Det er planlagt mye vedlikeholdsarbeid på jernbanen i år. Enda mer kan det bli.
Morten Hansen
Korona-krisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen
Bane NOR håper å bruke det reduserte togtilbudet til å bli kvitt etterslepet på vedlikehold.
– Bane NOR ser på muligheten til å trappe opp den typen forebyggende vedlikehold som kan organiseres på ganske kort varsel, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til Dagsavisen.
Det er Bane Nor som har ansvaret for jernbaneskinnene og annen infrastruktur.
– Vil være muligheter
Mantena vedlikeholder og reparerer togene til en rekke jernbaneselskaper. Noe av dette arbeidet er basert på antallet kilometer togene har kjørt.
p
– Ved redusert trafikk blir det også færre kjørte kilometer og noen av oppgavene vil dermed kanskje bli flyttet noe ut i tid. Samtidig er det til enhver tid alltid en del utestående vedlikeholdsoppgaver som er mindre avhengig av antall kjørte kilometer, forteller administrerende direktør Kjetil Hovland i Mantena.
– Derfor vil det være muligheter for at dagens situasjon åpner opp for å få tatt unna flere av disse punktene, sammenliknet med hva vi kan gjøre under normal drift. Så langt vi har kapasitet vil vi bruke tiden på å ta unna slike utestående punkter så godt det lar seg gjøre, fortsetter han.
– Må gripe denne sjansen
SVs Arne Nævra mener reduksjonene i togtilbudet med innstilte avganger på grunn av koronakrisen, «gir oss en enestående mulighet for vedlikehold».
– Nettopp nå, med langt roligere trafikk på skinnene framover, bør Bane Nor og Jernbanedirektoratet utnytte muligheten for mest mulig vedlikehold, både av skinner og øvrig infrastruktur, sier Nævra.
p
– Også togsettene bør nå forsøkes vedlikeholdt så langt det er mulig. Nå står de stille i alle fall. Nå må vi gripe denne unike sjansen til å ta igjen etterslep på vedlikehold slik at vi får mindre forsinkelser og buss for tog senere.
Utsetter anbudskonkurranse
Mer vedlikehold er også aktuelt fordi koronakrisen allerede har fått negative konsekvenser for nye og større jernbaneprosjekter i regi av Bane Nor.
– Når det gjelder nye prosjekter der det ikke er inngått kontrakter ennå, vurderer vi nå utsettelser. Det kan være fornuftig i dagens situasjon. For Dovrebanen har vi allerede avlyst to konkurranser, fortalte pressesjef Thor Erik Skarpen til Dagsavisen for få dager siden.
Hovedprioriteten til Bane Nor er nå å sikre at samfunnskritisk personell kan komme seg til og fra jobb og at godstogene bidrar for fullt i forsyningssituasjonen i landet.
I tillegg vil Bane Nor «så godt vi klarer», utføre planlagte vedlikeholds- og byggeprosjekter.
– Det pågår arbeider for fullt i mange store og små prosjekter på jernbanen, og vi er dypt imponert over våre entreprenører og leverandører som nå jobber veldig godt med å sikre framdrift i prosjektene, sier Skarpen.
– Kreative løsninger
Bane Nor har tidligere varslet at innsatsen med å fornye jernbanen vil være størst på hovedstrekningene Nordlandsbanen, Kongsvingerbanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, strekningen Oslo-Drammen og i Oslo-området i år.
p
I hvor stor grad det virkelig blir mer vedlikehold av skinnegangen og togene i år, vil i stor grad være avhengig av den videre spredningen av koronaviruset.
– Usikkerheten er først og fremst knyttet til hvor stor kapasitet vi klarer å opprettholde dersom vi skulle erfare et veldig høyt sykefravær, påpeker Kjetil Hovland i Mantena.
– Dette er noe vi følger med på gjennom daglige beredskapsmøter. Jeg opplever en stor grad av fleksibilitet og velvilje fra alle ansatte for å finne kreative løsninger til å få gjort mest mulig arbeid slik situasjonen er nå.
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Berit Roald / NTB
Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen
Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse
Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.
Pontus Lundahl / TT / NTB
Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen
– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.
Brian Cliff Olguin