Lønn
Kan få et lønnshopp på over 90.000 kroner i året
Det blir nå innført minstelønn for sjåfører på varebiler, men bare for de som er ansatt i transportfirmaene.
Varebilsjåfører kan vente seg en skikkelig lønnsvekst fra 1. juni.
Alf Ragnar Olsen
Saken oppsummert
torgny@lomedia.no
Varebilsjåfører som er ansatt i et transportselskap kan vente seg et kraftig lønnshopp, hvis arbeidsgiveren følger loven.
Fra 1. juni er det ulovlig å betale varebilsjåfører under 222 kroner timen. Fra denne datoen blir det en lovbestemt minstelønn for de som er ansatt for å kjøre biler som veier mer enn 2,5 tonn. Dette vil gjelde de aller fleste varebiler som brukes for å levere varer.
Opp 90.000 kroner
Fafo har kartlagt lønnsforholdene for varebilsjåfører og kommet til at en vanlig lønn for en varebilsjåfør er på 175 til 180 kroner timen. Når timelønna nå øker til 222 kroner timen, vil det kunne gi sjåførene et lønnshopp på over 90.000 kroner i året.
Det har lenge vært oppmerksomhet rundt arbeidsforholdene til de som kjører de minste varebilene. Spesielt etter at pandemien ga en voldsom økning i tjenester med hjemlevering, har mange stilt seg spørsmålet om hva de som leverer varer til deg på døra, får betalt.
Arbeidsgiverne stemte imot
Det er Tariffnemnda som har fastsatt minstelønna for godstrafikk på vei. I denne nemnda sitter det en representant for Fellesforbundet, en representant for Yrkestrafikkforbundet.
Det er tre nøytrale representanter. Arbeidsgiverne har to representanter.
Arbeidsgiverne stemte imot å utvide minstelønna da nemnda behandlet saken i oktober i fjor. Flertallet mente det var på høy tid.
A-krim i varebil
De nøytrale representantene og fagbevegelsen argumenterte med at det er omfattende underbetaling i bransjen. De viste blant annet til rapporten fra a-krimsenteret i Oslo: «A-krim i varebilbransjen 2022».
I denne rapporten kommer det fram at hver tredje sjåfør av de kontrollerte sjåførene og hjelpemennene, ikke var registrert med et arbeidsforhold eller med lønn på kontrolltidspunktet.
Det kom også fram at «Flere av de kontrollerte personene oppgir at de har svært lav lønn, eller at de som selvstendig næringsdrivende fakturerer for lave beløp.» Timelønna for de selvstendig næringsdrivende blir ikke berørt av vedtaket i tariffnemnda. Vedtaket om den kraftige økningen i timelønn gjelder bare for de som er ansatt i firmaer som driver godstransport for andre.
Den nye lønna gjelder ikke ved transport av virksomhetens egne varer.
Tidligere har minstelønna for godssjåfører som kjører biler over 3,5 tonn blitt fastsatt av tariffnemnda. Det nye nå er at denne lønna gjelder også for sjåfører som kjører biler mellom 2,5 og 3,5 tonn.
HMS-kort
I forbindelse med opprydningen i varebilbransjen har regjeringen også varslet at det skal bli krav om at varebilsjåfører skal utstyres med HMS-kort. I dag er det krav om at bygningsarbeidere og renholdspersonale skal ha et kort der de kan legitimere seg og som også viser hvilket firma de er ansatt i.
Regjeringen vil ha et slikt kort også for varebilsjåfører. Opprinnelig var det varslet at det skulle gjelde fra 1. juni i år, men etter det FriFagbevegelse får opplyst er dette utsatt til 1. januar 2026.


Nå: 0 stillingsannonser