Designet av uniformene har tidligere høstet kritikk på funksjonalitet og utseendet fra flere hold.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Uniformene til Vy:
Her er de nye Vy-uniformene. Uniformslua og stripene forsvinner
Det er over et halvt år siden NSB ble Vy, men uniformene har vært de samme gamle. Nå blir det nye klær på de ansatte. Til både glede og litt kritikk.
morten.hansen@lomedia.no
Mandag 16. desember kommer konduktørene på Østlandet og Vestlandet til å møte de reisende med Vy i ny uniform. «Dyp grønn er gjennomgangsfargen, og den er designet for å være moderne og funksjonell – og tilpasset alle årstider», skriver Vy i en pressemelding.
De første reaksjonene fra ansatte er også positiv.
– Ja, det er en fin uniform. Men vi som skal bruke den er nok litt mer opptatt av hvordan den fungerer, enn hvordan den ser ut, sier Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
p
Hun har representert de ansatte i arbeidsgruppen som har evaluert uniformen, og sier at de første tilbakemeldingene fra konduktørene er positive med noen kritiske blikk.
Uniformen er viktig
Over 6.500 bussjåfører, konduktører og lokomotivførere i Norge og Sverige vil etter hvert få ny uniform.
Lie mener den største utfordringen i prosessen fram mot ny uniform har vært at de som har hatt ansvaret for uniformene ikke har forstått hvor viktig den er for de som bruker den.
Konduktør Anita Lie synes det har vært litt for mye fokus på utseende.
– Når vi har kommet med innspill, så har det vært ut fra det behovet vi har. Og det er nok lettest å huske det man ikke har blitt hørt på. Men det skal sies at det er gjort endringer i ettertid. Det er bra at noen av våre innspill har blitt hørt, sier Lie.
Kjole og skjørt
I utgangspunktet var det ikke lommer på buksen og blusen til dameuniformen. Det er det blitt nå. I tillegg kan damene velge kjole og skjørt – i tillegg til bukser.
– Den store fordelen er at det er så mange mulige løsninger at de fleste vil finne noe som er praktisk. I tillegg får vi en varm parkas, som har fått veldig positive tilbakemeldinger, sier Lie.
Ifølge Vy er uniformen av god kvalitet med slitesterke materialer, slik at den har lang levetid.
Flere lommer
Men noe er det å plukke på. Catalinajakken har knapper i stedet for glidelås. Det mener konduktørene er upraktisk. Skjortene er så tynne at de er gjennomsiktige. Og vesten er borte.
– Vesten kommer vi til å savne. Den var praktisk, både ved at den dekket oss litt til på varme dager og den hadde lommer, sier Lie.
For lommene er viktig.
– Vi har så mye utstyr vi skal ha med oss – og da er det praktisk og nødvendig med mange lommer.
Lua forsvinner
Uniformslua er også blitt borte. Den tror Lie mange vil savne. Capsen den er blitt erstattet med faller ikke i like god smak hos konduktørene. Noen synes den er klumpete, og noen mener litt av autoriteten forsvinner. Men det er ikke bare utseende en er kritiske til. Den gamle uniformslua hadde en praktisk funksjon.
– Nå tror jeg ikke hele autoriteten blir svekket uten uniformslua. God opplæring og trening gir oss autoritet og evne til å løse vanskelige situasjoner. Men lua er en del av konduktørens identitet. Den gjør konduktøren lett gjenkjennelig både for medarbeidere, togekspeditører og passasjerer, sier Lie.
Hun tror en caps forsvinner i mengden og er mindre synlig.
Stripefri
En tredje ting som forsvinner, er stripene på uniformen. Lie forteller at stripene forteller hvilken opplæring og erfaring konduktørene har.
– Det er veldig greit å vite for oss når det oppstår situasjoner. Nå har vi fått gjennomslag for at vi skal få tittel på skulderklaffene, men vi synes ikke det er en fullgod løsning, sier Lie.
Høye hæler
Da de første tegningene av uniformene ble presentert tidligere i år var det mange som påpekte at damene hadde høye hæler. Upraktisk og ukomfortabelt var dammen. Lie sier det er en problemstilling som ikke har vært aktuell. Skotøyet bestemmer og kjøper konduktørene selv.
– Skoene er ikke en del av uniformen. Vi får penger for å kjøpe sko. Det eneste kravet er at de skal være svarte. Før sto det også i reglementet at hælhøyden ikke kunne være over tre centimeter. Det er nå borte, og det er vi uenige i – ut fra et helsemessig synspunkt. Men det er ingen som må gå i høye hæler, understreker Lie.
p
Medarbeiderne som kjører tog i nord vil bruke sin gamle uniform inntil SJ overtar strekningene 7. juni 2020.
Pressevisning av Vys nye uniformer
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin