Nav
Kaller Nav-utspill useriøst og uforsvarlig
Høyre-politiker reagerer på forslaget om å dele Nav i to.
Nav er i krise, mener Senterpartiet.
Hanna Skotheim
Saken oppsummert
helge@lomedia.no
anders.hauge.eltvik@lomedia.no
Senterpartiet vil ha en pensjons- og trygdeetat og en arbeids- og aktivitetsetat. Målet er å rendyrke kjerneoppgavene, som er å hjelpe folk inn i arbeid og aktivitet.
Høyres arbeidspolitiske talsperson, Anna Molberg, er nådeløs i sin dom over forslaget.
– Du endrer ikke Nav over natta. Det er uforsvarlig å bare gå rett på løsningen her uten videre, er hennes umiddelbare reaksjon.
I forslaget som ble fremsatt av Sp-representantene Kjersti Toppe, Bjørn Arild Gram og Erling Sande tirsdag, ber Senterpartiet også om flere tiltak for Nav.
Blant annet en tillitsreform som gir statlig ansatte ved Nav-kontorene vedtaksmyndighet når det gjelder Arbeidsavklaringspenger (AAP).
– Nå har det gått 20 år siden Nav-reformen. Høyre er helt med på at det kan gjøres struktur- og organisasjonsendringer i Nav. Men da må det først gjøres en utredning og analyse, blant annet av eksperter, mener Anna Molberg.
Flere utvalg
Hun mener det må settes ned et ekspertutvalg som skal se på hele organiseringen av Nav.
Blant annet foreslo Høyre for Stortinget tirsdag nettopp at det skal settes ned et ekspertutvalg som skal evaluere Nav 20 år etter Nav-reformen, og komme med forslag til en forenklingsreform i Nav.
– Med all respekt for Toppe, Sande og Gram: Det er ikke bare å hoppe på konklusjonen som Senterpartiet gjør. Som stortingsrepresentanter har vi ingen forutsetning for å vite hvordan vi skal organisere Nav i framtiden, sier Molberg.
Anna Molberg (H) reagerer på Sp-forslaget om å dele Nav i to.
Helge Rønning Birkelund
For overskrifter
Regjeringen satte sist fredag ned et utvalg som skal revidere Folketrygdloven. I dette utvalget sitter blant annet tidligere FO-topp, Hanne Glemmestad.
Molberg mener det må komme et utvalg i tillegg som ser på hele organiseringen av etaten, hvordan man samhandler mellom stat og kommune og hvordan man kan redusere antall støtteordninger og forbedre de.
Dette utvalget må være bredest mulig sammensatt, med fagfolk, brukerperspektiv og de som jobber ute i linja.
– Det er veldig rart om vi skal konkludere på dette nå, med et representantforslag og uten noe som helst faglig grunnlag å basere beslutningen på. Dette er kun for å skape overskrifter. Ikke noe annet, mener Molberg.
Ble for massivt
1. juli i 2006 ble Trygdeetaten og Aetat slått sammen til Nav for å effektivisere og gjøre ting bedre.
Molberg mener det kan hende at Nav ble for massivt - litt for stort
– Budsjettene i folketrygden vokser med titalls milliarder kroner hvert år fordi vi får flere og flere som går på ytelser. Vi har 170 forskjellige støtteordninger. Flere og flere havner utenfor arbeidslivet. Da blir Nav en mastodont, sier hun.
Hun mener Nav må bli mye mer arbeidsrettet.
– Ytelsene er altfor mye knyttet til en diagnose. Du tvinges til å jakte diagnoser hele tiden istedenfor å kartlegge arbeidsevnen til den enkelte. Det trengs en stor omveltning i Nav, sier Molberg.
– Vi løfter det opp
Erling Sande, en av forslagsstillerne fra Senterpartiet, er overrasket over reaksjonen til Anna Molberg.
– Det vi gjør er å løfte forslag inn i Stortinget for å starte en prosess og komme oss videre i organiseringen av Nav. Dette er ikke noe som skal skje over natta, sier Erling Sande til FriFagbevegelse.
– Vi peker på grep som kan styrke arbeidet til Nav. Vi forsøker å gjøre noe med det alle snakker om og kommer med konkrete forslag om hvordan man skal imøtekomme dette, sier han.
– Dersom vi er enige om at Nav er for stort og kompleks, er det innlysende å dele opp etaten. Dette må selvsagt forberedes, men det arbeidet må starte snarest. Vi trenger ikke flere ekspertutvalg slik Høyre foreslår. Vi trenger politisk vilje til å endre organiseringen av Nav til det beste for brukerne, mener Erling Sande.
– Mye må forbedres
Alf Erik Andersen, arbeidspolitiker for Frp, peker på at mye må forbedres i Nav.
– Som alle andre ser vi at noe må gjøres. Det er lang behandlingstid og mye penger som forsvinner ut av landet. Nav som finansieringskilde av kriminell virksomhet må stoppes. Vi må tørre å se Nav i bakspeilet og spørre oss om Nav har blitt slik det var ment å bli, sier han til FriFagbevegelse.
– Det er mange utfordringer. Sp ønsker å løfte det opp. Og Stortinget må ta ansvar. Kanskje må vi se på hele strukturen, mener Alf Erik Andersen.
Større diskusjon
Arbeidspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Elise Waagen, synes det er bra at flere engasjerer seg i Nav, og ønsker en større diskusjon velkommen.
– Vi er dessverre ikke i mål. Skal vi lykkes med å skape et Nav som faktisk fungerer for folk, må vi også 20 år etter løfte denne debatten, sier hun til FriFagbevegelse.
– Skal det gjøres endringer må det gjøres på bakgrunn av grundig arbeid. Dette er ikke tiden for å peke finger eller raske løsninger. Vi vil gå grundig inn i utfordringer før vi konkluderer på hva løsningen er, sier Elise Waagen til FriFagbevegelse.
Kun statlig
Den største fagforeninga i Nav, NTL Nav, ønsker lovutvalget som skal se på folketrygdloven velkommen. Etatstillitsvalgt Martin Kvalvik understreker hvor viktig denne loven er:
– Folketrygdloven er kjernen i hele velferdsstaten. Den koster en tredel av statsbudsjettet, og det er Navs ansatte som forvalter dette, minner han om.
Til forslaget fra Sp, mener også han det er forhastet:
– Mange har meninger om Nav og organiseringa av Nav. Men det er helt riktig å se på regelverket først, før man eventuelt kan komme med organisatoriske endringer av Nav, sier han.
NTL-foreningens gjeldende politikk er likevel klar:
– Vi ønsker en statliggjøring av Nav-kontorene. At staten tar over for kommunene og eier hele Nav. Så vil vi vurdere mer helhetlig om hva som bør være NTL Navs politikk framover på organiseringa av fremtidens Nav-kontor i tiden framover, sier han.
Nå: 0 stillingsannonser

