POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.
Morten Hansen
Lokomotivførerne føler seg lurt av Støre-regjeringen. Nå lover de togstans
Jernbanedirektoratet har invitert Vygruppen til forhandlinger om deler av togtilbudet rundt Oslo. Nå blir det politisk streik og togstans, lover lokomotivførerne.
morten@lomedia.no
– Denne invitasjonen forteller oss først og fremst at sittende regjering ikke har noen egen jernbanepolitikk. De bare følger embetsverket, som ble satt inn av den forrige regjeringen, sine råd, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet. Nå inviterer direktoratet Vy til forhandlinger om å kjøre lokal- og regiontog på en rekke strekninger i Oslo-området, kalt Østlandet 1.
Det er denne todelingen av togtrafikken på Østlandet som får de ansatte på jernbanen til å se rødt. Nå lover LO-organisasjonene, anført av NLF, markering av sin motstand. I midten av juni blir det politisk streik.
– Regjeringen viderefører høyreregjeringens oppsplitting. Det er nødvendig å markere vårt syn på dette. Det gjorde vi da det var en høyreregjering. Vi kan ikke mene noe annet når Arbeiderpartiet og Senterpartiet fortsetter den borgerlige regjeringens jernbanepolitikk, sier Ringdal.
Bakgrunn: Samme pakker – ny innpakning: Viderefører Erna-regjeringens toganbud
Velfungerende jernbanedrift
Han begrunner påstanden om at Arbeiderpartiet og Senterpartiet fører høyrepolitikk, med å stille spørsmål om denne forhandlingskonkurransen ville skjedd uten forrige regjerings anbudskonkurranse hadde gjennomført jernbanereformen.
Svaret gir han selv:
– Nei, selvfølgelig ikke. Hadde ikke høyreregjeringen gjennomført jernbanereformen, hadde ikke Ap og Sp delt opp en velfungerende jernbanedrift på Østlandet.
Kvalitet, økonomi og risiko
I en pressemelding fra Jernbanedirektoratet, sier jernbanedirektør Knut Sletta:
– Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk.
I pressemeldingen skriver direktoratet at de «Etter en vurdering av kvalitet, økonomi og risiko, har Jernbanedirektoratet valgt å invitere Vygruppen til forhandlinger …». Senere i år skal Jernbanedirektoratet velge hvem de skal forhandle med om det øvrige togtilbudet på Østlandet – omtalt som Østlandet 2.
Rettet mot regjeringen
Fortsatt er ikke tid og hvilke tog som blir rammet avklart. NLF og de andre forbundene må samordne seg. I tillegg skal arbeidsgiverne bli godt informert. Ringdal er klar på at de skal følge alle lover og regler.
– Det står ikke noe om varslingsfrister for politiske markeringer i hovedavtalen og overenskomstene. Men vi vil ikke skape vanskeligheter for togselskapene. Dette er ikke rettet mot arbeidsgiverne våre. Dette er en demonstrasjon rettet mot politisk myndighet, sier Ringdal.
Samle, ikke splitte
Ringdal og Lokmannsforbundet vil få de som jobber lenger bak i toget med seg i markeringen. Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet slår fast at Østlandspakkene er et brudd med regjeringens Hurdalsplattform.
– Den sier at jernbanen ikke skal splittes mer opp, og at konkurranseutsettingen skal stoppes. Det er det de gikk til valg på, så vi føler oss ført bak lyset når de nå viderefører høyreregjeringens jernbanepolitikk. Vi forventer at de holder løftene sine, sier Sæthre i NJF.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin