JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-streik:

Kabinansatt Elin støtter pilotene: – Vi har hatt tøffe runder med ledelsen, men det har aldri vært så ille som nå

Forbundsleder i Kabinansattes forbund, Elin Roverudseter, berømmer pilotkollegaenes kamp for arbeidsplassene. Hun mener det er være eller ikke være for den nordiske velferdsmodellen.
Forbundsleder i Kabinansattes forbund, Elin Roverudseter, blir sint når ledelsen skyver pilotene foran seg som firmaets syndebukker.

Forbundsleder i Kabinansattes forbund, Elin Roverudseter, blir sint når ledelsen skyver pilotene foran seg som firmaets syndebukker.

Privat/Emmie Olivia Kristiansen

nina.hanssen@lomedia.no

– Det er så trist å se våre flotte kolleger utenfor Oslo lufthavn med gule vester og streikemateriale. De har sammen med oss har vært igjennom en tøff tid under pandemien.

– Pilotene er våre nærmeste kolleger. Når flydøren lukkes er vi en kropp. De er våre øyne og vi er ører og øyne bak i flyet. Vi er alle sikkerhetsarbeidere og skal trygge passasjerene, sier Roverudseter.

– Vi har alltid vært solidariske og i 2012 gikk vi kraftig ned i lønn, men siden har det vært en negativ spiral, fortsetter Roverudseter, som selv har 26 års ansiennitet i lufta.

I likhet med andre flygende i SAS ble også hun permittert under pandemien og hadde gledet seg til å komme seg tilbake på jobben. Hennes mann er flykaptein i SAS, så de er nå begge rammet av streiken.

Stygt spill

Roverudseter har vanskelig for å finne ord på hva hun mener om SAS-lederens negative uttalelser om hennes kolleger i SAS den siste tiden.

– Vi har tidligere hatt tøffe runder med ledelsen, men det har aldri vært så ille som nå. Det er rett og slett stygt spill og de flygende ansatte holdes for narr, sier hun.

Roverudseter blir ekstra sint når ledelsen skyver pilotene foran seg som firmaets syndebukker og sorte får.

– Jeg kan ikke få fullrost pilotene nok for at de tar ansvar for å kjempe for et anstendig arbeidsliv i lufta. Det er jo den skandinaviske arbeidslivsmodellen og prinsipielle rettigheter som står på spill. Takk til dere piloter for at dere går foran. Jeg tror våre passasjerene også forstår dette, sier hun.

Roverudseter kan godt forstå frustrasjonen til folk som får ferieplanene sine ødelagt som følge av streiken. Men hun mener det er viktig at pilotene står opp mot ledelsen som driver totalt hærverk på den skandinaviske modellen.

Fagforeningsarbeid er nesten umulig

Selv har hun ikke fått lov av ledelsen til å drive fagforeningsarbeid, og ble blant annet nektet og få bytte vakt for å delta på LO-kongressen.

– Vi har hatt svært lite tildelt tid for å drive fagforeningsarbeid eller medlemspleie i arbeidstiden, men nå håper jeg at de rydder opp snart, sier Roverudseter. Fagforeningslederen er også styremedlem i SAS sin største fagforening for kabinansatte, Norsk Kabinforening.

Hun forteller at mange av hennes kolleger i flybransjen skiftet yrker og begynte heller i andre jobber.

– Vi har dårlig betalte jobber, begynnerlønn for en nyansatt kabinansatt i SAS er på rett i overkant av 300.000 kroner, og en arbeidsuke på 47,5 timer som kan økes til 60 timer ved forsinkelser. Heldigvis har vi tariffavtaler som regulerer litt av galskapen, sier hun.

– I dag tilbys nyansatte eller gjeninnsatte såkalte fleksistillinger på 75/90 som betyr rundt en 82,5 prosent stilling, som da utgjør rundt 250.000 kroner i året, sier Roverudseter.

– Det betyr de knapt har råd til å kjøpe seg hus eller betale boliglån.

I dag organiserer hun rundt 650 medlemmer, der 510 jobber i SAS mens resten er i Flyr. Snart kommer også ansatte i Norse Atlantic Airways inn i LO.

Ingen tillit til sjefen

– Jeg aner ikke hvordan SAS-sjefen har tenkt å gjenopprette tilliten til de ansatte, sier Roverudseter.

Hun forstår ikke hvorfor SAS har opprettet to underselskaper

– Eneste grunn må være at det er billigere å drive da de tilbyr dårligere vilkår og lønn.

– Det at SAS organiserer seg vekk fra inngåtte tariffavtale er et råttent spill. Pilotene kjemper en større kamp enn for egne rettigheter, sier Roverudseter.

Denne uka har fagforeningene i LO åpent hus for medlemmer i flybransjen i en vanskelig tid. Selv om de ikke har alle svar om fremtiden, er det viktig at folk kan møtes for å lufte sine bekymringer og tanker.

Elin Roverudseter håper at det blir en løsning så hun kan dra på jobb igjen. Og at hun snart kan få mulighet til å drive med medlemspleie og organisasjonsarbeid. 

Annonse
Annonse