Jernbane
Nordlandsbanen kan bli første strekning med batteridrevne tog
Strekningen mellom Rognan og Bodø kan bli landets første med batteritog og delelektrifisering.
Nordlandsbanen er Norges lengste med sine 729 kilometer.
Morten Hansen
isabel.bech@ntb.no
Det kommer fram i regjeringens forslag til statsbudsjett som ble lagt fram i forrige uke, skriver Teknisk Ukeblad.
– Strekningen vil kunne være aktuell fordi dens lengde og topografi er godt egnet for kjøretøy som allerede finnes i markedet i dag, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet.
Togstrekningen går under navnet Saltenpendelen og har seks stasjoner fordelt på åtte mil. Den høyestliggende stasjonen befinner seg 35 meter over havet, mens Bodø stasjon ligger lavest på 3 meter.
Det er for tidlig å starte opp et prøveprosjekt, og dette bør vurderes i sammenheng med en eventuell investeringsbeslutning for Nordlandsbanen, ifølge regjeringen.
– Siden et pilotprosjekt vil kreve en del investeringer i infrastrukturen, vil det bli høyere nytte om det kommer samtidig med en investeringsbeslutning. Det anbefales derfor at et eventuelt pilotprosjekt bør vurderes på nytt i sammenheng med en eventuell investeringsbeslutning for Nordlandsbanen, utdyper Kroglund.