Havnekonflikten kan bli utvidet
Skip som laster og losser ved den konfliktrammede Risavika-terminalen kan bli boikottet om de anløper andre nordiske havner.
Transportarbeiderforbundets boikottaksjon mot Risavika-terminalen har samlet bred støtte i fagbevegelsen, men har hatt liten effekt når det gjelder å stoppe skipstrafikken til og fra terminalen. Bildet er fra en støttemarkering i slutten av novemberi fjor.
Ylva Seiff Berge
einar.fjellvik@loemdia.no
På et møte i Den nordiske transportarbeiderføderasjonen i Stockholm i dag vil Transportarbeiderforbundet diskutere en slik utvidelse av konflikten med sine nordiske søsterforbund.
– Vi er nødt til å trappe opp for å få en bevegelse i Risavika. Vårt krav om tariffavtale står fast. Vi har fått oppdraget fra LO, og vi må gjøre det som står i vår makt for å få innført tariffavtale, sier NTFs nestleder Lars Johnsen til Dagens næringsliv
Langdryg konflikt
Allerede i oktober 2012 varslet Transportarbeiderforbundet boikott av Risavika-terminalen, etter at bedriften hadde avvist forbundets krav om tariffavtale. Etter flere runder i rettsapparatet ble boikotten iverksatt 1. november i fjor.
Så langt har imidlertid boikotten hatt liten effekt, og Transportarbeiderforbundet ser seg derfor om etter muligheter for å øke presset mot arbeidsgiveren.
Et sentralt tema i konflikten er havnearbeidernes fortrinnsrett til arbeid med lasting og lossing av skip. Denne er nedfelt i en egen ILO-konvensjon og i Transportarbeiderforbundets tariffavtale for havnearbeid. Det er denne fortrinnsretten arbeidsgiveren vil unngå ved å nekte å undertegne tariffavtale.