JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Landsmøte i kampvillig forbund

Kastevindene fra de norske havnene kommer til å sette sitt preg på landsmøtet til Norsk Transportarbeiderforbund i Kristiansand neste uke.
I KONFLIKT: Kampen om arbeidsforholdene i norske havner vil prege landsmøtet til Transportarbeiderforbundet. Her holder forbundsleder Roger Hansen appell under forbundets boikott av Risavika-terminalen.

I KONFLIKT: Kampen om arbeidsforholdene i norske havner vil prege landsmøtet til Transportarbeiderforbundet. Her holder forbundsleder Roger Hansen appell under forbundets boikott av Risavika-terminalen.

Roy Ervin Solstad

torgny@lomedia.no

På en rekke havnefronter kjemper forbundet for tariffavtaler og mot sosial dumping.

— Selv om det ikke er så stor andel av våre medlemmer som jobber i havnene, så gjelder det de 40 største havnene i Norge. Men kampen mot sosial dumping i havnene er også en internasjonal kamp for havnearbeidernes arbeidsforhold over hele verden, sier forbundsleder Roger Hansen.

Han ble valgt med knappest mulig margin på landsmøtet i Tromsø for fire år siden, og stiller opp for å bli gjenvalgt. Han tror ikke han får noen motkandidater.

— Men man skal aldri si aldri, sier han diplomatisk.

Samferdselspolitikk

Ved siden av havnekonflikten er det to andre politiske saker som kommer til å bli viktige på landsmøtet, kabotasje og samferdselspolitikk.

Kabotasje innebærer at utenlandske trailere tar på seg innenlandsk kjøring.

— Kabotasje er den største trusselen mot sjøtransporten i Norge. De store norske speditørene som Tollpost, DHL og Schenker kjøper billig østeuropeiske frakt. NHO Logistikk og Transport mener at konflikten ved Risavika-terminalen, hvor vi krever tariffavtale, er den største trusselen mot sjøtransporten. Det er feil, den største trusselen er kabotasje, slår transportsjefen fast.

På landsmøtet blir det også lagt fram en forskningsrapport om samferdselspolitikken framover. Fafo har sett nærmere på dette og vil legge fram rapporten på landsmøtets første dag. Etter det kommer et beite med samferdselspolitikere for å diskutere temaet.

— Vi har bestilt denne rapporten for å være bedre rustet til å påvirke framtida for hele samferdselssektoren og dermed også situasjonen for Transportarbeiderforbundets medlemmer, sier han.

Maktforskyvning

Det blir også plass til organisatoriske spørsmål. Mellom landsmøtene er representantskapet forbundets høyeste organ. De store foreningene mener at de har for liten innflytelse der. Den største foreningen på 3.000 medlemmer har like stor innflytelse som den minste med 100 medlemmer. Det foreligger et forslag om å endre fordelingsnøkkelen slik at de store får større innflytelse. Ifølge forbundets fagblad, Transportarbeideren, vil dette innebære en kraftig geografisk maktforskyvning. Østlandet vil få større makt på bekostning av Nord-Norge.

På landsmøtet for fire år siden tok Transportarbeiderforbundet initiativ til å innlede et samarbeid med andre forbund med sikte på å danne et storforbund. Dette ble det ikke noe av.

— Det kommer ikke til å bli tema på dette landsmøtet, mener forbundslederen.

Landsmøtet starter søndag klokka 10, varer til og med onsdag og har 169 delegater.

Transportarbeiderforbundet

20 000 medlemmer

15 600 yrkesaktive medlemmer

Landsmøte i Kristiansand

26. til 29. januar

Annonse
Annonse

Transportarbeiderforbundet

20 000 medlemmer

15 600 yrkesaktive medlemmer

Landsmøte i Kristiansand

26. til 29. januar