JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Kun to av tre tog var i rute i 2024

34 prosent av persontogene i Norge i fjor var forsinket eller innstilt.
Hvert tredje tog var forsinket eller innstilt i 2024

Hvert tredje tog var forsinket eller innstilt i 2024

Ole Berg-Rusten / NTB

Regnestykket til VG er basert på tall fra Bane Nor og inkluderer ikke planlagte innstillinger på grunn av vedlikehold.

Det er det verste resultatet i de elleve årene VG har hentet inn slik statistikk.

Da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ble grillet om togproblemene i julen under spørretimen i Stortinget, viste han til at punktligheten på togene blir på omtrent 86 prosent for 2024, et godt stykke unna målet på 90 prosent.

Ifølge VG skyldes forskjellen på avisens regnestykke og Nygårds opplysninger at Bane Nor regner forsinkelsene på en annen måte enn VG.

Bane Nor skiller mellom regularitet (om toget faktisk går) og punktlighet (om det går i rute, hvis det går).

Innstilte tog telles altså ikke som forsinket, mens VG teller med alle forsinkelser på fire minutter eller mer, samt at de også tar med tilfeller der toget kjører deler av ruten sin, men blir innstilt på resten.

Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier at det vil ta noen år før man klarer å oppnå bedre punktlighet, og viser til at vedlikeholdsarbeidet skal trappes opp, nye signalanlegg installeres og nye tog anskaffes.

– Jeg har antydet 4-5 år før vi får bedre stabilitet, sier han.

Feil på signalanlegg er den klart største enkeltårsaken til at tog ikke går i rute. Omtrent 35.000 avvik skyldes denne feilen, skriver avisen.

Mandag skal samferdselsministeren holde den årlige jernbanetalen, der han legger fram regjeringens hovedprioriteringer og den videre retningen for jernbanesektoren i 2025.

Jernbane: Signalfeil og togkaos får Høyre til å se rødt

Warning
Annonse
Annonse