JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norwegian flyr ikke ulovlig, ennå

En mannsterk delegasjon av amerikanske piloter prøver å stoppe Norwegians langdistanseflygninger til USA.
Lee Moak, president i det amerikanske pilotforbundet, i spissen for en mannsterk delegasjon som har besøkt Norge de siste dagene.

Lee Moak, president i det amerikanske pilotforbundet, i spissen for en mannsterk delegasjon som har besøkt Norge de siste dagene.

torgny@lomedia.no

– Norwegian er organisert på en slik måte at de ikke bør få anledning til å fly på USA, var budskapet til Lee Moak, president i det amerikanske pilotforbundet, Alpa.

Moak ledet en 30 manns stor delegasjon til Norge for å overbevise norske myndigheter om at Norwegian bør stoppes. Mer enn halvparten av dem stilte opp i uniform for å møte den norske pressen.

– 30 personer, det er en stor delegasjon?

– Ja, men det er et stort spørsmål svarte Moak på LO-Aktuelts spørsmål.

Foreløpig flyr Norwegian til USA på dispensasjon, men de amerikanske pilotene mener at den måten de har organisert seg på gjør at amerikanske myndigheter bør avslå Norwegians søknad om å fly til å fra USA som et utenlandsk selskap.

Alpa mener at Norwegians plan strider mot avtalen mellom USA og EU i lufttrafikken som skal forhindre at selskap får en uforholdsmessig konkurransefordel.

Det de amerikanske pilotene reagerer på, er at det norske selskapet etablerer et selskap i Irland og registrerer flyene der. Samtidig engasjerer de thailandske besetninger via et bemanningsbyrå i Singapore.

Ulv i fåreklær

– Denne planen er kokt sammen av Norwegian for å unngå norsk arbeidsmiljølov og motsette seg USA-EU-avtalen, sa Alpa-presidenten.

– Norge har et av verdens beste systemer for å utdanne piloter og kabinpersonale, hvorfor utdanner de dem ikke her, spurte han.

Samtidig med at Alpa hadde samlet sine tropper i Oslo lanserte de også en underskriftsaksjon i USA. «Stopp ulven i fåreklær», heter det i oppropet. Her skal de få «Obama-administrasjonen til å forsvare amerikanske flyselskap og jobber i luftfarten ved å nekte Norwegians farlige søknad om å fly til USA.»

Alpas poenger er at piloter som jobber på midlertidige kontrakter og med fare for å miste jobben vil være dårligere til å rapportere hendelser og på den måten være med på å svekke sikkerheten.

– Norwegian bruker navnet på Norge i selskapsnavnet, vil det være med på å svekke Norges internasjonale renomé?

– I den grad Norwegian blir kjent for å behandle sine ansatte dårlig og hvis de blir innblandet i ulykker, vil det forbindes med Norge å gå utover Norges rykte, svarte Nico Voorbacht president i den europeiske pilotforeningen (ECA).

Annonse
Annonse