JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærerne har for liten plass

Halvparten av lærerne mener de har for dårlige kontorforhold til å være 7,5 timer på skolen hver dag.
Både forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, er klare på at det må investeres i skolen.

Både forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, er klare på at det må investeres i skolen.

Terje Pedersen, ANB

frifagbevegelse@lomedia.no

Arbeidsgiverorganisasjonen KS fikk gjennomslag for økt tilstedeværelse – at lærerne i prinsippet skal være tilstede på skolen 7,5 timer per dag – i årets lønnsoppgjør. Men ifølge en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Utdanningsforbundet i mai mener halvdelen av lærerne at arbeidsforholdene ved egen skole er for dårlige.

54 prosent av de 1.100 lærerne som svarte på undersøkelsen, sa at de har kontorforhold som er for dårlige til at de kan jobbe godt og effektivt, skriver Dagens Næringsliv.

Utdanningsforbundets leder, Ragnhild Lied, sier kommunene må gjøre store investeringer for å utbedre forholdene – ellers blir det ikke noe av utvidet tilstedeværelse for pedagogene.

Forhandlingsleder Per Kristian Sundnes i KS vedgår at det må investeres.

– Dette er gjort klart for politikerne under forhandlingene. Men hvor mye og hvor mange skoler som ikke oppfyller kravene til arbeidsforhold i den nye arbeidstidsavtalen vet ikke KS, sier Sundnes.

Heller ikke Utdanningsdirektoratet har oversikt. Det er Arbeidstilsynet, arbeidsmiljøutvalg, tillitsvalgte og lokale ledere som etter hvert skal avgjøre om arbeidsforholdene på den enkelte skole er tilfredsstillende. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse