Gjør som Danmark Øystein Lanholm Hansen (fra venstre), Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet og Arild Grande.
Helge Rønning Birkelund
Kabotasjekjøring:
I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge
I forbindelse med statsbudsjettet krever Arbeiderpartiet nye tiltak mot kabotasje fra regjeringen. Tiltakene er allerede gjennomført i Danmark.
helge@lomedeia.no
Det norske turbussmarkedet har vært under hardt press de siste årene. Nå mener Arbeiderpartiet og Fellesforbundet at regjeringen har en gyllen mulighet til å ta nye grep når statsbudsjettet skal vedtas.
p
Regjeringen behøver ikke se lenger enn til Danmark, mener samferdselspolitiker Øystein Langholm Hansen (Ap).
Se til Danmark
I Danmark er det nylig innført bestemmelser på kabotasjekjøring innen turbuss-segmentet som begrenser adgangen, samtidig som hensynet til bedrifter som kommer fra utlandet for å vise fram landet blir ivaretatt.
I EU/EØS-området kan en utenlandsk transportør utføre tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke. I Danmark er begrensningen nå satt til sju dager kjøring innad i landet per måned for utenlandske busser.
Den danske regjeringen har dermed tatt ett nytt skritt i kampen mot sosial dumping.
De aktuelle EU-reglene er ifølge det danske transportdepartementet uklare og har medført at utenlandske busser «kan kjøre tomme til Danmark og utføre systematisk kabotasje på permanent basis».
p
Kabotasje betyr at en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. Det er blitt et stort problem i Norge.
Joakim Hagen fra Molde sitter i bransjerådet for buss i Fellesforbundet. Han ser med begeistring på det som skjer i Danmark.
– Når jeg kjører turbuss i Norge møter jeg nesten bare busser fra Polen, Latvia eller andre østeuropeiske land. Når jeg parkerer ved et hotell står det bare utenlandske busser parkert utenfor hotellet. Dit har vi kommet i dag. Vi trenger også utenlandske sjåfører i Norge, men la det skje på like vilkår, sier Joakim Hagen til FriFagbevegelse.
Betaler ikke moms
I forbindelse med behandlingen av neste års statsbudsjett, vil Arbeiderpartiet foreslå at regjeringen skal komme med tiltak for å begrense kabotasjekjøring for utenlandske busser i Norge etter modell fra Danmark.
Partiet foreslår også tiltak for å styrke kontrollen av allmenngjøringen i turbussmarkedet, og at det legges til rette for at utenlandske turbussoperatører pålegges å registrere seg i momsregisteret fra første krone, noe som vil forenkle kontrolltiltakene.
Øystein Langholm Hansen viser blant annet til rapporten «Turbussmarkedet – ulike konkurransevilkår for norske og utenlandske aktører» som er utarbeidet av Stakeholder AS på bestilling fra NHO transport. Rapporten beskriver situasjonen i det norske turbussmarkedet. Blant hovedfunnene er at utenlandske aktører i liten grad betaler merverdiavgift slik de er pålagt etter norsk lov.
p
Mange av aktørene bryter loven og oppfyller ikke kravet om at sjåfører som er omfattet av allmenngjøringen skal ha lønn i henhold til norsk tariffavtale.
– Dette kan vi ikke passivt sitte å se på, sier Øystein Langholm Hansen til FriFagbevegelse.
– I dag kan utenlandske turbusser operere i Norge på «midlertidig basis» uten at denne perioden er nærmere definert. Det skaper en mulighet for useriøse aktører til å etablere seg og operere i Norge uten å gi norske lønns- og arbeidsvilkår, sier han.
Arbeiderpartiet foreslo i Stortinget tidligere i år krav om at utenlandske aktører skulle betale moms fra første krone. I dag kan du kjøre for 50.000 kroner uten å betale moms.
Forslaget inneholdt også et punkt om en samordning av etatenes innsats mot useriøse aktører, forhåndsbetaling av bompengebrikker for utenlandske lastebiler samt turbiler som krysser grensen til Norge. Forslagene ble nedstemt.
p
Adm. direktør Jon H. Stordrange i bransje- og arbeidsgiverforeningen NHO Transport sier til nettstedet Samferdsel at andre Nord-Europeiske land lenge har ventet på en klar grensesetting fra EUs side og nå etter hvert kanskje vil følge i danskenes fotspor. Han ser det som «ikke utenkelig at Norge vil avvente litt og se om EU-kommisjonen reagerer på den danske begrensningen.»
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.
Hanna Skotheim
Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie
Brannfolk er blant gruppene som i dag omfattes av særalderspesnjon.
Lars Magne Hovtun/OBRE
Forhandlingene om ny særalderspensjon i gang
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm