Ap og Sp er enige med sjømannsorganisasjonene om at det må innføres krav om norske lønns- og arbeidsbetingelser i norske farvann og på sokkelen.
Tri Nguyen Dinh
Sjøfolk:
Norske sjøfolk er ikke sikret norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette vil Ap, Sp og forbundene ha på plass
Det haster med å sikre kravet om norske lønns- og arbeidsbetingelser til sjøs, påpeker Aps Terje Aasland.
helge@lomedia.no
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er enig med sjømannsorganisasjonene om at det må innføres krav om norske lønns- og arbeidsbetingelser i norske farvann og på sokkelen. De er også klokkeklare på at Norge har handlingsrom til slike krav.
– Hvis Norge skal utvikle seg til en sterkere maritim kraft både på norsk sokkel og i norske farvann, må det skje på bakgrunn av at konkurransegrunnlaget er norske lønns- og arbeidsforhold. En trygghet for både arbeid og inntekt er viktig når vi nå står foran en omstilling av samfunnet. Når næringsministeren varsler en stortingsmelding om maritim sektor og maritim næring, må det baseres nettopp på norske lønns- og arbeidsforhold, sier Terje Aasland (Ap) til FriFagbevegelse.
ph
EØS-handlingsrom
To nye utredninger omtaler EØS-avtalen og mulighetene for norske myndigheter om å stille krav til norske vilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
Den ene har Wikborg Rein Advokatfirma og Oslo Economics stått for på vegne av Næringsdepartementet. Arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har inngått i en referansegruppe som er konsultert under arbeidet.
Den andre har Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO bestilt fra Nordisk Institutt for Sjørett (Universitetet i Oslo) og Menon om handlingsrommet for å stille norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann for utenlandske skip, og hvilke konsekvenser dette kan få. Mandatet har her vært det samme som regjeringen har gitt til sin utredning.
Aasland mener begge utredningene er klokkeklare på at det er rom for norske lønns- og arbeidsforhold. Regjeringen er ikke like klar.
– Et av diskusjonstemaene som har oppstått, er om skip som anløper norsk sokkel fra utenlandske havner kan omgås eventuelle krav Norge setter. I så fall vil det få negative konsekvenser for den norske maritime klyngen fordi rederiene heller vil velge utenlandske havner enn norske, sa statssekretær Hannah Sumeja Atic (H) i et intervju med fagbladet Maritim Logg nylig.
Hun mener det er knyttet stor usikkerhet rundt konsekvensene av å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår. Hun tror sysselsettingen av norske sjøfolk på kort sikt vil kunne øke noe, men økte kostnader vil på lengre sikt kunne føre til redusert lønnsomhet for rederiene og dermed tapte arbeidsplasser.
Enda større press
Aps Terje Aasland mener den politiske ledelsen i Næringsdepartementet er lite konkrete, og han er usikker på om de faktisk mener det samme når det gjelder å utvikle Norge som havnasjon.
ph
– Det må gå ut på det samme om arbeidsplassene er til havs eller på land, på plattform eller rigg. Men jeg tror ikke at høyreregjeringen tar det nok inn over seg, mener Terje Aasland.
Det mener han er synd.
– Det skaper frustrasjon og legger et enda større press på norske lønns- og arbeidsforhold. Stadig vekk blir dette utfordret. Som når Hurtigruten satser på cruise og vil benytte utenlandsk arbeidskraft, påpeker Aasland.
SVs næringspolitiske talsperson og nestleder,Torgeir Knag Fylkesnes, mener det bare skulle mangle at det kreves norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
– Maritim sektor er svært viktig i den grønne omstillingen av norsk økonomi- og næringsliv. Vi skal sikre norske arbeidsplasser for fremtiden, og de skal selvsagt ikke være dårlige enn de har vært i fortiden. Det grønne skiftet skal selvsagt gjennomføres uten sosial dumping – til det beste for klima, miljø og folk, sier Fylkesnes til FriFagbevegelse.
Saken fortsetter under bildet.
Terje Aasland er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.
Leif Martin Kirknes
Har ikke konkludert
På bakgrunn av dette ba Terje Aasland næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommentere samme tema under Stortingets muntlige spørretime. Han viste til de to rapportene som sier at det er fullt mulig å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår som et krav.
Når statsråden nå skal i gang med å utarbeide en ny stortingsmelding om maritim sektor som helt sikkert vil omhandle omstilling, vil statsråden da sikre at norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norsk farvann blir hovedregelen og ikke unntaket, var spørsmålet.
Det kunne ikke statsråden svare på.
– Vi har fortsatt ikke jobbet oss gjennom denne rapporten. Men jeg kan si litt om hvordan vi har tenkt å følge den opp. Før øvrig viser rapporten at det er juridisk mulig, men det er også noen nedsider. Det er rapporten veldig klar på, litt avhengig av hvordan man gjør dette. Det vi har tenkt å gjøre er å følge opp i tett og nært samarbeid med partene i arbeidslivet, både fagforeningene, sjømannsorganisasjonene og de maritime arbeidsgiverorganisasjonene. Så får vi se hvor langt vi kommer , sa Torbjørn Røe Isaksen.
– Er statsråden enig i at det er et mål at en bør utvikle den norske havnæringen med utgangspunkt i norske lønns- og arbeidsvilkår? gjentok Aasland.
– Jeg er enig i at det er et mål at vi skal beholde norske sjøfolk. Grunnen til det er ikke bare at det er et tiltak for å ha sjøfolk som sådan, men for den maritime klyngen i Norge er det å ha aktive sjøfolk med realkompetanse viktig for klyngen, svarte Torbjørn Røe Isaksen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin