Forbundsleder Nina Nordheim Pedersen og flyvert Adrian Korsvold på en stille og fredelig hovedflyplass.
Helge Rønning Birkelund
Korona:
Lavtlønte krever full lønn under permittering
Kabinansatte har lav lønn og de fleste jobber deltid. Under permittering synker inntektene med nesten 40 prosent.
helge@lomedia.no
Oppdatering 16.03: Regjeringen la i dag frem ny krisepakke for permitterte.
Adrian Korsvold jobber 75 prosent som kabinansatt i SAS, og tjener 18.000 kroner brutto i måneden.
Nå frykter han permittering. Da synker inntektene til 62 prosent av tidligere lønn.
Da er han nede i 12.000 kroner brutto per måned.
Lavtlønte
De lavtlønte innenfor reiseliv, restaurant og hotellbransjen merker koronaviruset best på lommeboka.
Nina Nordheim Pedersen er leder i Kabinansattes Forbund, som er tilsluttet LO. Hun er sterkt preget av situasjonen, der hun møter oss på en omtrent folketom Oslo Lufthavn Gardermoen lørdag ettermiddag.
Køene er borte, det er godt med ledige parkeringsplasser og stillheten råder i avgangshallen. Flyene som lander har langt færre passasjerer enn vanlig.
– Stort alvor
Det er krise for hele luftfarten. Lørdag ettermiddag sendte SAS ut permitteringsvarsel til 100 piloter og like mange kabinansatte.
– Det er stort alvor. Vi frykter at det trappes opp ganske raskt, sier Nina Nordheim Pedersen til FriFagbevegelse.
– Dette er alvorlig for alle de 1100 kabinansatte i SAS. Vi er en lavtlønnet gruppe, så det sier seg selv. 62 prosent av 18 000 er lite å leve av, legger hun til.
Mye deltid
– Sju av 10 jobber deltid. Å sitte igjen med 62 prosent av en deltidslønn, som i utgangspunktet er lav, gjør at det blir vanskelig å få endene til å møtes, sier Nina, som selv er tobarnsmor.
Pedersen mener regjeringen burde stilt opp bedre for alle landets arbeidstakere.
– Minstekravet må være at vi beholder full lønn under permitteringer. Vi er ikke i noen annen situasjon enn bedriftene i forhold til krisa. Kjøpekraften går ned og vi får problemer med å betale ned lån. Dette vil gå ut over hele samfunnet. Regjeringen har satt inn mye på å redde bedriftene, men burde tenkt mer på de ansatte, mener Pedersen.
Kjøpekraften stille
Kjøpekraften til de kabinansatte har allerede stått stille i 13 år, ifølge den offentlige utredningen om luftfarten som ble lagt fram av regjeringa i november.
For å redde SAS fra konkurs i 2012, gikk de kabinansatte med på å gi fra seg lønnstillegg for ubekvemme arbeidstider.
– Vi får ikke en krone mer når vi jobber helg, kveld, helligdag eller overtid. Vi har kun en garantert frihelg per måned, og risikerer dermed å jobbe seks helger i strekk, forteller Nordheim Pedersen.
– Vi er lønnstapere i luftfarten. Nå er medlemmene våre usikre og de frykter for hvordan de skal klare seg økonomisk. På toppen av det er vi nå redde for å miste jobbene våre, med konkursspøkelsene som nå dukker opp igjen, sier Nordheim Pedersen.
– Må komme mer
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener krisetiltakene som statsminister Erna Solberg presenterte sist fredag, ikke holder i det lange løp.
– Det er greit som en begynnelse. Men for at vi fortsatt skal ha flyselskap i dette landet, som vi er helt avhengig av, må det komme mer, sier hun til FriFagbevegelse.
– Regjeringen må være klar til å stille opp for at flyselskapene skal overleve. Det er dette landet helt avhengig av, skal vi klare å opprettholde infrastrukturen og bosettingsmønsteret vårt. Vi kan ikke komme i en situasjon hvor alle flyselskapene er konkurs når denne krisen er over, sier Peggy Hessen Følsvik.
LO mener også at staten må ta regninga for at permitterte ansatte får full lønn i de to ukene som arbeidsgiver skulle ha dekket, som nå er redusert til to dager.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad