JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Borgarting lagmannsrett behandler lovligheten av boikott av Holship i Drammen. Fra venstre advokat for LO, Christopher Hansteen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og LO-advokat Lorents Nagehus.

Borgarting lagmannsrett behandler lovligheten av boikott av Holship i Drammen. Fra venstre advokat for LO, Christopher Hansteen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og LO-advokat Lorents Nagehus.

Roy Ervin Solstad

Holship-boikott i lagmannsretten

Har Transportarbeiderforbundet lov til å iverksette boikott og blokade av Holship i Drammen i kampen for å få selskapet til underskrive tariffavtale. Det skal Borgarting lagmannsrett avgjøre.



21.08.2014
12:00
21.08.2014 12:54

res@lomedia.no

Utgangspunktet er ganske enkelt. Siden i fjor vår har det danskeide selskapet Holship i Drammen ønsket å bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet til å losse og laste skipene som kommer inn til deres kai. Transportarbeiderforbundet krever at Holship skriver tariffavtale med dem, siden en ILO-konvensjon Norge har ratifisert sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til denne typen arbeid. De registrerte havnearbeiderne er tilknyttet administrasjonskontoret for Drammen Havn, og havnearbeidere i vanlige, offentlige havner er Transportarbeiderforbundets tariffområde.

Blokade

Siden Holship nekter både å undertegne en tariffavtale med NTF, og heller ikke vil benytte de registrerte havnearbeiderne, har NTF ønsket å boikotte Holship ved å blokkere for lossing og lasting av skip som skal til eller fra Holship med gods. Da saken var oppe i Drammen Tingrett sist vinter fikk Transportarbeiderforbundet fullt medhold, Holship og deres organisasjon, Bedriftsforbundet, anket.

Det er den ankesaken som behandles i Borgarting Lagmannsrett i Oslo denne uka.

NHO-støtte

Holship og Bedriftsforbundet er de samme som har tatt klaget Norge inn for Europarådets sosialkomite fordi de hevder det er organisasjonstvang i norske havner, og at alle som jobber i havnene blir tvunget til å være medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Her har regjeringsadvokaten og sammenslutningen av europeiske fagforeninger gitt Norge full støtte i at det ikke finnes slik organisasjonstvang. Støtte for kravet om tariffavtale overfor Holship får faktisk Transportarbeiderforbundet fra svært uventet hold.

Både i rettssaken i vinter og ankesaken denne uken, har NHO sagt at dersom Holship var en NHO-bedrift, ville de måtte underskrive en tariffavtale med NTF.

Vil gå videre

Det er satt av fire dager til behandling av saken, og avslutningsprosedyrene skjer etter planen i morgen, fredag. En dom er ventet i løpet av første halvdel av september, men ingen av partene vil gi seg om de skulle tape i lagmannsretten.

Både NTF og Holship har nemlig varslet at de vil ta saken så langt som overhodet mulig for å få prøvd sin sak.

Dette er saken

• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.

• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.

• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.

• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.

• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.

• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.

• Den 19. august starter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

• Det er satt av fire dager til rettssaken.

• Dom er ventet første halvdel av september.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.08.2014
12:00
21.08.2014 12:54



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder