Jernbane
Klart for rekordutbygging av vei og tog i vest
Regjeringen ber Stortinget godkjenne planene om å bygge ut den rasfarlige strekningen mellom Arna og Stanghelle.
Saken oppsummert
peter.talos@ntb.no
Nyheten om den endelige beslutningen om utbedring av strekningen, kalt «Dødsveien», ble lansert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under Arbeiderpartiets landsmøte fredag.
Samtidig ble forslaget fra regjeringen behandlet i statsrådet på Slottet.
– Det er jo først nå som proposisjonen går, og Stortinget forhåpentlig slutter seg til det, det blir realisert, sier Nygård til NTB.
Med en total styringsramme på 41 milliarder kroner, og en øvre kostnadsramme på 49 milliarder er utbyggingen av en 30 kilometer lang utbygging av E16 og ny jernbane på samme strekning det største samferdselsprosjektet i nye tid.
Utbyggingen er et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane Nor.
Utbyggingen skal sørge for oppgradert og tryggere vei på en strekning preget av dårlig standard og hyppige stengninger for både tog og veitrafikk.
Etter planen skal ny vei og jernbane åpne i 2038. Staten skal stå for 90 prosent av finansieringen, og om lag 4,5 milliarder kroner skal kreves inn gjennom bompenger fra anlegget står ferdig, skriver Bergensavisen.
