JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helgelandsterminalen ga nye oppgaver og flere postansatte i Mo i Rana

Mens Posten de fleste steder opplever kutt i antall ansatte, har det gått motsatt vei i Mo i Rana, takket være den nye Helgelandsterminalen.
FORNØYDE ANSATTE VED HELGELANDSTERMINALEN: (Foran fra venstre:) Michael Gebregergs, Åshild Johansen og Petter Homnes. Bak fra venstre: Jan Roger Eriksen, Tommy Steen og Roger Kristensen.

FORNØYDE ANSATTE VED HELGELANDSTERMINALEN: (Foran fra venstre:) Michael Gebregergs, Åshild Johansen og Petter Homnes. Bak fra venstre: Jan Roger Eriksen, Tommy Steen og Roger Kristensen.

Paul-Egil Henriksen

merete.jansen@lomedia.no

Man skulle tro at en felles terminal for Posten og Bring ville føre til kutt i arbeidsstokken. Men slik har det ikke blitt i Mo i Rana.

Da Helgelandsterminalen åpnet i mai 2016, brakte den nye oppgaver til byen og sørget dermed også for seks ekstra stillinger. Forklaringen ligger i et hypermoderne sorteringsanlegg for pakker som gjør at leveransene til dette distriktet ikke lenger må sorteres i Trondheim.

Dette er lønna i over 300 yrker

Glad for pakkene

– Det er veldig positivt at vi har fått beholde så mange arbeidsplasser i Mo i Rana, sier tillitsvalgt for de postansatte, Åshild Johansen.

Etter at hun ble ansatt i Posten i 1985, har hun jobbet som både lastebilsjåfør, postbud og på postkontor, men er nå i kundemottaket på den nye terminalen. Omstilling er blitt en del av hverdagen, og hun regner ikke med at det tar slutt med det første.

– Vi skulle gjerne sluppet å gå over til postomdeling bare annenhver dag, men vi skjønner jo at det kanskje ikke er behov for å dra ut så ofte som i dag. Da er det i hvert fall bra at vi får mest mulig arbeid knyttet til pakkene som sendes til området her.

Statlige arbeidsplasser

En stor del av omdelingen og utkjøringen går til og fra de store, statlige arbeidsplassene som ble etablert i Mo i Rana etter at jernverket ble lagt ned i 1988. Statens Innkrevingssentral, og ikke minst Nasjonalbibliotekets avdeling i denne nordlandsbyen.

Til sammen jobber det nå 42 postansatte og 20 Bring-medarbeidere i det nye bygget.

Per-Martin Hall var tidligere i Posten og kjørte bedriftspakker, men er nå i Bring. De grønnkledde jobber ikke lenger bare grytidlig på morgene og utover formiddagen, men har i tillegg fått et kveldskift.

– Det er positivt at vi har fått mer å gjøre, selv om vi selvfølgelig gjerne skulle vært ferdig på formiddagen, slik vi var tidligere, sier Hall.

Nå kommer folk sørfra for å jobbe i Mo i Rana

Paul-Egil Henriksen

Først ut

Gjengen som akkurat har en rolig stund i de enorme lokalene, er stolt av det nye samlebåndsanlegget som grovsorterer pakkene. Da terminalen åpnet for to år siden, var anlegget det første i landet av sitt slag. Siden har andre fått det samme.

– Moderne teknologi kan noen ganger være en bra ting, slår Åshild Johansen fast.

Hun synes også det er et fremskritt at man har redusert kjøringen. Tidligere holdt de rødkledde til i Mellemvika og de grønnkledde på Toraneskaia, og pakker måtte fraktes mellom de to adressene. Nå som driften er samlet på ett sted, betyr det blant annet lavere trafikkbelastning på det lokale veinettet og reduserte utslipp av CO2.

Gamle kollegaer gjenforenes på den nye postterminalen i Trondheim
Alnabru har fått Europas mest moderne logistikksenter

Vi skulle gjerne sluppet å gå over til postomdeling bare annenhver dag.

Åshild Johansen, tilltsvalgt

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse