SV og Frp går inn for jernbane i Nord-Norge
Myrli (Ap): – Det finnes ikke egne penger for Nord-Norgebanen
Arbeiderpartiet vil ikke være med på å vedta bygging av Nord-Norgebanen nå. – Useriøst, kaller Sverre Myrli et felles forslag fra SV og Frp.
Sverre Myrli mener det ikke finnes egne penger for Nord-Norgebanen.
Pressefoto Arbeiderpartiet
helge@lomedia.no
Samferdselspolitiker Sverre Myrli (Ap) tar nå til motmæle mot Frp og SV, som beskylder Arbeiderpartiet for å svikte Nord-Norge ved å si nei til å vedta bygging av Nord-Norgebanen nå.
Nylig behandlet transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget representantforslaget fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp) om «å igangsette arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen».
– Forslaget innebærer at vi bestemmer oss for at vi skal bygge jernbane videre nordover. All videre utredning vil handle om hvordan dette skal gjøres, ikke om det skal gjøres, har Torgeir Knag Fylkesnes sagt om forslaget.
Venstre, Arbeiderpartiet og Høyre stemte forslaget ned. Kristelig Folkeparti støtter heller ikke forslaget, men partiet er ikke representert i transport- og kommunikasjonskomiteen.
– Uvanlig forslag
Sverre Myrli ser ikke forslaget på en annen måte enn at det innebærer et ja til å starte arbeidet med Nord-Norgebanen nå - uten noen utredning på forhånd.
p
– Det er en veldig uvanlig måte å drive politikk på. En useriøs måte å behandle et så viktig samferdselsprosjekt på, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.
Han poengterer at «Nasjonal transportplan» revideres hvert fjerde år.
– Nå skal Stortinget revidere den om et år. Å si at noen prosjekter skal behandles på en annen måte enn gjennom NTP, er ikke slik vi gjør det. Men vi er veldig klare på at vi vil utrede banen på en normal måte. Så må vi ta stilling til spørsmålet når vi skal behandle NTP i 2021. Slik vi gjør det med alle andre prosjekter, sier Sverre Myrli.
Det er heller ikke et lite prosjekt det er snakk om. Nord-Norgebanen omfatter en 375 kilometer lang strekning fra Fauske via Narvik til Tromsø.
Rapporter tyder på at en jernbane fra Fauske til Tromsø vil koste 130 milliarder kroner. Med mange, mange usikkerhetsmomenter.
Myrli synes likevel Nord-Norgebanen er et veldig interessant prosjekt, og derfor foreslo Arbeiderpartiet under trontaledebatten i fjor høst at Nord-Norgebanen skulle grundig utredes slik at en beslutning kunne tas ved behandlingen av Nasjonal transportplan i 2021.
p
– Dessverre ble dette forslaget nedstemt, men vi vil fremme det på nytt. Vi ønsker å få fram alle fakta, med både fordeler og ulemper, og så får vi ta prioriteringene i Nasjonal transportplan. Det er ingen egne penger til Nord-Norgebanen, sier Myrli.
Mindretallet i komiteen, representantene fra SV og Senterpartiet, understreker i innstillingen at Nord-Norgebanen selvsagt må gjennomgå en ordinær prosess med konsekvensutredning, men at det ikke i samme grad har ønsket om en realisering av Nord-Norgebanen i seg.
Ble utfordret
Onsdag gjestet Sverre Myrli LOs regionkonferanse for Troms og Finnmark. Der ble han naturligvis utfordret på Nord-Norgebanen.
– Jeg har jobbet for å bygge ut jernbanen i alle mine år, fra jeg var med i AUF. Jeg har alltid jobbet for jernbanen. Skal vi bygge jernbane må vi får det inn i planene. Derfor synes jeg forslaget fra SV og Frp er useriøst. Vi kan ikke bare vedta å bygge denne banen uten at det følger med penger, poengterte Sverre Myrli.
Samtidig sa han at han hører andre prioriteringer jo lenger nord han kommer.
– Lenger nord er det jernbane Kirkenes - Rovaniemi som mange snakker om. Så mener noen vi skal prioritere Narvik - Tromsø først, mens andre vil starte fra Fauske til Narvik. Det er litt ulike oppfatninger ute og går. På høringen vi hadde i Stortinget mente mange at vi må prioritere å modernisere Nordlandsbanen før vi gjør noe annet. Den er ikke en gang elektrifisert, sa Myrli.
p
– Vi må ta de viktigste prosjektene først. Da kommer opprusting av Nordlandsbanen og dobbeltspor på Ofotbanen høyt på lista, la han til.
– Men det er ikke penger til alle prosjektene på veg, bane og flyplasser samtidig. Det må prioriteres i NTP.
Han minnet om at Nord-Norgebanen i sin tid ble lagt i skuffen for over 25 år siden da Kjell Opseth var samferdselsminister, på grunn av trafikkgrunnlaget.
– Så har det skjedd noe vesentlig på de 25 årene som har gått. Spesielt når det gjelder behovet for transport av fisk og sjømat, noe som gjør Nord-Norgebanen mer interessant. Men først må det utredes, på lik linje med alle andre samferdselsprosjekter, sa Sverre Myrli.