JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SATSER PÅ KVALITET:  - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

SATSER PÅ KVALITET: - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

Ola Tømmerås

Kvalitet for både frisører og kunder

Pur Grønn frisør i Haugesund er den sjette frisørbedriften Fagforbundet inngår kvalitetssalong-avtale med.



04.12.2014
12:00
11.11.2014 11:37

ola.tommeras@fagforbundet.no

Kvalitetssalong er et stempel som henger høyt. Målet er å opprette «den ultimale frisørsalong» med høyets mulig kvalitet på alle områder - både for den ansattes arbeidsforhold og kunden.

Sentralt blant kriteriene for å bli godkjent er tariffavtale og at salongen oppfyller tariffavtalens krav til lærlingbedrifter, samarbeider med ansatte om kvalitetsutvikling, bruker grønne produkter og tilfredsstiller kravene til Miljøfyrtårn.

Grønn fra start

Salong Pur Grønn frisør har som navnet tilsier, vært grønn frisør siden oppstarten for tre år siden. Det betyr at de bruker de mest skånsomme produktene i arbeidet.

– Vi var aldri i tvil om valget, sier en av salongens to innehavere, Rita Steinsland. Hun driver kvalitetssalongen sammen med Heidi Kjønnø.

– Selv fikk jeg bronkitt av blekemidlene da jeg jobbet i vanlige salonger. Etter at vi begynte å jobbe grønt er hverdagen en helt annen, forteller hun.

Nå har de altså tatt kvalitetsutviklingen et godt steg videre til å oppnå godkjenning som kvalitetssalong.

Bedre løsninger

Et av målene for kvalitetssalongen er høyere grunnlønn og kollektiv provisjon.

– Vi ser mange uheldige sider ved individuelle provisjonsordninger. Det skaper et hysj-, hysj-miljø om lønn, konkurranse mellom frisørene om å grabbe til seg flest mulig kunder og til syvende og sist dårlige utslag også for kunden. Vi ønsker ikke slike arbeidsforhold, sier Steinsland.

Mye eksem og astma

Leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Gulbrandsen, er fornøyd med å kunne signere den sjette avtalen om kvalitetssalong i løpet av de to åra prosjektet har pågått. Samtidig har et tjuetall salonger startet som grønn frisør.

Prosjektene er blitt til i kjølvannet av det store frafallet i frisøryrket. Frisører ligger på topplass i Arbeidstilsynets oversikt over yrker med astma- og eksemplager, og mange unge ansatte slutter etter få år på grunn av plagene.

–Det er sløsing med samfunnets ressurser når fagutdannede går ut av yrket etter få år, sier Guldbrandsen.

Han kan fortelle at det har begynt interessen for grønne produkter og bedre arbeidsforhold er stigende, blant annet med nye avtaler med leverandører.

Kravene til kvalitetssalong

1. Må ha tariffavtale.

Det skal innenfor tariffavtalen utvikles lokale avtaler mellom partene som sikrer de ansatte en høyere fast garantilønn pr. time. Eventuell provisjonsorientert lønn bør være regulert i kollektiv avtale med utbetaling etter prosentvis stilling.

2. Må oppfylle kravene som lærlingbedrift.

Det innebærer et gjennomtenkte læringsopplegg og gode forhold, særlig med tanke på antall svenner og lærlinger i hver salong. Fortrinnsvis skal lærlingforholdet være en lærling pr. to svenner. Dette fastsettes nærmere for hver salong ved inngåelse av de lokale avtalene, herunder også godtgjøring og øvrige vilkår for svennene. I de lokale avtalene forutsettes også lagt til rette for hensiktsmessige ordninger for etter- og videreutdanning.

3. Samarbeid - kvalitetsutvikling

Kvalitetsutvikling i salongene skal være basert på de ansattes aktive medvirkning. Det innebærer at de ansatte må få benyttet sin kreativitet og kompetanse samt at den enkelte arbeidstaker gis muligheter til faglig og personlig utvikling.

Dette forutsetter gode og strukturerte ordninger for samarbeid og medinnflytelse/medbestemmelse i den enkelte salong basert på Hovedavtalens og overenskomstens bestemmelser.

4. Sertifisert av Miljøfyrtårn

Miljømessig skal en Kvalitetssalong sertifiseres/resertifiseres av Miljøfyrtårn innen en treårsperiode og følge gjeldende bransjekrav for frisører, samt Miljøfyrtårns generelle krav.

www.frisorene.no har Frisørenes fagforening komplett sjekkliste over alle krav som stilles til grønn frisør, Miljøfyrtårn og Kvalitetssalong.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.12.2014
12:00
11.11.2014 11:37



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder