Lønnsoppgjøret
Norwegian-pilotene kan gå ut i streik
Norwegian-pilotene har ikke kommet til enighet med ledelsen i selskapet om ny tariffavtale. Dermed kan det bli streik.
Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier det er uenighet om både arbeidsbestemmelser og lønn. (Illustrasjonsbilde)
Atle Straume
daniel.lundby.olsen@ntb.no
Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier avstanden er stor og at det er fare for streik om de ikke blir enige i meklingen.
Hansen sier det er uenighet om både arbeidsbestemmelser og lønn.
– Vi jobber i seks av ni helger. I tillegg har vi høyest arbeidsbelastning i periodene folk flest og familien vil ha fri. Dette gjelder sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre høytider. Vi jobber mindre i vinterhalvåret, men vi må komme til enighet om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, sier han i en pressemelding.
Håper å komme til enighet
Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Esben Tuman, mener selskapet har lagt fram gode tilbud i form av helhetlige pakker som inkluderer både lønnsmessige betingelser, flere fridager, og andre forhold som har med balanse mellom jobb og fritid å gjøre.
– Pilotforeningen har dessverre avslått våre tilbud, og krever i stedet lønnsøkninger som ligger svært langt utenfor det vi har mulighet til å kunne møte og veldig langt over Frontfaget.
– Når det er sagt, håper og tror vi at vi skal kunne komme til enighet med pilotene, senest ved meklingsbordet. Det er jo ikke uvanlig at parter må ha hjelp fra Riksmekleren for å lande en endelig avtale, sier Tuman.
Norwegian har forhandlet på overtid med pilotene siden november i fjor, melder E24.
Stor streikefare
Pilotenes krav er knyttet til bedre balanse mellom arbeidsliv og privatliv, i form av mer forutsigbarhet, forteller Hansen. Han mener streikefaren er stor dersom ikke selskapet kommer pilotene i møte.
– Selskapet vi jobber for, tjener penger, ledelsen innvilger seg høye lønninger og store bonuser. Gjennom tunge perioder og rekonstruksjon i selskapet har vi bidratt til vekst og overskudd. Nå er det tid for å tette lønnsgapet til kollegaer i selskapet som jobber på andre baser i Europa. Selskapet må innse at vi er en del av et europeisk arbeidsmarked, og vi må lønnes deretter, sier Hansen.
Partene som består av Norwegian-pilotene og Parat på den ene siden og Norwegian-ledelsen og NHO på den andre siden, møtes til mekling med endelig frist 31. mai.
– Det er viktig å si at kundene våre ikke trenger å foreta seg noe nå, og forhandlingsbruddet har i seg selv ingen konsekvenser for våre passasjerer, sier Tuman.