Nok en rettsrunde i Drammen havn
Transportarbeiderforbundet og Holship i ny rettsrunde.
Sissel M. Rasmussen
Saken oppsummert
torgny@lomedia.no
Nå er det duket for nok en rettsrunde mellom Norsk Transportarbeiderforbund og det danske spedisjonsfirmaet Holship.
I juni i fjor varslet Transportarbeiderforbundet boikott av Holship i Drammen havn fordi selskapet ikke ville inngå tariffavtale.
I august gikk Holship til sak mot Transportarbeiderforbundet fordi de mente blokaden var ulovlig. Holship tapte. Nå er det Transport som går til sak mot Holship for å få en rettslig prøving av kravet om tariffavtale.
Denne saken er svært parallell til det som har skjedd i Risavika terminal. Der har Transport fått medhold i at de har krav på tariffavtale.
Holship bestrider at havnearbeidernes monopol på lasse- og lossearbeid er lovlig. Holship og deres advokat Nikolai Skarning har gått til angrep på monopolet på bred front. I tillegg til rettssakene mot Transportarbeiderforbundet, har Holship som er organisert i Bedriftsforbundet, anket saken både inn for Eftas overvåkingsorgan, ESA, og Europarådets sosiale komité.
Transportarbeiderforbundet har vunnet de sakene som har vært prøvd for retten.
EU og ILO
Striden om havnearbeidernes losse- og lastemonopol har vært gjennom mange runder også i EU-systemet. EU-kommisjonen har to ganger forsøkt å få til endringer i havnedirektivet slik at flere kan ha tilgang til å arbeide på havnene. Men begge gangene har forslaget blitt slått tilbake.
Saken startet i dag, mandag, og det er satt av fire dager til saken.
LO og Norsk Transportarbeiderforbund viser til den internasjonale ILO-konvensjonen for å stadfeste sin rett til havnearbeid. Transportarbeiderforbundets advokat er Christoffer Hansteen.
Uansett utfall, så er det ventet at saken vil bli anket.


Nå: 0 stillingsannonser