktør i Bedriftsforbundet (til venstre) og Michael Ranners, daglig leder i Holship Norge, var begge strålende fornøyde med dommen.
Roy Ervin Solstad
Møter NHO til uka
Ifølge NTF vil ikke dommen bety noe for de avtalene som allerede finnes på havnene.
– Fortrinnsretten er borte, så det vil bli nærmest umulig å etablere nye avtaler. De eksisterende vil imidlertid fortsette fram til neste tariffoppgjør i 2018, sier Terje Fenn-Samuelsen, NTFs 1. nestleder, som avslører at det allerede er avtalt et møte med NHO Logistikk og Transport om situasjonen førstkommende onsdag.
Flertallet på ti stemte for anken til Holship, mens sju av dommerne støttet NTF og LO i at boikott av Holship er et lovlig kampmiddel for å få tariffavtale med bedriften.
Roy Ervin Solstad
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Kritiserer Nav: – Jeg forstår at folk kan føle seg dumme
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Kommentar
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen har grunn til å smile bredt, skriver Kjell Werner.
Ida Bing
Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret, er det nå full enighet
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash