Eksperten svarer:
Hvor mye tid skal verneombudet få? Dette sier eksperten
colourbox.com
Spørsmål: Vi diskuterer tilstadighet med ledelsen hva som er "nødvendig tid" for verneombudet. Har du noen råd til oss om hvordan vi skal argumentere for at hovedverneombud og verneombudene skal få den tiden de trenger for å utføre vervene sine på en forsvarlig måte?
Svar: Dette er en klassiker i vernearbeidet. De aller fleste verneombud og hovedverneombud (HVO) er ikke frikjøpt i en bestemt stilling, og veldig sjelden i 100 prosent. Lov og forskrift forteller oss at de skal ha, som du skriver, nødvendig tid. Hva det skal være, vil basere seg på en helt konkret vurdering: Hvor stor og kompleks er arbeidsplassen, hva er skadepotensialet, hvor store utfordringer står dere overfor, hvor mange verneombud er det på stedet etc.
Man trenger ikke inngå avtale om en viss prosent frikjøp, eller en bestemt dag for vernearbeidet. Men det letter ofte ledernes vurdering av bemanning, oppgavetildeling og liknende, når man ikke regner verneombudet som 100 prosent arbeidsutfører.
p
Alle utgifter for vernetjenesten bør ellers ligge på et sentralt ledd i virksomheten, for å slippe unødvendige konflikter mellom vernearbeid og krav til effektivitet. Det er erfaringsmessig en stor fordel å ha skrevet timelister over gjennomført vernearbeid.
Noen uker er det mye, andre uker nesten ingen ting, men en gjennomsnittsberegning vil hjelpe. Klubbleder eller hovedtillitsvalgt må bistå deg i eventuelle forhandlinger med ledelsen.
Her er noen spørsmål (ikke alle) du kan stille som hjelp til å avdekke tidsbruk (utdrag fra aml. § 6-2):
• Har du i året som gikk hatt tid til å bli kjent med verneområdet du representerer?
• Hender det at ledelsen innkaller deg til møter uten å ta hensyn til din kalender?
• Deltar du når det er tilsyn i ditt område?
• Blir du invitert med på befaringer og evalueringer i etterkant av tilsyn?
• Deltar du i byggesaker og innkjøp der du skal representere vernetjenesten?
• Får du innsyn i og oversikt over arbeidsulykker og tilløp til ulykker, yrkessykdommer og yrkeshygieniske målinger?
• Bruker du tid til å undersøke meldingene?
• Har du tid til å sette deg inn i arbeidsmiljøfaktorer, lese deg opp på ny forskning, statistikk el.l?
• Har du mulighet for å påse at maskiner og utstyr ikke utsetter ansatte for fare?
• Sjekker du at nødvendig og pålagt personlig verneutstyr er tilgjengelig og i god stand?
• Har du mulighet for å påse at ansatte får nødvendig opplæring?
• Har du mulighet til å påse at arbeidet er tilrettelagt på en HMS-forsvarlig måte?
• Tas du med på råd av din leder på riktig tidspunkt i endrings- og omorganiseringsprosesser?
Investeringer i kompetente og sjølstendige verneombud er en av suksessfaktorene for god medvirkning og gode løsninger på felles utfordringer. Satsing på HMS og vernetjenesten betyr pluss på bunnlinja.