JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etterutdanning under koronapandemien:

Korona-pandemien stengte alt. Da ble alle ansatte satt til opplæring

– Det har vært litt av en reise, som har gitt oss en helt ny arbeidshverdag, sier salgsdirektør Per Øyvind Rosengren.
Marius Hammeren fikk kompetansepåfyll da smitteventltakene satte inn. Oslo-byråd Rina Mariann Hansen er glad for å se at tiltaket fungerer.

Marius Hammeren fikk kompetansepåfyll da smitteventltakene satte inn. Oslo-byråd Rina Mariann Hansen er glad for å se at tiltaket fungerer.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Butikkene kunne ikke lenger ha besøk grunnet smitteverntiltak og selgerne måtte permitteres. Da benyttet de muligheten til et skikkelig kompetanseløft. Scandza søkte midler til bedriftsintern opplæring (BIO-midler), og kunne benytte en vanskelig situasjon til å gi kompetanseheving til de sine salgskonsulenter.

Og det har gitt resultater.

– Vi har begynt å planlegge hverdagen bedre, og blitt mer effektive ute hos kjøpmannen, sier Marius Hammeren til FriFagbevegelse.

Han er salgskonsulent og temaleder på bedriften Scandza, som selger varemerker til dagligvarebutikker.

Bedriften opplevde nærmest over natten at mange av arbeidsoppgavene til en hel yrkesgruppe ble overflødig. Som følge av tiltakene mot korona-pandemien måtte de permittere 70 ansatte.

– Skoleringen vi fikk har ført til at vi gjør oss opp tanker om hvordan vi vært mer bevisst på hvordan vi skal presentere ting. Vi kjenner de fleste fra før, men vi er blitt mer bevisst på hvordan vi skal gå fram. Det har også gjort hverdagen til kjøpmannen enklere. Vi er blitt en positiv tilvekst for dem i stedet for å vøre en tidstyv, sier Marius Hammeren.

800 000 kroner

Bedriften, som blant annet står for merkevarene SørlandsChips og Synnøve Finden, har mottatt 790 000 kr fra Oslo kommune for å gjennomføre kompetansehevingen.

Rina Mariann Hansen (Ap) er byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo kommune. Hun har kvittert ut 11 millioner kroner i BIO-midler. Under et besøk på Scandza fikk hun se med egne øyne resultatet av arbeidet.

– Forskere har anslått at fram mot 2030 vil 10 prosent av jobbene vi kjenner i dag forsvinne, og halvparten av jobbene vil endre innhold. For noen yrkesgrupper kan tiltakene mot korona-pandemien ha skutt fart på disse spådommene. Fremtiden kommer raskere enn forventet når store deler av samfunnet plutselig måtte stenge ned, sier Rina Mariann Hansen til FriFagbevegelse.

– Bedriftsintern opplæring er kanskje helt nødvendig og avgjørende for mange bedrifter som er nødt til å endre måten å jobbe på. Kanskje burde vi satse enda mer på dette. Bedriftene etterspør i alle fall dette, sier Rina Mariann Hansen.

– Det har i alle fall vært en veldig fin reise for oss. Kjøpmennene har mindre tid til å ta oss imot. Butikkeiere jobber veldig mange flere timer enn de gjorde i februar. Det gjør noe for oss. Vi får mindre tid ute og må være mer effektive. Vi må ha et budskap om hva vi ønsker med besøkene. Da trenger vi også mer kunnskap om oss selv. Det har vi vektlagt nå, sier salgsdirektør på Scandza, Per Øyvind Rosengren til FriFagbevegelse.

Ekte omstilling

Byråden poengterer at det er partene i arbeidslivet gjennom et kompetanseforum som sammen har satt kriteriene for utdeling av midlene.

– Det skal være ekte omstilling og ha en verdi, poengterer hun.

– Noen bransjer er ekstra utsatt. Hotell- og restaurant, transport og alt som handler om salg og butikk. Dere er jo en del av næringen, sier Rina Mariann Hansen til salgsdirektøren.

– Plutselig fikk vi en full brems på virksomheten. Vi kunne rett og slett ikke utføre arbeidsoppgavene. Vi kom ikke inn i butikkene. Da måtte vi se på hvordan vi skulle løse dette når vi kunne starte opp igjen. Det ble helt nye rutiner, men det var også helt avgjørende for at vi skulle lykkes, mener Rosengren.

– Effekten på folkene vi har ute bærer frukter. Selgerne er mer påpasselige på hvordan de de selv fungerer som selgere. Og de tar rollen som rådgivere og bidragsytere til kjøpmennene, mener Rosengren.

Annonse
Annonse