JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kabotasjekjøring:

I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge

I forbindelse med statsbudsjettet krever Arbeiderpartiet nye tiltak mot kabotasje fra regjeringen. Tiltakene er allerede gjennomført i Danmark.
Gjør som Danmark Øystein Lanholm Hansen (fra venstre), Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet og Arild Grande.

Gjør som Danmark Øystein Lanholm Hansen (fra venstre), Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet og Arild Grande.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedeia.no

Det norske turbussmarkedet har vært under hardt press de siste årene. Nå mener Arbeiderpartiet og Fellesforbundet at regjeringen har en gyllen mulighet til å ta nye grep når statsbudsjettet skal vedtas.

p

Regjeringen behøver ikke se lenger enn til Danmark, mener samferdselspolitiker Øystein Langholm Hansen (Ap).

Se til Danmark

I Danmark er det nylig innført bestemmelser på kabotasjekjøring innen turbuss-segmentet som begrenser adgangen, samtidig som hensynet til bedrifter som kommer fra utlandet for å vise fram landet blir ivaretatt.

I EU/EØS-området kan en utenlandsk transportør utføre tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke. I Danmark er begrensningen nå satt til sju dager kjøring innad i landet per måned for utenlandske busser.

Den danske regjeringen har dermed tatt ett nytt skritt i kampen mot sosial dumping.

De aktuelle EU-reglene er ifølge det danske transportdepartementet uklare og har medført at utenlandske busser «kan kjøre tomme til Danmark og utføre systematisk kabotasje på permanent basis».

p

Kabotasje betyr at en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. Det er blitt et stort problem i Norge.

Joakim Hagen fra Molde sitter i bransjerådet for buss i Fellesforbundet. Han ser med begeistring på det som skjer i Danmark.

– Når jeg kjører turbuss i Norge møter jeg nesten bare busser fra Polen, Latvia eller andre østeuropeiske land. Når jeg parkerer ved et hotell står det bare utenlandske busser parkert utenfor hotellet. Dit har vi kommet i dag. Vi trenger også utenlandske sjåfører i Norge, men la det skje på like vilkår, sier Joakim Hagen til FriFagbevegelse.

Betaler ikke moms

I forbindelse med behandlingen av neste års statsbudsjett, vil Arbeiderpartiet foreslå at regjeringen skal komme med tiltak for å begrense kabotasjekjøring for utenlandske busser i Norge etter modell fra Danmark.

Partiet foreslår også tiltak for å styrke kontrollen av allmenngjøringen i turbussmarkedet, og at det legges til rette for at utenlandske turbussoperatører pålegges å registrere seg i momsregisteret fra første krone, noe som vil forenkle kontrolltiltakene.

Øystein Langholm Hansen viser blant annet til rapporten «Turbussmarkedet – ulike konkurransevilkår for norske og utenlandske aktører» som er utarbeidet av Stakeholder AS på bestilling fra NHO transport. Rapporten beskriver situasjonen i det norske turbussmarkedet. Blant hovedfunnene er at utenlandske aktører i liten grad betaler merverdiavgift slik de er pålagt etter norsk lov.

p

Mange av aktørene bryter loven og oppfyller ikke kravet om at sjåfører som er omfattet av allmenngjøringen skal ha lønn i henhold til norsk tariffavtale.

– Dette kan vi ikke passivt sitte å se på, sier Øystein Langholm Hansen til FriFagbevegelse.

– I dag kan utenlandske turbusser operere i Norge på «midlertidig basis» uten at denne perioden er nærmere definert. Det skaper en mulighet for useriøse aktører til å etablere seg og operere i Norge uten å gi norske lønns- og arbeidsvilkår, sier han.

Arbeiderpartiet foreslo i Stortinget tidligere i år krav om at utenlandske aktører skulle betale moms fra første krone. I dag kan du kjøre for 50.000 kroner uten å betale moms.

Forslaget inneholdt også et punkt om en samordning av etatenes innsats mot useriøse aktører, forhåndsbetaling av bompengebrikker for utenlandske lastebiler samt turbiler som krysser grensen til Norge. Forslagene ble nedstemt.

p

Adm. direktør Jon H. Stordrange i bransje- og arbeidsgiverforeningen NHO Transport sier til nettstedet Samferdsel at andre Nord-Europeiske land lenge har ventet på en klar grensesetting fra EUs side og nå etter hvert kanskje vil følge i danskenes fotspor. Han ser det som «ikke utenkelig at Norge vil avvente litt og se om EU-kommisjonen reagerer på den danske begrensningen.»

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse