Jernbane
Ingen dialog mellom Norge og EU om togprivatisering
«En rask dialog med EU» for å stanse konkurranseutsetting i togtrafikken, lovte regjeringen i 2021. To år senere er det ingen dialog.
På julaften går overgangsperioden ut.
Tormod Ytrehus
bibiana.dahle.piene@ntb.no
EU-kommisjonen har verken mottatt brev eller andre forespørsler fra Norge om en slik dialog, får NTB opplyst av en talsperson for EU-kommisjonen.
EUs fjerde jernbanepakke innebærer at Norge må konkurranseutsette all togtrafikk etter julaften 2023.
Ifølge kommisjonens talsperson trådte regelverket for Norges del i kraft allerede 1. juni i fjor.
Brukt unntaksmuligheter
Seniorrådgiver Kjell Brataas i Samferdselsdepartementet opplyser til NTB at de til nå har brukt gjeldende unntaksmuligheter til å direktetildele persontogkontraktene på Østlandet.
– Mens vi har fått disse kontraktene på plass, har det ikke vært noen egen kontakt med EU-siden om bruken av unntak for å kunne direktetildele i fremtiden, sier han.
Han kommer også med samme forklaring som han ga i november i fjor, nemlig at Norges ønske om unntak fra konkurranseutsettingen ble formidlet på et digitalt møte i jernbanekomiteen i EU-kommisjonen i februar 2022.
– I dette møtet fikk Norges representanter positiv tilbakemelding fra kommisjonen om at de er åpne for å diskutere nærmere hvordan unntaksreglene kan anvendes med tanke på norske forhold, sier Brataas.
– Vi vurderer nå videre dialog om dette.
Utløper på julaften
I EUs fjerde jernbanepakke lå det muligheter til å få unntak fra konkurranseutsettingen gjennom direktetildeling til offentlige togselskaper i en overgangsperiode.
Men denne overgangsperioden utløper altså på julaften.
Regjeringen har ønsket et permanent unntak.
I Hurdalsplattformen slo Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at de «så raskt som mulig» skulle gå i dialog med EU for å sikre seg dette.