JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hvor mye må klimagassutslippene kuttes - og hvor mye av kuttene bør skje innenlands i Norge. Det er blant stridstemaene i klimadebatten.

Hvor mye må klimagassutslippene kuttes - og hvor mye av kuttene bør skje innenlands i Norge. Det er blant stridstemaene i klimadebatten.

Colourbox

LO og NHO på linje om klima

Norge klarer ikke å nå målet om 30 prosent kutt i klimautslippene innen 2020, mener NHO. LO mener målet er mulig, men vanskelig å nå. Miljøpartiet De Grønne ber NTL og Fagforbundet gjøre opprør mot LO-ledelsens klimapolitikk, men det vil ingen av forbundene snakke om.



24.09.2014
12:00
17.09.2014 15:11

ANNE SIRI RENÅ - anne.siri.rena@lomedia.no

Klimapolitikken er blitt et «norgesmesterskap i å sette seg høye mål som man ikke følger opp», mener NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Arbeiderpartiet er uenig og sier det er opp til regjeringen om arbeidet lykkes.

– Det virker som om NHO er ute og bereder grunnen for å gjøre det lettere for regjeringen å si at de nasjonale utslippsmålene ikke kan nås, sier Aps energi- og klimapolitiske talsperson Terje Lien Aasland til NTB.

– Hva mener LO om dette?

– LO stilte seg bak klimaforliket da det ble inngått. Det var ambisiøse målsettinger som ble vedtatt, men jeg mener det er for tidlig å trekke konklusjonen om at vi ikke vil nå målene. Målet er mulig, men vanskelig å nå. Da er det viktig at regjeringen i statsbudsjettet har en mer offensiv tilnærming, sier nestleder Hans Christian Gabrielsen i LO.

Her mener han blant annet at satsing på industrielle prosjekter for fangst og lagring av CO2 må stå sentralt.

Ganske så engie

Tirsdag presenterte NHO-sjef Kristin Skogen Lund rapporten "Norske energiressurser i det grønne kappløpet", om energi, klima og næringsutvikling.

Hans Christian Gabrielsen mener dokumentet legger et godt grunnlag for samarbeid mellom organisasjonene på feltet.

– Dette er på mange måter NHOs parallell til vår, sier Gabrielsen.

LOs klimastrategi ble vedtatt i juni.

Den viktige transportsektoren

– Vi har utvilsomt mange like tanker om næringsutvikling og satsing på miljøteknologi, kommenterer Gabrielsen.

Dette bekrefter da også kronikken som Kristin Skogen Lund og LO-leder Gerd Kristiansen har på trykk i tirsdagens VG. Her nevner de blant annet transportsektoren, som de mener har stort potensial for utslippskutt. De to lederne sier videre at utbyggingen av kollektivtransport i og rundt de store byene går for tregt. Det samme med overføringen av gods fra vei til bane og sjø, og omleggingen til alternative drivstoff.

Til NHOs egen nettportal uttaler Skogen Lund at Norge innen 2030 bør få en tilnærmet utslippsfri transportsektor på land. Hun mener infrastrukturen for elektrisitet legger til rette for en utslippsfri bilpark, mens skogen kan gi biodrivstoff til lastebiler.

El-bilen, et godt eksempel

Hans Christian Gabrielsen mener Norge har alle forutsetninger for å ligge i "klimafront". Noe som igjen krever at myndighetene legger til rette, blant annet for utvikling av biodrivstoff.

– Tilrettelegging for bruk av el-bil er et godt eksempel på at politisk tilrettelegging trengs, sier Gabrielsen.

– Noe dere er uenige med NHO om?

– Vi har noe ulike meninger i diskusjonene om skatter og avgifter, fortsetter nestlederen.

Fortsatt høy oljeproduksjon

Diskusjonene om å la norske petroleumsressurser bli i bakken, beskriver Kristin Skogen Lund i følge NHOs nettportal som "besynderlige".

– Mindre besynderlig blir det ikke av at de som taler høyest mot olje- og gassvirksomhet også taler høyest og mest entusiastisk om å bruke olje- og gassinntektene til gode og mindre gode formål. Jeg vil si det er rent ut uredelig å late som om vi kan stenge ned olje- og gassvirksomheten uten at det får helt dramatiske konsekvenser for både velferden og verdiskapingen i Norge, uttaler Skogen Lund.

– De ulike LO-forbundene har ulike standpunkt her. Hvilken kommentar har du som LOs nestleder til dette?

– Norsk petroleumspolitikk må fortsatt videreutvikles med et særlig fokus på klima og miljøhensyn, samtidig som en holder på målet om en stabilt høy produksjon på norsk sokkel. LO mener det er fullt mulig å få til begge deler, sier Gabrielsen, som også mener at norsk gass spiller en viktig rolle i overgangen til lavkarbonsamfunnet.

Frifagbevegelse.no forsøkte å få flere forbundsledere i LO til å kommentere NHO-rapporten, men ingen av dem ønsket å uttale seg.

– Rapporten er på mange måter NHOs parallell til vår.

Hans Christian Gabrielsen, nestleder i LO

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.09.2014
12:00
17.09.2014 15:11



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker