JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Oslo er en av seks havner hvor det er konflikt mellom havnearbeiderne og arbeidsgiverne.

Oslo er en av seks havner hvor det er konflikt mellom havnearbeiderne og arbeidsgiverne.

Roy Ervin Solstad

Havnekonfliktene kan bli løst i vår

Etter halvannet år med konflikter i flere havner, diskuterer nå partene modeller for en løsning.



21.04.2015
12:00
21.04.2015 15:10

res@lomedia.no

Det bekrefter 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen overfor Transportarbeideren.

– I Risavika har vi kommet et stykke på vei i utforming av en ny avtale, men vi gjør ikke mer med Risavika før vi også har en løsning for tilleggskonfliktene i Tromsø og Mosjøen. Samtidig vil sympatikonflikten bortfalle med en løsning i Risavika, sier Johnsen.

Uenighet i Tromsø

Det siste som har skjedd i Tromsø, er at ni av 14 havnearbeidere har blitt oppsagt. Ifølge Johnsen har det skjedd på grunn av likviditetsproblemer i losse- og lastekontoret som følge av sympatistreiken.

– Også her er det dialog mellom partene, men vi ble ikke enige sist vi møttes. Spørsmålet er hva slags arbeidsomfang er det behov for i Tromsø i framtida, men foreløpig avventer vi også Tromsø litt til vi ser hva som skjer i Mosjøen, avslører han.

Vil presentere forslag

Der skal det være et møte med bryggesjauerne i slutten av april. På det møtet vil ulike skisser og forslag til veivalg bli lagt fram for bryggesjauerne. Resultatet man kommer fram til på det møtet, skal presentere for NHO i begynnelsen av mai.

– I Mosjøen er vi i en situasjon hvor vi ser på mulighetene for å lage et terminalselskap, men det er et absolutt krav fra vår side at et slikt selskap også må ivareta forpliktelsene Norge ifølge ILO-konvensjon 137 og fortrinnsretten, understreker han.

På vent

Litt lenger nord, i Mo i Rana, sa arbeidsgiverne opp avtalen med havnearbeiderne tidligere i vår. Meningen var at bedriftens egne ansatte skulle overta lossing og lasting allerede fra 13. april, men det skjedde ikke.

– Vi mener at i Mo i Rana er det en lovlig tariffavtale som de ikke kan løpe fra, men vi skal i forhandlinger den 21. april, så situasjonen er foreløpig på vent. Også her skal vi se på om det er en mulighet å organisere losse- og lastearbeidet på en annen måte, gjennom et terminalselskap, sier Johnsen.

Avlyste blokade

I Drammen hvor striden står mellom havnearbeiderne og selskapet Holship Norge AS, der sistnevnte ikke vil inngå tariffavtale, har det skjedd lite nytt. Lovligheten av den igangsatte boikotten av selskapet skal behandles i Høyesterett etter at EFTA-domstolen har satt sitt. Noen avgjørelse der, faller neppe før tidligst våren 2016.

– Jeg tror ikke Holship har hatt noen skip inne på et halvt år, men 15. april kom det en saltbåt. Da ble det varslet blokade av den lossingen, noe som endte med at Holship bestilte folk fra losse- og lastekontoret. Dermed ble blokaden avlyst, sier NTF-nestlederen.

Det samme vil skje hver gang en båt skal til Holship.

– Vi vil blokkere med de midleme som er lovlig, og til nå har boikotten i Drammen vært effektiv, påpeker han.

Klar strategi

Særlig etter dommen i arbeidsretten fra 8. oktober i fjor, har angrepene på fortrinnsretten tiltatt. Lars Morten Johnsen er ikke i tvil om hva som er strategien.

– Slik jeg oppfatter NHO, er det fortrinnsretten man vil ha bort. Da vil man også kunne fjerne de registrerte havnearbeiderne, og uten registrerte havnearbeidere kan man benytte skipsmannskap til lossing og lasting. Det fordi ITF-avtalene sier at der det er registrerte havnearbeidere skal ikke skipets mannskap utføre losse- og lastearbeid, forklarer han.

Ingen avklaring i Oslo

Heller ikke i Oslo er konflikten løst. Yilport nekter fremdeles å inngå tariffavtale med havnearbeiderne, men boikotten internasjonalt har blant annet ført til at eksempelvis Maersk går med sine containere til Drammen i stedet for til Oslo. Det har vært møter mellom Yilport og NTF, og nye møter er planlagt, men dialogen har foreløpig vært resultatløs. I slutten av mars ba NTF henholdsvis Fagforbundet og Parat om å ta ut kranførerne i sympatistreik, for å ramme Yilport ytterligere, men der er det ingen avklaring ennå.

– Fagforbundet er klare til å ta ut sine kranførere, under forutsetning av at Parat gjør det samme for å få full effekt av en slik sympatisstreik. Dessverre har ikke Parat klart å bestemme seg for om de vil ta ut kranførerne, og det skuffer meg veldig. Jeg hadde forventet at Parat ville reagere like raskt som det vi gjorde da de selv ba om sympatiaksjoner i forbindelse med Norwegian-streiken flygerne deres var involvert i, sier Johnsen.

Må bli flinkere

En annen type skuffelse har det vært blant mange havnearbeidere, på grunn av det de oppfatter som lite informasjon om hva som gjøres konkret fra forbundets side for å løse havnekonfliktene. Det har Johnsen forståelse for.

– Vi burde vært langt flinkere til å komme ut med informasjon, så den kritikken må vi ta til oss. Samtidig er det vanskelig å informere om alt, og i slike forhandlinger må vi ofte holde kortene tett til brystet. Så grunnen til at vi ikke har informert har nok også skyldtes en frykt for å ødelegge det skjøre forhandlingsklimaet som er mellom partene, innrømmer han.

Forsiktig optimist

Det forhandlingsklimaet, håper Johnsen til slutt vil gi resultater, selv om det snart er halvannet år siden boikotten av Risavika startet, og antallet havner i konflikt øker.

– Så lenge det er dialog, er det håp. Det er vår plikt som tillitsvalgte å snu på alle steiner for å finne en løsning, avslutter Lars Morten Johnsen.

• Våren 2013 blokkerte havnearbeidere lossing og lasting av et skip i Drammen der Holship nektet å bruke de registerte havnearbeiderne.

• Holship har trukket NTF for retten for å få erklært boikotten ulovlig, men har tapt i både tingrett og lagmannsrett.

• 1. november 2013 begynte boikotten av Risavika Terminal AS, etter at selskapet nektet å inngå tariffavtale med NTF for lossing og lasting av skip.

• 7. desember 2013 ble havnene i Mosjøen og Tromsø tatt ut i sympatistreiker.

• 8. oktober 2014 kom en dom i arbeidsretten som sa at private selskaper med eksklusiv bruksrett til havna, kunne bruke egne ansatte i stedet for registrerte havnearbeidere.

• 4. februar 2015 startet NTF boikott av Yilport i Oslo, siden heller ikke de ønsket å innføre tariffavtale.

• I mars 2015 varslet arbeidsgiverne i Mo i Rana at de ikke lenger ville benytte de registrerte havnearbeiderne.

• Ingen av konfliktene er løst.

Det er vår plikt som tillitsvalgte å snu på alle steiner for å finne en løsning.

Lars Morten Johnsen, 1. nestleder i NTF

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.04.2015
12:00
21.04.2015 15:10



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

Jan-Erik Østlie

Ulf synes det er for dyrt for pensjonistene – snudde landsmøtet

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Leif Martin Kirknes

LO øker presset på Støre i feriepenge-saken: – En skam om ikke fellesskapet stiller opp

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

Håvard Sæbø

Christine (22) og Marthe (25) er tillitsvalde i Norges einaste McDonald’s med tariffavtale

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident

Ole Palmstrøm

Vilkårene til tusenvis av postansatte er truet

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

Jan-Erik Østlie

Folk flest skal ikke betale for strømkabler til oljeplattformene. Oljebransjen må ta regninga, mener tillitsvalgt

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det

Eirik Dahl Viggen

Norge kan bli lik USA, advarer sikkerhetsekspert: – Jeg ser flere ting som har slått sprekker

Nei til EU aksjonerte utenfor Høyesterett i mars da retten skulle ta stilling til om Acer-saken kunne prøves for domstolene. 

Nei til EU aksjonerte utenfor Høyesterett i mars da retten skulle ta stilling til om Acer-saken kunne prøves for domstolene. 

Leif Martin Kirknes

Nei til EU tapte Acer-saken i tingretten


Flere saker