JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pilotenes fagforening Cockpit er liten, uavhengig, men aktiv og mektig. De har gjennomført en rekke aksjoner. Nå gjennomfører de en av de største flystreikene i Tysklands historie.

Pilotenes fagforening Cockpit er liten, uavhengig, men aktiv og mektig. De har gjennomført en rekke aksjoner. Nå gjennomfører de en av de største flystreikene i Tysklands historie.

Cockpit

Lufthansa på bakken

BERLIN: 5.400 piloter tilknyttet det tyske storkonsernet Lufthansa gikk i natt til en tre dager lang streik. De krever ti prosent mer lønn og vil beholde muligheten til førtidspensjon.



01.04.2014
12:00
03.04.2014 14:15

frifagbevegelse@lomedia.no

Mellom midnatt og klokken 04.00 onsdag morgen gikk så godt som samtlige piloter i tyske Lufthansa, Lufthansa Cargo og datterselskapet Germanwings til streik. Og streike skal de fram til fredag klokken 23.59. Hvis det da ikke kommer til en slags enighet mens streiken pågår.

Ilona Ritter, forhandlingsleder for pilotenes fagforening Cockpit, sier at de til en hver tid er beredt til å sette seg til forhandlingsbordet igjen.

– Det står fast, sier hun til Berliner Zeitung.

I alt regner Lufthansa med å måtte kansellere 3.800 flyavganger. Rundt 425.000 reisende vil bli berørt av streiken. Fra norske flyplasser har Lufthansa ruter til München, Frankfurt am Main og Hamburg. Det dreier seg om inntil 14 avganger daglig. Norske flypassasjerer vil altså i liten grad bli berørt.

Ikke bare penger

Det er ikke bare penger, pilotene streiker for denne gangen. Riktignok krever de i alt oppunder ti prosent lønnsøkning, vesentlig høyere enn det andre forbund krever denne våren, men det som har utløst konflikten er pilotenes muligheter til førtidspensjonering.

Pensjonsalder for tyske piloter er 65 år som de fleste andre, men i Lufthansa har de i alle år hatt en egen avtale om at piloter kan gå i pensjon når som helst etter fylte 55 år. Et eget pensjonsfond sikrer pilotene en overgangspensjon på inntil 60 prosent av sluttlønnen fram til ordinær pensjon ved 65 år.

Denne ordningen med overgangspensjon har Lufthansa ensidig sagt opp, og på dette punktet er det oppstått beinharde fronter mellom pilotene og arbeidsgiveren.

«Vill» og uavhengig

Fagforeningen Cockpit er ingen smågutt innen Lufthansa. Foreningen tilhører ikke den tyske landsorganisasjonen DGB, men regnes som en av de uavhengige og «ville» fagforeningene. Så godt som samtlige piloter i Lufthansa er organisert i Cockpit, og det gir selvsagt foreningen en veldig styrke. Da de for halvannen uke siden hadde uravstemning om streik eller ikke, stemte 99,1 prosent for at foreningen skal bruke alle muligheter, inklusive streik, for å få gjennomslag for sine krav.

Cockpits forhandlingssjef, 55-årige Ilona Ritter med fortid i DDRs statlige flyselskap Interflug, stiller seg uforstående til at Lufthansa-ledelsen ikke viser mer imøtekommenhet om overgangspensjonen. Ifølge Cockpit og Ritter er overgangspensjonen tilnærmet kostnadsnøytral. Riktignok vil eldre piloter da heve en tilleggspensjon fra selskapet i perioden fram til fylte 65 år, men på den annen side vil selskapet erstatte pensjonerte piloter på 55 pluss med langt yngre (og billigere) piloter. Dermed vil ikke overgangspensjonen bli en så stor kostnad som Lufthansa hevder, mener Ritter.

Åpen for en avtale

– Vår tariffkommisjon har erklært seg villig til å avtale en ordning for å dekke eventuelle merkostnader ved overgangspensjonen. Dette er sett fra Cockpits side en utmerket mulighet til å komme fram til enighet, sier Ritter.

Men Lufthansa står på sitt. Personaldirektør Bettina Volkens i Lufthansa sier også at selskapet ønsker at pilotene skal stå lengre i jobb. I dag er den gjennomsnittlige pensjoneringsalderen for Lufthansas piloter 58 år. Volkens sier i et intervju med Der Spiegel at de ønsker å heve det i hvert fall til 60.

Bettina Volkens viser også til at pilotene er en liten, men høyt gasjert gruppe som krever mye arm- og beinplass i selskapet. I dag betaler Lufthansa ulike sosiale og økonomiske ytelser til 84.000 tidligere ansatte. Ti prosent, eller rundt 8.400 av disse er piloter, men disse ti prosentene legger beslag på hele 40 prosent av ytelsene, sier Volkens.

Omstridt spareprogram

Den harde og litt uforsonlige tonen skyldes mange tøffe konflikter etter at Lufthansa for tre år siden lanserte spareprogrammet «Score», men årsaken ligger også i forholdsvis mange og harde arbeidskamper opp gjennom årene. Cockpit-lederne sier rett ut at i Lufthansa er det nå bare bunnlinjen som teller. Riktignok framstår Lufthansa alltid som en solid, sosial og god arbeidsgiver, men skinne bedrar, hevder Cockpit.

– Ledelsen viser seg som ulv i en fårepels, sier Jörg Handwerg, pressetalsmann for Cockpit.

Bare i det første «Score-året», 2011, ble det innført over 800 ulike sparetiltak i selskapet. Og Lufthansa Italia ble kort og godt nedlagt.

Under press

Fagforeningen føler seg presset, både fra Lufthansa, regjeringen og fra den tyske landsorganisasjonen DGB. Regjeringen har signalisert at den ønsker å innføre såkalt tariffenhet i tysk arbeidsliv, noe tysk LO er meget interessert i. Dermed vil den største og dominerende fagforeningen på hver enkelt arbeidsplass i stor grad også bestemme lønns- og arbeidsforholdene. I Cockpits tilfelle vil en slik tariffenhet være organisatorisk drepende. Cockpit er riktignok suverent størst blant pilotene, men DGB-forbundet Ver.di er det desidert største største forbundet innenfor Lufthansa som helhet. «Tariffenhet» vil dermed lamme organisasjonen Cockpit fullstendig.

I denne situasjonen vakte det derfor oppsikt at forbundsleder Frank Bsirske i Ver.di i et intervju med Hessisch-Niedersächsischen Allgemeine mandag tok klart avstand fra arbeidsministerens forslag om tariffenhet og uttrykte støtte til Cockpits rett til å føre forhandlinger og streike.

– Vi står ikke til disposisjon for å undergrave Cockpits tariffavtaler, sier Bsirske.

Lufthansa

• Grunnlagt i 1926/1953 med hovedkvarter i Köln, er ett av verdens største flyselskaper

• Selskapet har 117.416 ansatte (2012) og en omsetning på 30 milliarder euro (253 milliarder kroner)

• Partner i Star Alliance

• Heleide datter-/underselskaper er Lufthansa Cargo, Germanwings, Swiss, Austrian, Air Dolomiti, Eurowings og Lufthansa City Lines. Deleier i en rekke andre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.04.2014
12:00
03.04.2014 14:15



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker