JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona-krisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen

Bane NOR håper å bruke det reduserte togtilbudet til å bli kvitt etterslepet på vedlikehold.
Det er planlagt mye vedlikeholdsarbeid på jernbanen i år. Enda mer kan det bli.

Det er planlagt mye vedlikeholdsarbeid på jernbanen i år. Enda mer kan det bli.

Morten Hansen

– Bane NOR ser på muligheten til å trappe opp den typen forebyggende vedlikehold som kan organiseres på ganske kort varsel, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til Dagsavisen.

Det er Bane Nor som har ansvaret for jernbaneskinnene og annen infrastruktur.

– Vil være muligheter

Mantena vedlikeholder og reparerer togene til en rekke jernbaneselskaper. Noe av dette arbeidet er basert på antallet kilometer togene har kjørt.

p

– Ved redusert trafikk blir det også færre kjørte kilometer og noen av oppgavene vil dermed kanskje bli flyttet noe ut i tid. Samtidig er det til enhver tid alltid en del utestående vedlikeholdsoppgaver som er mindre avhengig av antall kjørte kilometer, forteller administrerende direktør Kjetil Hovland i Mantena.

– Derfor vil det være muligheter for at dagens situasjon åpner opp for å få tatt unna flere av disse punktene, sammenliknet med hva vi kan gjøre under normal drift. Så langt vi har kapasitet vil vi bruke tiden på å ta unna slike utestående punkter så godt det lar seg gjøre, fortsetter han.

– Må gripe denne sjansen

SVs Arne Nævra mener reduksjonene i togtilbudet med innstilte avganger på grunn av koronakrisen, «gir oss en enestående mulighet for vedlikehold».

– Nettopp nå, med langt roligere trafikk på skinnene framover, bør Bane Nor og Jernbanedirektoratet utnytte muligheten for mest mulig vedlikehold, både av skinner og øvrig infrastruktur, sier Nævra.

p

– Også togsettene bør nå forsøkes vedlikeholdt så langt det er mulig. Nå står de stille i alle fall. Nå må vi gripe denne unike sjansen til å ta igjen etterslep på vedlikehold slik at vi får mindre forsinkelser og buss for tog senere.

Utsetter anbudskonkurranse

Mer vedlikehold er også aktuelt fordi koronakrisen allerede har fått negative konsekvenser for nye og større jernbaneprosjekter i regi av Bane Nor.

– Når det gjelder nye prosjekter der det ikke er inngått kontrakter ennå, vurderer vi nå utsettelser. Det kan være fornuftig i dagens situasjon. For Dovrebanen har vi allerede avlyst to konkurranser, fortalte pressesjef Thor Erik Skarpen til Dagsavisen for få dager siden.

Hovedprioriteten til Bane Nor er nå å sikre at samfunnskritisk personell kan komme seg til og fra jobb og at godstogene bidrar for fullt i forsyningssituasjonen i landet.

I tillegg vil Bane Nor «så godt vi klarer», utføre planlagte vedlikeholds- og byggeprosjekter.

– Det pågår arbeider for fullt i mange store og små prosjekter på jernbanen, og vi er dypt imponert over våre entreprenører og leverandører som nå jobber veldig godt med å sikre framdrift i prosjektene, sier Skarpen.

– Kreative løsninger

Bane Nor har tidligere varslet at innsatsen med å fornye jernbanen vil være størst på hovedstrekningene Nordlandsbanen, Kongsvingerbanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, strekningen Oslo-Drammen og i Oslo-området i år.

p

I hvor stor grad det virkelig blir mer vedlikehold av skinnegangen og togene i år, vil i stor grad være avhengig av den videre spredningen av koronaviruset.

– Usikkerheten er først og fremst knyttet til hvor stor kapasitet vi klarer å opprettholde dersom vi skulle erfare et veldig høyt sykefravær, påpeker Kjetil Hovland i Mantena.

– Dette er noe vi følger med på gjennom daglige beredskapsmøter. Jeg opplever en stor grad av fleksibilitet og velvilje fra alle ansatte for å finne kreative løsninger til å få gjort mest mulig arbeid slik situasjonen er nå.

Annonse

Flere saker

Annonse