Korona:
Lavtlønte krever full lønn under permittering
Kabinansatte har lav lønn og de fleste jobber deltid. Under permittering synker inntektene med nesten 40 prosent.
Forbundsleder Nina Nordheim Pedersen og flyvert Adrian Korsvold på en stille og fredelig hovedflyplass.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Oppdatering 16.03: Regjeringen la i dag frem ny krisepakke for permitterte.
Adrian Korsvold jobber 75 prosent som kabinansatt i SAS, og tjener 18.000 kroner brutto i måneden.
Nå frykter han permittering. Da synker inntektene til 62 prosent av tidligere lønn.
Da er han nede i 12.000 kroner brutto per måned.
Lavtlønte
De lavtlønte innenfor reiseliv, restaurant og hotellbransjen merker koronaviruset best på lommeboka.
Nina Nordheim Pedersen er leder i Kabinansattes Forbund, som er tilsluttet LO. Hun er sterkt preget av situasjonen, der hun møter oss på en omtrent folketom Oslo Lufthavn Gardermoen lørdag ettermiddag.
Køene er borte, det er godt med ledige parkeringsplasser og stillheten råder i avgangshallen. Flyene som lander har langt færre passasjerer enn vanlig.
– Stort alvor
Det er krise for hele luftfarten. Lørdag ettermiddag sendte SAS ut permitteringsvarsel til 100 piloter og like mange kabinansatte.
– Det er stort alvor. Vi frykter at det trappes opp ganske raskt, sier Nina Nordheim Pedersen til FriFagbevegelse.
– Dette er alvorlig for alle de 1100 kabinansatte i SAS. Vi er en lavtlønnet gruppe, så det sier seg selv. 62 prosent av 18 000 er lite å leve av, legger hun til.
Mye deltid
– Sju av 10 jobber deltid. Å sitte igjen med 62 prosent av en deltidslønn, som i utgangspunktet er lav, gjør at det blir vanskelig å få endene til å møtes, sier Nina, som selv er tobarnsmor.
Pedersen mener regjeringen burde stilt opp bedre for alle landets arbeidstakere.
– Minstekravet må være at vi beholder full lønn under permitteringer. Vi er ikke i noen annen situasjon enn bedriftene i forhold til krisa. Kjøpekraften går ned og vi får problemer med å betale ned lån. Dette vil gå ut over hele samfunnet. Regjeringen har satt inn mye på å redde bedriftene, men burde tenkt mer på de ansatte, mener Pedersen.
Kjøpekraften stille
Kjøpekraften til de kabinansatte har allerede stått stille i 13 år, ifølge den offentlige utredningen om luftfarten som ble lagt fram av regjeringa i november.
For å redde SAS fra konkurs i 2012, gikk de kabinansatte med på å gi fra seg lønnstillegg for ubekvemme arbeidstider.
– Vi får ikke en krone mer når vi jobber helg, kveld, helligdag eller overtid. Vi har kun en garantert frihelg per måned, og risikerer dermed å jobbe seks helger i strekk, forteller Nordheim Pedersen.
– Vi er lønnstapere i luftfarten. Nå er medlemmene våre usikre og de frykter for hvordan de skal klare seg økonomisk. På toppen av det er vi nå redde for å miste jobbene våre, med konkursspøkelsene som nå dukker opp igjen, sier Nordheim Pedersen.
– Må komme mer
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener krisetiltakene som statsminister Erna Solberg presenterte sist fredag, ikke holder i det lange løp.
– Det er greit som en begynnelse. Men for at vi fortsatt skal ha flyselskap i dette landet, som vi er helt avhengig av, må det komme mer, sier hun til FriFagbevegelse.
– Regjeringen må være klar til å stille opp for at flyselskapene skal overleve. Det er dette landet helt avhengig av, skal vi klare å opprettholde infrastrukturen og bosettingsmønsteret vårt. Vi kan ikke komme i en situasjon hvor alle flyselskapene er konkurs når denne krisen er over, sier Peggy Hessen Følsvik.
LO mener også at staten må ta regninga for at permitterte ansatte får full lønn i de to ukene som arbeidsgiver skulle ha dekket, som nå er redusert til to dager.